2020-03-19, 00:57
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Vilket vi inte vet eftersom vi alla inte är epidemiologer. Men epidemiologer och virologer vet, det är därför det är bra att ha dem. Så att sådana som du inte sitter och skolar folk i vad som gäller eller inte.

Och en sak är säker.. om vi inte når flockimmunitet så är vi alla dömda. Så vi vet absolut var flockimmunitet bär oss.. till överlevnad.

Men det kräver lite kunskap för att förstå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity

Om vi t.ex alla vaccineras så når vi flockimmunitet. Inte det minsta spekulativt och vi har lång erfarenhet och kunskap i just detta.

Skärp dig! Du framställer dig själv såsom experternas budbärare men du vet inte ett skit mer än oss vanliga, dödliga. Flockimmunitet kan vara det som slutligen tar kol på oss alla. Har du ex. sett Tegnell stå och svamla - har han någonsin varit säker på sin sak? Nej, han ändrar sig hela tiden och detta är ok. Men, varför framställa sig såsom allvetande när ingen vet hur detta virus kommer bete sig framgent?

Nej, flockimmunitet utgår i från att minst 60% smittas. Vad händer om viruset under denna tid utav genomförandet av flockimmunitet muterar och blir än dödligare? Det vet du inte om detta kan hända, eller hur - eller har Tegnell försäkrat dig att detta inte kan ske?

Krävs lite sunt förnuft att förstå...
Citera
2020-03-19, 00:57
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag förstår, att Corona bara är en förkylning vet jag ju, men nu diskuterade vi ju att jag haft denguevirus men är frisk nu. Så då är jag immun mot dengue nu eller vadå?

Det finns fyra olika denguevirus tror jag. Man blir bara immun mot den man haft.
Citera
2020-03-19, 00:58
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kanske för tidigt, eller så spelar det ingen roll för smittan sprids ändå. Det hade ju kunnat eskalera ännu värre utan åtgärder, det vet man inte. Ingen vill göra det experimentet att se vad som händer om man gör ingenting, hur intressant och lärorikt det än vore.

De ekonomiska skadorna med ökad arbetslöshet, minskad produktivitet och mindre pengar till välfärden kommer att drabba både enskilda människor och samhället hårt. Att regeringen kanske stänger grundskolor och inför ett förbud för människor att gå till jobbet om de har förkylningssymtom kan förvärra dagens situation ännu mer utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv. Disaster deluxe.
Citera
2020-03-19, 00:58
Medlem
Här har ni statistik för mördarviruset på den i särklass mest ohälsosamma befolkningen genom tiderna. Notera att tillfrisknadstatistik inte följs upp av alla.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/
Citera
2020-03-19, 00:59
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Men virus muterar med en viss hastighet, för corona 2x/månad. Immuniteten blir därför olika lång för olika typer av virus. För coronavirus är immuniteten kort, ett antal månader. Därför är hyptesen om flockimmunitet riskabel, det är inte säkert att en sådan någonsin infinner sig. Och då är man tillbaka på ruta ett.

Du får alltid immunitet. Frågan är hur gott skydd det ger. Men att du når lägre transmissionshastighet, även av muterade varianter, är givet vad jag sett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Men virus muterar med en viss hastighet, för corona 2x/månad. Immuniteten blir därför olika lång för olika typer av virus. För coronavirus är immuniteten kort, ett antal månader. Därför är hyptesen om flockimmunitet riskabel, det är inte säkert att en sådan någonsin infinner sig. Och då är man tillbaka på ruta ett.
Det där stämmer nog inte riktigt. Visst RNA-virus muterar friskt men det krävs oftast ett antal mutationer för att virus ska förändras så pass att immuncellerna inte känner igen det.

Se på influensavirus, det kommer med nya mutationer, där virus är så pass förändrat att man bli sjuk igen, ungefär en gång per år.

