2020-03-18, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag har svårt att se vad en karantän på under 2 månader skulle ge.
Och jag tror att redan vid 2 månader kommer många människor känna att de inte kommer följa.
Jag vet inte vilken fot jag ska stå på men jag har en känsla av att vi bör begränsa livet så lute vi kan. Även fast vissa begränsningar måste göras.

Suttit i tre dagar nu och håller på få psykbryt.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du som argumenterar för karantän och stängning av skolor, nu är det dags att du visar oss hur du har räknat, hur kommer du fram till hur länge det ska vara stängt och karantäner, jag vill se din modell som visar att du inte bara sitter och tycker bara för att du kan.

Upp till bevis nu.

Jag återkommer med min matematiska modell när man utvärderat det i alla länder inom Europa, förutom Ukraina, Kaliningrad, Sverige.

Vi kan väl jämföra våra matematiska modeller då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Vet inte vad jag ska tycka om denna man egentligen.

Å ena sidan så är han professor och borde veta vad han talar om. Å andra så garvar han alltför ofta bort frågor när de blir för obehagliga. Han ser dessutom ofta ut att vara halvfull när han medverkar i TV.

Min slutsats är att Giesecke och Tegnell är lika obehagliga.
Var han den enda statstelevisionen kunde hitta som skulle stötta regimens linje?
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Kul.. om skolorna stänger.. Vi är beordrade att jobba hemifrån. Typ min mardröm att sitta instängd med tre rastlösa ungar och försöka jobba samtidigt. Inte lär det bli mkt bredband kvar åt mig heller att arbeta genom
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nibenx
Asså, jag tycker många är för kritiska mot Tegnell!

För mig är han urtypen av den "asociala vetenskapsmannen", dvs kunnig men helt oförstående hur man framför komplexa saker till en allmänhet.

För mig är det befriande att lyssna på en person som inte är mediatränad och som rabblar fakta.

Sen att han fick kritik för att han verkade "upphetsad" inför pandemin förstår jag helt och hållet.

Tänk att du utbildat dig i typ 10 år, övat och tränat i ett helt yrkesverksamt liv inför en pandemi som händer vart 100-år och det tillslut händer det! Att man övat för match och tillslut mot alla odds blir det match.

Tro fan det att man är i gasen då trots att alla andra styrs av negativa känslor. Jag kan helt och hållet förstå detta.
Sedan komma med idiotförklaringar som att det smittar inte i kollektivtrafiken men i kyrkan.
Res till Thailand, måste tänka på deras ekonomi.
Ja, den träningen gick ner i toaletten ganska omgående med sitt faktaspridande.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
`

Giesecke kallar karantän ett nytt koncept.....
Vad är det för fel på Sveriges statsanställda......

https://www.svtplay.se/video/24741370/aktuellt/aktuellt-18-mars-21-00
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Man kanske kunde göra en blankett de fick fylla i där de avsäger sig rätten till vård. Case closed. Då får de vara ute och ränna hur mkt de vill för min del

Och sen i framtiden får det gälla alla åkommor. Inte bara Corona. Alla som haft sex utan kondom med en ny partner, alls som kört bil för fort, alla som kört bil eller cyklat berusade, alla som cyklat utan belysning, alla som cyklat utan hjälm, alla som rökt, alla som druckit alkohol, alla som testat droger, alla som är överviktiga, alla som sitter i något fordon som man kan dö i, alla som går utan broddar, alla som solar, alla som sitter framför datorn hela dagen, alla som tittar ner på skärmen i handen och ser sig inte för etc.

Så bara de som är döende utan att vara sjuka eller skadade får vård.

———————

Du ska få veta en hemlis: när folk skadas eller blir svårt sjuka, vill de flesta ha vård öven om de sagt motsatsen tidigare. Ja, jag vet. Helt otroligt. Och det är få anställda i ambulansen eller på akuten som skulle vifta med ett sånt papper framför patienten. Varför? Jo, för de jobbar inom vården för de vill vårda och hjälpa. Ja, jag vet. Återigen helt otroligt.

Man kan tro efter att ha läst i Coronatrådar att en vanlig svensk inte har en bra relation med sina föräldrar eller mor- och farföräldrar, inte bryr sig om att deras nära och kära dör och tycker att det gör väl inget att en och annan gammal människa dö. Eller flera tusen. Men sanningen är denna: de flesta i Sverige bryr sig om sina gamla släktingar, vänner, grannar och blir inte alls glada av att bli av med dem. Ja, jag vet att det kan vara svårt att förstå. Men tro mig på denna punkt. Jag har levt länge och sett det med egna ögon
Citera
2020-03-18, 22:37
Medlem
Både folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell är skyldiga svenska folket en ursäkt.

Ni har både uppmuntrat och importerat coronafall med er slapphänta attityd och obefintliga åtgärder sedan januari.

Ingen rationell människa köpte er riskindikator, men ni pumpade ut den utan dess less like och försökte indoktrinera in folks sinnen att risken för allmän spridning är låg till måttlig. Ni avrådde inte från att resa ut i Europa.

Jag tycker inte att vuxna människor ska behöva beordras att inte bege sig ut på resor men bevisligen är det så! Ni gjorde inte ert jobb att kontrollera dessa zoombiemänniskor att hålla sig hemma.

UD är lika farliga.
Citera
2020-03-18, 22:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur kan en utbildad person svara så?!? De som då eventuellt blir smittade smittar ju sedan andra när de kommer hem! Så jävla oansvarigt och galet uttalande!
Precis, och effekten blir att man töjer på gränsen. Kan man vara på afterski och ösa loss kan man ju göra det nån annanstans också.
Det kan inte vara frågan om nåt annat än mesighet och rädslan för att kränka folk och inskränka deras individuella friheter.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag har svårt att se vad en karantän på under 2 månader skulle ge.
Och jag tror att redan vid 2 månader kommer många människor känna att de inte kommer följa.
Jag vet inte vilken fot jag ska stå på men jag har en känsla av att vi bör begränsa livet så lute vi kan. Även fast vissa begränsningar måste göras.

Ja jag är inte heller säker. Men när man står emot ett dödligt virus och potentiellt hot, då kanske man måste agera proaktivt istället för att reagera dag för dag, som nu sägs vid varenda PK här och nu, vi vet inte, vi måste se dag för dag.

Som någon läkare sa hoppas på det bästa - förbereda sig för det värsta.
Senast redigerad av sanne 2020-03-18 kl. 22:40.
Citera
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ganska bra skrivet men historien skriver alltid segrarens version men i det här fallet så kommer våra barn i hundratals år läsa om hur vi hanterade det som händer just nu.
Vad de kommer att läsa på slutet kan enbart vi avgöra med att hålla distans och respektera den smitta som många tror är ofarlig.

Nä ofarlig är den ju inte eftersom folk dör av den men farligast är den nog för samhället i stort. För individen kunde den ändå ha varit betydligt farligare och risken är ju att det drabbar värre nästa gång något sånt här "släpps loss"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Suttit i tre dagar nu och håller på få psykbryt.

Exakt.
Jag tror vi människor fungerar så.
Vette fan om det är bra för hälsa och välmående.
En sak om man är sjuk. Då orkar man inget annat.
Men att som frisk sitta vecka ut och vecka in i karantän vette fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in