2020-01-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittludret
Jag har en fundering på att författa något lämpligt avskräckande och sätta på dörren för att slippa dörrknackare, försäljare, Jehovas och annat som titt som tätt knackar på dörren.
Har en tanke på att formulera det i stil med "För ej förbokade besök debiteras avgifter enligt nedan:
startavgift 500 SEK därefter 800 SEK per påbörjad minut. Genom att knacka på dörren godkänner ni villkoren och blir betalningsskyldig" o.s.v. Nu är jag dock ganska övertygad om att det ändock kommer knacka på dörren eftersom folk är förbannade idioter – så frågan är då om man har lagligt stöd att kräva angiven summa? Tanken är att öppna dörren och det första jag gör informera om avgiften och om personen i fråga sett skylten, sedan överlämna ett papper med information där den eventuellt får signera och får inbetalningsuppgifter. Har man rätt till detta eller faller det under någon form av paragraf?

Naturligtvis tror jag inte att någon är "villig" att betala, utan det är mer som en avskräckande grej som kanske får det att knacka lite mindre på dörren.

En sådan skylt har ingen som helst laglig verkan, du skulle ha exakt 0% chans att vinna en rättstvist.

Det får säkert avskräckande effekt för dörrförsäljare och liknande eftersom det då tydligt är en person som inte är intresserad av den formen av besök som bor där.
Skulle dock troligen fungera lika bra med en "inga försäljare/dörrknackare tack" skylt med den fördelen att en sådan skylt inte får dig att framstå som en grinig idiot.

Möjligen kan det få motsatt effekt från andra segment av befolkningen.
Du gör dig själv till det perfekta objektet för skitungar. Uppenbarligen en riktig gringubbe som bor där, det perfekta offret för busringningar/knackningar.
Citera
2020-01-16, 19:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Du hade inte haft en chans, eftersom din variant inte innehåller något anbud och accept, därmed inget giltigt avtal, därav är din faktura en bluffaktura.
Ditt avtal skulle garanterat inte heller ge några pengar om det går till rätten.
Citera
2020-01-16, 20:28
Medlem
Tack till INGEN för svar.

Då det var väntat att FB består av okunniga och imbecilla användare så var det ingen överraskning att svaren skulle bli i nivå med en efterbliven femårings.
Naturligtvis är det legitimt att ta betalt för den del av ens tid (både arbetstid och privattid) som ägnas åt ej på förhand bokade besök. Jag ägnar mig åt konsultverksamhet och det är en självklarhet att ett ingått avtal är bindande. Det kommer i mitt fall styrkas av dels plakat på dörren, dels överlämnande av dokument och information vid själva ingången av mötet. Dessutom har jag kameraövervakning och kommer naturligtvis att dokumentera besökaren med såväl video och ljudupptagning. Det kommer således inte finnas några argument för att personen i fråga ej har förstått att den ingått ett avtal.

Ni kanske tror att man kan strunta i ett avtal lite hur som helst som man känner, men icke.

Jag ger besökaren den fria viljan att lämna mitt min trädgård och min bostadsingång utan betalningskrav, det är helt upp till denne själv att avgöra om den vill köpa mina tjänster eller ej.

Så fungerar det och egentligen skrev jag mest inlägget på skoj för att se om det fortfarande är lika mycket okunnighet här som tidigare, vilket ju var fallet.

Jag känner till en kommun som anställer just okunniga och inkompetenta idioter, så hör gärna av er om ni känner för att sadla upp från dörrknackare eller vad ni nu jobbar som.
Citera
2020-01-16, 20:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittludret
Tack till INGEN för svar.

Då det var väntat att FB består av okunniga och imbecilla användare så var det ingen överraskning att svaren skulle bli i nivå med en efterbliven femårings.
Naturligtvis är det legitimt att ta betalt för den del av ens tid (både arbetstid och privattid) som ägnas åt ej på förhand bokade besök. Jag ägnar mig åt konsultverksamhet och det är en självklarhet att ett ingått avtal är bindande. Det kommer i mitt fall styrkas av dels plakat på dörren, dels överlämnande av dokument och information vid själva ingången av mötet. Dessutom har jag kameraövervakning och kommer naturligtvis att dokumentera besökaren med såväl video och ljudupptagning. Det kommer således inte finnas några argument för att personen i fråga ej har förstått att den ingått ett avtal.

Ni kanske tror att man kan strunta i ett avtal lite hur som helst som man känner, men icke.

Jag ger besökaren den fria viljan att lämna mitt min trädgård och min bostadsingång utan betalningskrav, det är helt upp till denne själv att avgöra om den vill köpa mina tjänster eller ej.