Ofta har man dessutom en viss immunitet mot nya influensastammar som liknar tidigare stammar som man fått immunitet mot.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Han är vetenskapsman och forskare med ett respektabelt CV. Naturligtvis har han kontakt med andra länders motsvarigheter. En skillnad i Sverige är att politikerna tenderar att lyssna mer på expertmyndigheter än vad de gör i andra länder.
Jag säger inte att de inte ska lyssna, men i en så här situation ska vi ha en ledare som kliver fram, och det är politikernas jobb. Tegnell är ingen ledare (på nåt sätt).
En person som blev ledarfigur under tsunamikrisen var Lottie Knutsson som jobbade på ett resebyråbolag. Hon hade de rätta egenskaperna (till skillnad mot våra politiker den gången också).

Tegnell ska bara hålla käften så mycket som möjligt. Han har dessutom knappt haft ett rätt - mer än i sina efterkonstruktioner.
Citera
2020-03-19, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Covid-19 Could Bankrupt Most Airlines By End Of May
https://www.zerohedge.com/markets/covid-19-could-bankrupt-most-airlines-end-may
Man slipper trängas med mängder av pöbel på stranden vid Medelhavet dom närmsta åren..
Citera
2020-03-19, 01:00
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Sant! Men de har ju backat så då sluter jag mig till att Sverige är den frivilliga försökskaniner?

Som alltid - skall alltid vara bäst i klassen och är vi inte först så skall vi dra ut på ting. Är vi först så körs det på in absurdum...
Citera
2020-03-19, 01:01
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Skärp dig! Du framställer dig själv såsom experternas budbärare men du vet inte ett skit mer än oss vanliga, dödliga. Flockimmunitet kan vara det som slutligen tar kol på oss alla. Har du ex. sett Tegnell stå och svamla - har han någonsin varit säker på sin sak? Nej, han ändrar sig hela tiden och detta är ok. Men, varför framställa sig såsom allvetande när ingen vet hur detta virus kommer bete sig framgent?

Nej, flockimmunitet utgår i från att minst 60% smittas. Vad händer om viruset under denna tid utav genomförandet av flockimmunitet muterar och blir än dödligare? Det vet du inte om detta kan hända, eller hur - eller har Tegnell försäkrat dig att detta inte kan ske?

Krävs lite sunt förnuft att förstå...

Det är sant.. egentligen borde vi alla vara döda redan. Virus har ju knappt funnits på jorden tidigare så vad vet vi egentligen. Suck.. fear mongers..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Citat:
Ursprungligen postat av Pjabas
Ja vi har kunskap att ta bättre beslut nu, till skillnad från under medeltiden.

Jag tolkar det hon skriver som dubbeltydigt:

Å ena sidan "lyssna till medicinska råd"

å andra sidan:

"Vi kan välja att stå på modets sida"

Jag tänker: vad är det för modigt med att vara på den säkra sidan, dvs lyssna på medicinska råd?
Jag tolkar modet som att inte fly från pandemin utan stanna och värna om sina medmänniskor.
Modet hon syftar på handlar om att stå emot sin egen irrationella rädsla inför att hjälpa sina medmänniskor i pandemin, snarare än att stå emot rädslan att ta risker i pandemin för att hjälpa medmänniskor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-02-26
Vilka antagen ligger bakom att "Covid-19 kommer vara över till sommaren"?

Orsaken är iaf inte att viruset dör i värmen - detta är en myt - och tidigare virus av denna typ har inte dött av sommarvärme. Dessutom är det vinter på södra halvklotet när det är sommar här. Detta är ett globalt virus, så det kommer fortsätta oavsett.

Om påståendet baseras på tidigare pandemiers historik - är ni säkra på att det gäller Covid-19 givet dess statistik såsom R0 och dödlighet?

Slutligen så vet vi inte om Covid-19 återinfekterar. Därför vet vi inte om flockimmunitet kan uppnås (oavsett mutationer).

Jag tror inte att detta är över till maj-augusti.
Min uppfattning är inte att många tror att det kommer vara över till sommaren, men att intensiteten kommer att avta något. Influensavirus brukar spridas lättare när luften är torr som på vintern. Ett annat antagande är att vi isolerar oss mer i sommartider och minskar antalet kontaktytor. Många umgås inom familjen istället för arbetsplats, skola etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in