2020-03-19, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Fast nånstans har ju de flesta ändå en variant av det. Vi bara stänger ner/försöker begränsa med olika metoder osv. Inte hört nåt västland som tror sig kunna stoppa det, bara bromsa det.
Precis. Möjligen hade man kunnat hindra spridningen utanför Kina om man stoppat allt flyg därifrån första januari. Men då visste vi knappt om viruset här i västvärlden.

Man tror att spridningen i Hubei startade under november -19.

Många Kineser hann flyga runtom i världen från november till dess att flygen stoppades.
Citera
Medlem
Covids avatar
De flesta tror också att det är en förkylning. De flesta har fel. Finns inget som tyder på att viruset hindras under sommaren, det har för högt R0 för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
De flesta tror att corona är över till början av sommaren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Du behöver inte vara orolig om det är samma virus. Efter en infektion så kommer ditt immunförsvar ihåg viruset så när det kommer tillbaka så attackeras det direkt och du hinner inte bli sjuk.

Knappast. Första dengueinfektionen kan vara mild som en liten influensa. Blir man infekterad en andra gång finns det däremot en påtaglig risk att man hamnar på bårhuset.

Ditt självklara svar på någonting du uppenbarligen inte har en aning om är anledningen till att halva svenska folket gärna blir medicinska försökskaniner.
Citera
2020-03-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Finns det något som tyder på att immunitet?

Nej inte vad jag vet. Det är ju det vi kommer få reda på snart.
Citera
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tydligen brukar det ligga runt tre- sex hundratusen i hela världen varje år och det trotts vaccin.
Det dör ju förhållandesvis lite människor just nu, men räknar man kanske med dödsfall runt 1,5 -2 miljoner.
Jag vet inte hur de resonerar.

Han sa italien,pucko. Inte världen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men tyvärr kan det bli värre. En influensa med en letalitet på 30 procent och ett R0 på fem kommer inte att vara så trevlig.

Allt kan bli värre, men nu är ju inte läget så. Jag tycker om att se saker för vad de är och vilka konsekvenserna blir. I detta nu dör det 70 000 amerikaner i opioidrelaterade överdoser varje år, det har föranlett ett nationellt nödläge i USA. För några månader sen handlade det mesta i Sverige om skjutningar och sprängdåd som ökat de senaste åren. Det mördas runt 100-130 människor i Sverige årligen. Jag svävar iväg nu visst, men är det människoliv som värderas när börserna faller med mer än 30%? Eller är det åtgärderna som syftar till att skydda de äldre som vi värderar till dessa astronomiska summor?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Dasspapper är slut överallt, folk verkar tro att de får diaruttan av Corona.

Dålig på bunkring, jag tänker som så, att vad gör man efter att bunkringslagret har sinat?!? Lika bra att dö fort.

Det är likadant över hela världen, folk bunkrar dasspapper. Jag vet inte, mitt tar aldrig slut, det är mitt normaltillstånd att ha 2-3 balar hemma. Är skönt att veta att det aldrig tar slut. Jag bunkrar allt möjligt, köper när det är billigt och använder över tid. Fyller på då och då. Om 2 månader kanske jag sitter och gräver i röven som alla andra?
Citera
2020-03-19, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Okej. Hur tacklar de viruset nu då?

De kommer väl göra som alla andra i Europa, släcka ner. Vänta och se vad som händer med oss alternativt vänta på ett vaccin.
Citera
2020-03-19, 00:39
Medlem
Covids avatar
Men virus muterar med en viss hastighet, för corona 2x/månad. Immuniteten blir därför olika lång för olika typer av virus. För coronavirus är immuniteten kort, ett antal månader. Därför är hyptesen om flockimmunitet riskabel, det är inte säkert att en sådan någonsin infinner sig. Och då är man tillbaka på ruta ett.

Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Du behöver inte vara orolig om det är samma virus. Efter en infektion så kommer ditt immunförsvar ihåg viruset så när det kommer tillbaka så attackeras det direkt och du hinner inte bli sjuk.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Ja fast vi kör ju flockimmunitetstrategin. Vi är först ut med detta. Förhoppningsvis kommer våra resultat hjälpa människor i hela världen.

Nej, flera andra länder vara ute med detta före oss, bla. Storbritannien, men de drog tillbaks detta...
Citera
Medlem
Jag läser och tittar på diverse inslag från restaurangägare som vädjar om att folk ska fortsätta beställa mat. Folk ska liksom solidalisera med dem. Har herrarna kanske tänkt sänka priserna? Och solidalisera med folket. Med sisådär 20-30 procent kanske. 100 spänn och mer för en pizza är hutlöst...
Citera
2020-03-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ja! Er pendler.

Jeg forstår. Da vil du nok kunne reise frem og tilbake mellom Norge og Sverige uten problem. Se det fetade i sitatet under fra artikkelen. Jeg ville beregnet ekstra tid, i tilfelle kø.

Citat:
– Det er en eksepsjonell avgjørelse som ikke skal vare lengre enn nødvendig, skrev det svenske justisdepartementet i en pressemelding tirsdag.

De presiserer at ikke alle reiser til Sverige stanses. Svenske statsborgere i utlandet kan komme hjem og varetransport fortsetter. Det presiseres også at folk som behøver internasjonal beskyttelse, fortsatt kan komme inn.

Norge innførte grensekontroll mot Sverige fra mandag.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/03/18/195658946/sverige-innforer-midlertidig-grensekontroll

Noen av de som reiser inn til Norge må i karantene etter å ha kommet til Norge. De som i forbindelse med arbeid pendler mellom Norge og Sverige eller Norge og Finland må ikke i karantene når de kommer til Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in