2006-03-22, 00:23
Medlem
Omnigrs avatar
Jag vill dela med mig.

Det här är ett forum. På vilket det diskuteras väldigt mycket.
I världen skapas det ständigt nya konflikter.
Många av dessa är uråldriga frågor som orsakat en hel del blodspillan.
Varför har då människan så svårt för att svara på t.ex de eviga och - enligt mig, simpla - filosofiska frågorna? Är det bara av duktig, inlärd och falsk ödmjukhet som inget definitivt svar har givits? Ska folk fortsätta bli lurade att "ingen egentligen kan veta"?

Nåja.

Jag vill nu förklara en av de största fel som människan gjort i tiden.

De kategoriserar. Delar in saker.

Människan är smart och är duktig på att göra så.
Det är ett extremt effektivt sätt att behandla all den information som hon insamlat och dokumenterat genom tiden.
Det är även ett effektivt sätt att behandla olika ämnen i tanken -
Som en sorts kortfattning.

Misstaget blir till när hon tar dessa indelningar för givna av princip.

Resultatet blir att hon förlitar sig på förenklade slutsatser i svåra situationer, t.ex. när en moralisk fråga ska utredas.
När det enda riktiga, är att bedöma varje enskild situation för exakt vad den är, och göra en bedömning efter vid tillfället inverkande faktorer.

Det är när folk börjar tjafsa med varandra om huruvida en sak ska bedömas "som svart" eller "som vit", som de riktiga problemen utöver missuppfattningar uppstår.

Sanningen är alltid grå. Ingenting i naturen kan delas in. Egentligen.

Jag vet inte om jag lyckats kortfatta det så bra...
Det kan däremot enkelt påvisas med olika exempel på problem.
Citera
2006-03-28, 02:21
Medlem
gr0gg0s avatar
Med den texten generaliserar du människan, dvs säga se det i svart eller vitt.
Men jag förstår vad du menar. Det borde finnas fler färger än vad det finns.
Citera
2006-03-28, 02:30
Bannlyst
När du talar om kategoriserandet så kommer jag att tänka på Alan Watts. Inte heller han gillade denna benägenhet hos människan.
Mp3 filer från diverse föreläsningar finns i mängd och parti på DC. Mycket nöje
Citera
2006-03-28, 10:24
Medlem
Det som vi oftast gör är att använda oss av en sorts logik som baseras på tidigare erfarenheter, istället för att se en konstruktiv lösning så ser vi en logisk lösning eller indelning. Vet inte vad jag ska skriva, håller iaf med dig
Citera
2006-03-28, 14:48
Medlem
Omnigrs avatar
trevligt
Citera
2006-03-29, 01:52
Medlem
Spegelbolls avatar
Sen måste man använda sig av generaliseringar och "recept" för att klara sig i vardagen. Jag skulle vilja påstå att generaliseringar är viktiga för att klara oss i vardagen. Kommer jag däremot till ett främmande land där jag vill slå mig ner kan jag inte använda mig av mina generaliseringar utan tvingas att inta en objektiv attityd innan jag anammat det som värdgruppen tar för givet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in