Så fungerar det och egentligen skrev jag mest inlägget på skoj för att se om det fortfarande är lika mycket okunnighet här som tidigare, vilket ju var fallet.

Jag känner till en kommun som anställer just okunniga och inkompetenta idioter, så hör gärna av er om ni känner för att sadla upp från dörrknackare eller vad ni nu jobbar som.
Du har fått svar. Ditt avtal har oskäliga villkor och skulle inte accepteras. Det är verkningslöst. Om du istället skriver typ "medisinen slut störa mig inte" på ett nerbajsat kaffefilter så får du bättre effekt.
Citera
2020-01-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du har fått svar. Ditt avtal har oskäliga villkor och skulle inte accepteras. Det är verkningslöst. Om du istället skriver typ "medisinen slut störa mig inte" på ett nerbajsat kaffefilter så får du bättre effekt.

Varför oskäliga villkor??
Citera
2020-01-16, 21:45
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Varför oskäliga villkor??
Villkoret att betala pengar för att ringa på din dörr.
Citera
2020-01-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Villkoret att betala pengar för att ringa på din dörr.

Varför skulle det vara ett oskäligt villkor. Det är ju extremt lätt för motparten att strunta i att söka kontakt med mig. Inget tvång alls, och motparten är också väldigt medveten om en eventuell kostnad.
Citera
2020-01-16, 22:43
Medlem
Jag krävde inte betalt, men hade en dekal vid ringklockan med "Försäljare, Nasare & Predikanter undanbedes."
Det funkade bra många år sedan plingade en på och sa:
- Hej, jag kommer från Hyresgästföreningen, jag ser att du inte är medlem....
Där bröt jag av och sa:
- Kräver Hyresgästföreningen att ni ska vara läskunniga?
H*n bara:
- Vaaaa???
Jag pekade på dekalen och h*n svarade:
- Jag är en representant!
Där drog jag igen dörren!
Citera
2020-01-17, 12:19
Medlem
Bergakungens avatar
Anekdoter runt det här kan vara roliga, men den springande punkten till att den här typen av avtal inte blir giltiga är att svensk rätt (och de flesta andra) inte accepterar negativ avtalsbildning i sådana här sammanhang.

"Ringer du på min ringklocka är du skyldig mig miljoners miljoner" flyger därför inte. Det blir helt enkelt inget giltigt avtal bara för att ena parten tycker att det finns ett avtal.

Blandar man sedan inte ihop det här med "ofredande", "olaga intrång" eller "hemfridsbrott", så blir det enklare att förstå.
Citera
2020-01-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Anekdoter runt det här kan vara roliga, men den springande punkten till att den här typen av avtal inte blir giltiga är att svensk rätt (och de flesta andra) inte accepterar negativ avtalsbildning i sådana här sammanhang.

"Ringer du på min ringklocka är du skyldig mig miljoners miljoner" flyger därför inte. Det blir helt enkelt inget giltigt avtal bara för att ena parten tycker att det finns ett avtal.

Blandar man sedan inte ihop det här med "ofredande", "olaga intrång" eller "hemfridsbrott", så blir det enklare att förstå.

Varför är det en negativ avtalsbindning??
Citera
2020-01-17, 15:36
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Varför är det en negativ avtalsbindning??

Det är inte negativ avtalsbindning.

Det du har på dörren är dock ett utbud, inte ett anbud och ett avtal har därför inte kommit till stånd redan på den grunden för att en person knackar på dörren.

Sedan kan det finnas många anledningar till att en person knackar på din dörr bortsett från att ingå ett avtal. Trots din skrivelse har det därför ej skett en accept genom att knacka på dörren. Lika lite som en accept sker om jag kräver 10 000 kr om du andas inom 5 minuter, du andas för att överleva inte i syfte att ingå ett avtal.

Sista problemet som jag ser är att det isf mest troligt skulle ses som ett benefikt avtal (gåvolöfte) då det är ett ensidigt avtal utan motprestation. Ett sådant avtal är endast bindande genom gåvobrev, annars krävs tradition.

Jag skulle inte rekommendera dig att försöka kräva in pengarna om någon knackade på. Får du någon av dörrknackarna att skriva under ett gåvobrev vid dörren så hamnar man i en annan sits men den person lär isf vara i behov av en förvaltare.
Citera
2020-01-17, 17:28
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Varför skulle det vara ett oskäligt villkor. Det är ju extremt lätt för motparten att strunta i att söka kontakt med mig. Inget tvång alls, och motparten är också väldigt medveten om en eventuell kostnad.
Samma anledning som du inte kan skriva ett avtal om att "om du petar på mig är du skyldig mig trehundratusen och en avsugning". Det är oskäligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in