• 1
  • 2
2020-01-17, 16:39
Medlem
Hej! det är så att jag lider av Epilepsi och har gjort det i cirka 10 år och fått anfall med olika tiders mellanrum. Ibland kan jag få ett anfall efter 2 månader och ibland efter 7-8 månader. Får inte många anfall per år cirka 2-3st ungefär, men har aldrig blivit medicinerad först nu.
Fick ett anfall förra veckan o fick nog o sökte upp neurolog och fick idag medicinen Keppra utskrivet. Ska äta 250mg morgon o 250mg kväll i 1 vecka o sedan öka till 500mg morgon o 500mg kväll. Ska börja äta medicinen imorgon men undrar om de finns nån som är i ungefär samma situation som mig eller vet om de här är en bra medicin eller rekommenderar ni någon annan medicin o isåfall varför ?

Tacksam för svar !!
Citera
2020-01-17, 19:01
Medlem
freddags avatar
Keppra (Levetiracetam) Förstahandsval av medicin i ditt läge. Du har Ingenting att oroa dig för gällande denna medicin. Det finns 20 alternativ, men absolut ingen anledning att byta. I värsta fall har du inte tillräcklig effekt och då lägger man till ett preparat. Lita på din neurolog, detta är vardagsmat för de!
Senast redigerad av freddag 2020-01-17 kl. 19:03.
Citera
2020-01-17, 20:24
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddag
Keppra (Levetiracetam) Förstahandsval av medicin i ditt läge. Du har Ingenting att oroa dig för gällande denna medicin. Det finns 20 alternativ, men absolut ingen anledning att byta. I värsta fall har du inte tillräcklig effekt och då lägger man till ett preparat. Lita på din neurolog, detta är vardagsmat för de!

Finns absolut inte 20 andra. Alla antiepileptika är inte gjorda för tonisk-kloniska anfall (om det nu är vad TS får.)
Citera
2020-01-17, 20:26
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abidaz10
Hej! det är så att jag lider av Epilepsi och har gjort det i cirka 10 år och fått anfall med olika tiders mellanrum. Ibland kan jag få ett anfall efter 2 månader och ibland efter 7-8 månader. Får inte många anfall per år cirka 2-3st ungefär, men har aldrig blivit medicinerad först nu.
Fick ett anfall förra veckan o fick nog o sökte upp neurolog och fick idag medicinen Keppra utskrivet. Ska äta 250mg morgon o 250mg kväll i 1 vecka o sedan öka till 500mg morgon o 500mg kväll. Ska börja äta medicinen imorgon men undrar om de finns nån som är i ungefär samma situation som mig eller vet om de här är en bra medicin eller rekommenderar ni någon annan medicin o isåfall varför ?

Tacksam för svar !!

Keppra ska vara en bra medicin. Jag fick Lamotrigin istället. Har inga biverkningar alls förutom att minnet är lite segt.
Citera
2020-01-17, 22:20
Medlem
Glömde tillägga att mina epilepsi anfall som jag får cirka 2-4 gånger per år, dom är ungefär i 3 minuter. Jag skakar o får ut fragma ur munnen o dagen efter har jag ont i nästan hela kroppen, ibland har axeln hoppat ur led o jag e jätte trött o kan sova 20 timmar i streck.
Idag är första gången jag äter medicin (keppra) mot min epilepsi och undrar om det är en bra medicin o startdos på 250mg morgon + 250mg kväll som sedan efter 1 vecka övergår till 500mg morgon + 500mg kväll.
Finns jätte många olika mediciner mot epilepsi men min läkare tyckte att den här medicinen passar mig bäst o är enligt honom den med minst biverkningar. Är det någon här som äter eller har ätit den här medicinen o som kan hjälpa mig med mina frågor angående medicinen om den e bra o hur det är med biverkningar ??

Tack till er alla som tar sin tid o läser o svarar !!
Citera
2020-01-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Keppra ska vara en bra medicin. Jag fick Lamotrigin istället. Har inga biverkningar alls förutom att minnet är lite segt.
Vad är skillnaden mellan Lamotrigin och keppra ? Får du anfall oftare än mig? Får typ 1 gång på 3 månader. Det är första gången jag äter medicin mot min epilepsi, tidigare har jag nekat medicin.
Har ju såklart ätit en del benzo tidigare i mitt liv som diazepam och klonazepam (iktrovil) har även fått iktrovil vid behov just nu samtidigt som jag äter keppra. Men jag vill helst inte äta benzo o bli beroende igen. Därför börja jag äta,enbart keppra,idag o har iktrovil till hands bara för säkerhets skull. Men vill gärna veta vad ni andra tycker om keppra o andra epilepsi mediciner
Citera
2020-01-17, 22:37
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Vad är skillnaden mellan Lamotrigin och keppra ? Får du anfall oftare än mig? Får typ 1 gång på 3 månader. Det är första gången jag äter medicin mot min epilepsi, tidigare har jag nekat medicin.
Har ju såklart ätit en del benzo tidigare i mitt liv som diazepam och klonazepam (iktrovil) har även fått iktrovil vid behov just nu samtidigt som jag äter keppra. Men jag vill helst inte äta benzo o bli beroende igen. Därför börja jag äta,enbart keppra,idag o har iktrovil till hands bara för säkerhets skull. Men vill gärna veta vad ni andra tycker om keppra o andra epilepsi mediciner

Skillnaden är ju att det är olika substanser. Men båda är dom som man provar först. Ärligt talat så vet jag inte varför dom ger Lamotrigin till en och Keppra till en annan (om dom har samma typ av anfall.) Farsgubben fick Keppra och han är helt anfallsfri sedan 10 år tillbaka.
Citera
2020-01-17, 22:39
Medlem
Keppra är ett av de bättre läkemedlen mot epilepsi.
Citera
2020-01-18, 14:44
Medlem
Tack så mycket för alla svar jag fått. Va först jätte orolig för att äta keppra pga jag hade läst om folk som sa att dom fått en massa biverkningar, men efter att ha gjort lite research så har jag förstått att keppra är en av dom snällare preparaten mot kroppen när det kommer till biverkningar.
Citera
2020-07-07, 23:00
Medlem
Hej,

En fråga vad har anfallen berott på vet du det? Sömn, alkohol, blixtljus osv?

Eller har du bara ramlat ihop utan att du vet varför ep-anfallen har gett utslag?

mvh
Citera
2023-01-18, 21:25
Medlem
Citat:

Nyfiket, får man fortsätta att köra bil om man fått den diagnosen och den medicinen?
Citera
2023-01-21, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoktalangen
Nyfiket, får man fortsätta att köra bil om man fått den diagnosen och den medicinen?
Nej, jag har fått beslut på att jag inte får köra bil på ETT år.
Jag VILL inte heller, man har inte den rätten att sätta sig bakom ratten.
Vem har jag rätt att köra ihjäl?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in