Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-12, 20:52
  #6109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Gick några sidor bak och ser att ni funderar på vad advokaten menar med jäv. Inte så svårt att gissa att Cullberg vill att nämndmannaläckan förstört försvarets chanser att kompletterande bevisning efter avslutad huvudförhandling.

https://lawline.se/answers/kan-bevis...n-meddelad-dom

Ok, är detta bara en anledning för Cullberg att klaga över att ett formaliafel uppstått eller skulle han med fog kunna påstå att han avsåg komplettera bevisning? Det var väl isf inget som hindrade honom trots att domen läckte.
Citera
2021-04-12, 21:01
  #6110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid

#Megabambino, dumma meningslösa frågor får inga svar. Jag går inte på sånt där simpelt trams, jag vet precis vad du försöker med. Pinsamt!

På vilket sätt var frågan om åklagaren hade överklagat meningslös? Jag har inte läst annat än att hon var tveksam till att överklaga vilket jag citerat tidigare. Paranoid?
Citera
2021-04-12, 21:08
  #6111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Ok, är detta bara en anledning för Cullberg att klaga över att ett formaliafel uppstått eller skulle han med fog kunna påstå att han avsåg komplettera bevisning? Det var väl isf inget som hindrade honom trots att domen läckte.

Han kanske fick komplettera bevisningen men fick inte ledamotena utbytta. Läckan visar nu att han borde fått nya aktörer. Därför anklagar han hovrätten nu för att varit jävig.

Läs länken jag skickade i mitt tidigare inlägg till #EjSvensk. Du verkar inte förstå va komplettering av bevismaterial efter avslutad HUF betyder!

Nej domen läckte inte, överläggningen gjorde det och efter överläggning får du fortsatt komplettera.
__________________
Senast redigerad av iLivid 2021-04-12 kl. 21:20.
Citera
2021-04-12, 21:32
  #6112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Han kanske fick komplettera bevisningen men fick inte ledamotena utbytta. Läckan visar nu att han borde fått nya aktörer. Därför anklagar han hovrätten nu för att varit jävig.

Läs länken jag skickade i mitt tidigare inlägg till #EjSvensk. Du verkar inte förstå va komplettering av bevismaterial efter avslutad HUF betyder!

Nej domen läckte inte, överläggningen gjorde det och efter överläggning får du fortsatt komplettera.

Ok, tack för bra förklaring om komplettering efter HUF. Jag bortser från att du är en grinolle ibland.
Citera
2021-04-12, 21:35
  #6113
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Han kanske fick komplettera bevisningen men fick inte ledamotena utbytta. Läckan visar nu att han borde fått nya aktörer. Därför anklagar han hovrätten nu för att varit jävig.

Läs länken jag skickade i mitt tidigare inlägg till #EjSvensk. Du verkar inte förstå va komplettering av bevismaterial efter avslutad HUF betyder!

Nej domen läckte inte, överläggningen gjorde det och efter överläggning får du fortsatt komplettera.

Ok , så vad är mest sannolikt prövning av HD eller återförvisning HR ?
Citera
2021-04-13, 00:36
  #6114
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Ok , så vad är mest sannolikt prövning av HD eller återförvisning HR ?


Efter att ha läst den länk som iLivid la in i sitt inlägg så måste jag helt spontant svara ingetdera.
Citera
2021-04-13, 00:56
  #6115
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Efter att ha läst den länk som iLivid la in i sitt inlägg så måste jag helt spontant svara ingetdera.

Om utsikterna vore små eller inga alls förstår jag inte varför advokaten skulle försöka. Jag tror som tidigare att rättegången tas om p.g.a jävet och för att nämndemannen har brustit i förtroende vilket kan ha medfört ett felaktigt beslut. My 5 cent.
Citera
2021-04-13, 01:34
  #6116
Medlem
Domen står fast....HD tar inte i detta. Resningsansökan kan komma om nya bevis framkommer..det är vad jag tror..vi får se...
Citera
2021-04-13, 01:47
  #6117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Ja, som du skriver blev båda dömda för mordet på Susanne i första instans. MEN, åklagaren ändrade åtalet från ”gemensamt och i samförstånd” för båda morden till att endast åtala CÖ för mordet på Lars mitt under pågående rättegång i tingsrätten. Istället försökte åklagaren ta stöd från VK:s utsaga och motivbilden att styrka att CÖ var ensam förövare för mordet på Lars. Domaren i tingsrätten monterade ned värdet av VK:s vittnesmål. Både gällande mordet på Lars samt hotbilden mot VK. Resultatet blev att ingen dömdes för mordet på Lars i tingsrätten. Åklagaren skulle ha åtalat båda två för båda morden ”gemensamt och i samförstånd”. Så dags av åklagaren att grina och hålla med de två mest seniora domarna i hovrätten att även VK borde ha dömts för morden. Han kanske hade blivit dömd om åklagaren inte gjort decenniets dikeskörning.
Ok STORT TACK för detta klargörande och förklaring, jag har bara varit med från och till i denna tråd och inte följt den hela tiden försökte leta själv men det är ju som en nål i en höstack i denna långa tråd.
Citera
2021-04-13, 18:24
  #6118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Har åklagaren överklagat till HD?
CÖs advokat, Kullberg, hade överklagat till HD,, men jag vet inte än om HD kommer ta upp målet. Det stod iallafall så i DN.
Citera
2021-04-13, 23:43
  #6119
Medlem
Någon som vet om CÖ skickats till riksintag et på Kumla ännu eller om han fortsatt sitter häktad någonstans?
Kommer VK sitta på klass 1 anstalt eller får han en lättare vistelse på klass 2 anstalt?
Citera
2021-04-14, 02:28
  #6120
Medlem
Eftersom han klagat till HD tror jag han är kvar i häkte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in