2020-03-18, 22:38
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vaffan pratar du om? Det ÄR från Kina. Det kan ingen förneka. Det hette t o m 2019-ncov-Wh ursprungligen, där Wh står för Wuhan.
Jag vet det men varför måste vi skuldbelägga kineserna? Vi behöver samarbete och enighet. Peka med arga fingrar hjälper ingenting.
Citera
2020-03-18, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men med fri media
Den må vara fri per liberal definition men är den självständig och oberoende?

Det vi nu ser i svensk statstelevision är ingen skillnad på hur statsmedia i Kina stöttar regimen.
Citera
2020-03-18, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Va? Vart har du fått de uppgifterna från? Dragit dem från en hatt?

Har man följt med lite i nyheterna så är det allmän kunskap!

Här t.ex.:

https://www.brusselstimes.com/belgium/100824/belgian-doctor-says-young-coronavirus-patients-are-also-getting-severely-ill/

Finns hur många rapporter som helst!
Slutta spamma tråden med fake news..
Citera
2020-03-18, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag är inte heller säker. Men när man står emot ett dödligt virus och potentiellt hot, då kanske man måste agera proaktivt istället för att reagera.
Som någon läkare sa hoppas på det bästa - förbereda sig för det värsta.

Jo men frågan är ju hur dödligt detta är jämfört med andra farsoter och problem i samhället.
Jag känner mig inte övertygad om att 10000 människor i Sverige kommer dö i Corona i år.
Däremot dör 10000 människor varje år till följd av rökning i Sverige.
Citera
2020-03-18, 22:41
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Och sen i framtiden får det gälla alla åkommor. Inte bara Corona. Alla som haft sex utan kondom med en ny partner, alls som kört bil för fort, alla som kört bil eller cyklat berusade, alla som cyklat utan belysning, alla som cyklat utan hjälm, alla som rökt, alla som druckit alkohol, alla som testat droger, alla som är överviktiga, alla som sitter i något fordon som man kan dö i, alla som går utan broddar, alla som solar, alla som sitter framför datorn hela dagen, alla som tittar ner på skärmen i handen och ser sig inte för etc.

Så bara de som är döende utan att vara sjuka eller skadade får vård.

———————

Du ska få veta en hemlis: när folk skadas eller blir svårt sjuka, vill de flesta ha vård öven om de sagt motsatsen tidigare. Ja, jag vet. Helt otroligt. Och det är få anställda i ambulansen eller på akuten som skulle vifta med ett sånt papper framför patienten. Varför? Jo, för de jobbar inom vården för de vill vårda och hjälpa. Ja, jag vet. Återigen helt otroligt.

Man kan tro efter att ha läst i Coronatrådar att en vanlig svensk inte har en bra relation med sina föräldrar eller mor- och farföräldrar, inte bryr sig om att deras nära och kära dör och tycker att det gör väl inget att en och annan gammal människa dö. Eller flera tusen. Men sanningen är denna: de flesta i Sverige bryr sig om sina gamla släktingar, vänner, grannar och blir inte alls glada av att bli av med dem. Ja, jag vet att det kan vara svårt att förstå. Men tro mig på denna punkt. Jag har levt länge och sett det med egna ögon
Jag tror dig och jag vet. Jag raljerade lite.
Men jag tycker det är ett jäkla oskick att komma med argument som "jag är inte rädd.." "jag är ändå så gammal så jag.."
Problemet är ju att de överbelastar och kraschar vården om de tänker så. Vilket påverkar de som faktiskt ÄR rädda och de som faktiskt inte är så gamla så de ändå ska dö snart. Själviskt beteende helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nej, de beskriver åldersspannet på vilka patienter som intensivvårdas:

https://www.bmj.com/content/bmj/368/bmj.m1065.full.pdf

Även den holländska statistiken pekar på att en betydande andel av de patienter som intensivvårdas är tämligen unga. Enligt den här artikeln är hälften som intensivvårdas under 50 år och den yngsta 16 år:
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/40-a-50-nederlandse-coronapatienten-op-intensive-cares-meer-dan-de-helft-is-onder-de-vijftig~a058aad 2/?referrer=https://www.youtube.com/watch?v=efaDuE-XEi4&referrer=https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.ad.nl%2Fdossier-coronavirus%2F40-a-50-nederlandse-coronapatienten-op-i ntensive-cares-meer-dan-de-helft-is-onder-de-vijftig%7Ea058aad2%2F%3Freferrer%3Dhttps%3A%2F%2Fw ww.yo utube.com%2Fwatch%3Fv%3DefaDuE-XEi4
Artikeln du länkar ger ju ingen direkt siffra på andelen yngre i intensivvård. Och vad definieras som yngre?

Översatt till engelska:
Citat:
But more than half of those patients are under fifty years old. It also includes young people.

