• 2
  • 3
2020-01-17, 17:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Varför är det en negativ avtalsbindning??

Därför att den ena parten försöker hävda att ett avtal ingåtts, enbart genom att man knackar på dörren (eller ringer på dörrklockan). Här föreligger inte den sedvanliga accepten, dvs att man tar positiv ställning till ett anbud. (Det är inte ett utbud, eftersom TS, teoretiskt, avser att debitera enbart pga påringningen. För att det skall bli ett utbud kunde man föreslagit "Ring på, så skall jag berätta om mina villkor för att fortsätta samtalet".)

Det vanligaste (men principiellt likvärdiga) skeendet är att man skickar en faktura på något som inte beställts, sk "blufffaktura" (borde stavas så... :-) ). Det finns en skillnad mellan "negativ avtalsbildning" och "negativ avtalsbindning", vilket är förklaringen till att passivitet hos ena avtalsparten accepteras vid förlängning av vissa avtal.
Citera
2020-01-17, 17:52
Medlem
Monkeyspanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Funkar säkert på många för dom kommer tro att det bor en sjuk jävel där som dom inte orkar disskutera med

Något som jag tror skulle funka är att sätta upp en skylt med något i stil med: "Har du talat med GUD idag? JESUS är frälsaren och hoppet."

Jehovas och andra religiösa tokstollar skulle se att här bor en som redan är frälst och gå vidare. De flesta övriga skulle nog tänka som det fetade i det citerade inlägget.
Citera
2020-01-17, 17:56
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Därför att den ena parten försöker hävda att ett avtal ingåtts, enbart genom att man knackar på dörren (eller ringer på dörrklockan). Här föreligger inte den sedvanliga accepten, dvs att man tar positiv ställning till ett anbud. (Det är inte ett utbud, eftersom TS, teoretiskt, avser att debitera enbart pga påringningen. För att det skall bli ett utbud kunde man föreslagit "Ring på, så skall jag berätta om mina villkor för att fortsätta samtalet".)

Det vanligaste (men principiellt likvärdiga) skeendet är att man skickar en faktura på något som inte beställts, sk "blufffaktura" (borde stavas så... :-) ). Det finns en skillnad mellan "negativ avtalsbildning" och "negativ avtalsbindning", vilket är förklaringen till att passivitet hos ena avtalsparten accepteras vid förlängning av vissa avtal.

Så länge inte TS vet vem det är som kommer att knacka på dörren så är det ett utbud. Anbud riktar sig till en specifik person. Negativ avtalsbindning handlar det inte heller om då TS premiss är att man godkänner avtalet när man knackar på dörren. Negativ avtalsbindning handlar om att man blir bunden av ett avtal genom passivitet, alltså utan accept. Du svarar på en fråga som inte har ställts.

Du får läsa på om begreppen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in