2006-03-22, 00:23
Jag vill dela med mig.
Det här är ett forum. På vilket det diskuteras väldigt mycket.
I världen skapas det ständigt nya konflikter.
Många av dessa är uråldriga frågor som orsakat en hel del blodspillan.
Varför har då människan så svårt för att svara på t.ex de eviga och - enligt mig, simpla - filosofiska frågorna? Är det bara av duktig, inlärd och falsk ödmjukhet som inget definitivt svar har givits? Ska folk fortsätta bli lurade att "ingen egentligen kan veta"?
Nåja.
Jag vill nu förklara en av de största fel som människan gjort i tiden.
De kategoriserar. Delar in saker.
Människan är smart och är duktig på att göra så.
Det är ett extremt effektivt sätt att behandla all den information som hon insamlat och dokumenterat genom tiden.
Det är även ett effektivt sätt att behandla olika ämnen i tanken -
Som en sorts kortfattning.
Misstaget blir till när hon tar dessa indelningar för givna av princip.
Resultatet blir att hon förlitar sig på förenklade slutsatser i svåra situationer, t.ex. när en moralisk fråga ska utredas.
När det enda riktiga, är att bedöma varje enskild situation för exakt vad den är, och göra en bedömning efter vid tillfället inverkande faktorer.
Det är när folk börjar tjafsa med varandra om huruvida en sak ska bedömas "som svart" eller "som vit", som de riktiga problemen utöver missuppfattningar uppstår.
Sanningen är alltid grå. Ingenting i naturen kan delas in. Egentligen.
Jag vet inte om jag lyckats kortfatta det så bra...
Det kan däremot enkelt påvisas med olika exempel på problem.
Det här är ett forum. På vilket det diskuteras väldigt mycket.
I världen skapas det ständigt nya konflikter.
Många av dessa är uråldriga frågor som orsakat en hel del blodspillan.
Varför har då människan så svårt för att svara på t.ex de eviga och - enligt mig, simpla - filosofiska frågorna? Är det bara av duktig, inlärd och falsk ödmjukhet som inget definitivt svar har givits? Ska folk fortsätta bli lurade att "ingen egentligen kan veta"?
Nåja.
Jag vill nu förklara en av de största fel som människan gjort i tiden.
De kategoriserar. Delar in saker.
Människan är smart och är duktig på att göra så.
Det är ett extremt effektivt sätt att behandla all den information som hon insamlat och dokumenterat genom tiden.
Det är även ett effektivt sätt att behandla olika ämnen i tanken -
Som en sorts kortfattning.
Misstaget blir till när hon tar dessa indelningar för givna av princip.
Resultatet blir att hon förlitar sig på förenklade slutsatser i svåra situationer, t.ex. när en moralisk fråga ska utredas.
När det enda riktiga, är att bedöma varje enskild situation för exakt vad den är, och göra en bedömning efter vid tillfället inverkande faktorer.
Det är när folk börjar tjafsa med varandra om huruvida en sak ska bedömas "som svart" eller "som vit", som de riktiga problemen utöver missuppfattningar uppstår.
Sanningen är alltid grå. Ingenting i naturen kan delas in. Egentligen.
Jag vet inte om jag lyckats kortfatta det så bra...
Det kan däremot enkelt påvisas med olika exempel på problem.