Däremot fanns det annan intressant information, dock något svårtolkad:
Citat:
The average age of all covid-19 ic patients in Lombardy, Italy, was 70 years, according to which 'the main risk factor for ic uptake is obesity'

Ic = intensive care

Hur ser det ut i Italien? Är många feta där? Speciellt bland de äldre?
Senast redigerad av baltazr 2020-03-18 kl. 22:44.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nibenx
Asså, jag tycker många är för kritiska mot Tegnell!

För mig är han urtypen av den "asociala vetenskapsmannen", dvs kunnig men helt oförstående hur man framför komplexa saker till en allmänhet.

För mig är det befriande att lyssna på en person som inte är mediatränad och som rabblar fakta.

Sen att han fick kritik för att han verkade "upphetsad" inför pandemin förstår jag helt och hållet.

Tänk att du utbildat dig i typ 10 år, övat och tränat i ett helt yrkesverksamt liv inför en pandemi som händer vart 100-år och det tillslut händer det! Att man övat för match och tillslut mot alla odds blir det match.

Tro fan det att man är i gasen då trots att alla andra styrs av negativa känslor. Jag kan helt och hållet förstå detta.
Jag hade kunnat har respekt för honom som en asocial vetenskapsmann, om han gjort korrekta analyser och framtidsestimat. Dock har han ju gång på gång visat att de där 10 åren var lika mycket värda som att rulla en tolvsidig rollspelstärning för att förutså framtiden.
Citera
2020-03-18, 22:42
Medlem
prominentens avatar
Den som bergsäkert vet lösningen på coronakrisen räcker upp en hand så ringer jag regeringen!

(gissar 276 st)

Den som har åsikter och tankar (nyttigt för detta är ett diskussionsforum) håller upp den feta dasen.

(oklart hur många dasar)

Jag kom inte fram till något men ni gjorde nog det
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Exakt.
Jag tror vi människor fungerar så.
Vette fan om det är bra för hälsa och välmående.
En sak om man är sjuk. Då orkar man inget annat.
Men att som frisk sitta vecka ut och vecka in i karantän vette fan.

Ja man får säkert psykbryt. Men vad är alternativet?
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag är inte heller säker. Men när man står emot ett dödligt virus och potentiellt hot, då kanske man måste agera proaktivt istället för att reagera dag för dag, som nu sägs vid varenda PK här och nu, vi vet inte, vi måste se dag för dag.

Som någon läkare sa hoppas på det bästa - förbereda sig för det värsta.

Att sätta i karantän är inte proaktivt. Vad gör vi efter två månader när viruset fortfarande är kvar därute? Två månader till?
Citera
2020-03-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Och sen i framtiden får det gälla alla åkommor. Inte bara Corona. Alla som haft sex utan kondom med en ny partner, alls som kört bil för fort, alla som kört bil eller cyklat berusade, alla som cyklat utan belysning, alla som cyklat utan hjälm, alla som rökt, alla som druckit alkohol, alla som testat droger, alla som är överviktiga, alla som sitter i något fordon som man kan dö i, alla som går utan broddar, alla som solar, alla som sitter framför datorn hela dagen, alla som tittar ner på skärmen i handen och ser sig inte för etc.

Så bara de som är döende utan att vara sjuka eller skadade får vård.

———————

Du ska få veta en hemlis: när folk skadas eller blir svårt sjuka, vill de flesta ha vård öven om de sagt motsatsen tidigare. Ja, jag vet. Helt otroligt. Och det är få anställda i ambulansen eller på akuten som skulle vifta med ett sånt papper framför patienten. Varför? Jo, för de jobbar inom vården för de vill vårda och hjälpa. Ja, jag vet. Återigen helt otroligt.

Man kan tro efter att ha läst i Coronatrådar att en vanlig svensk inte har en bra relation med sina föräldrar eller mor- och farföräldrar, inte bryr sig om att deras nära och kära dör och tycker att det gör väl inget att en och annan gammal människa dö. Eller flera tusen. Men sanningen är denna: de flesta i Sverige bryr sig om sina gamla släktingar, vänner, grannar och blir inte alls glada av att bli av med dem. Ja, jag vet att det kan vara svårt att förstå. Men tro mig på denna punkt. Jag har levt länge och sett det med egna ögon
Visst, men varför går en äldre herre i centrum idag och hostar runt något obegripligt? Ska han inte hålla sig hemma? Han är förmodligen någons far eller farfar också men verkar fullständigt strunta i att han ska smitta någon annan. Ska inte de äldre visa någon respekt i de här tiderna? Eller...
Senast redigerad av starshipp 2020-03-18 kl. 22:46.
Citera
2020-03-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det är väl så att de ska få gå ut till matsalen och äta middag med de andra, friska gamlingarna, medans de fortfarande kan vara smittsamma?

Glöm aldrig: i Sverige skyddar vi våra riskgrupper.

Så är det nog. Coronaviruset är inget annat än den moderna ättestupan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in