2020-02-16, 17:46
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Nu är dom kanske inte förhärdade. Men om jag ponerar att jag ville råna ett äldre par så är ändå det viktigaste att jag kommer med min kumpan vid rätt tillfälle. Dom får inte föra larm eller hitta vapen. Man kommer vid rätt tillfälle, då är det långsökt att någon ska hinna hämta sitt gevär, ladda och dessutom ha psyket att skjuta.

Det kanske kan göras troligt att dessa killar inte tänkte så. Men jag tycker inte man kan avfärda att man kommer utan skjutvapen.

Om någon är mer påläst än mig reserverar jag mig. Jag försöker ibland resonera mer än mgm och överskattar kanske människor.
Ja exakt, kommer man in i huset snabbt och överrumplar personerna så är det ingen risk för älgstudsaren. Men man behöver ändå ta kommandot på något vis och då är ju en pistol, även en replika, överlägset.
Citera
2020-02-16, 18:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Lars har bodd på Sursta 26 sedan 24.mars 2005 står det på mr.koll

https://mrkoll.se/person/Lars-Ivar-Bystedt-Sursta-26-Vallentuna/dYQauerAulaTcYfruerApuhQsqqkcYfrkyqRaQpuhQdYQauerA

Låter ju logiskt att han var skriven där då efter faderns död.

Men det säger ju inte att han bott där fysiskt.
Det står ju i tråden att han flyttat dit från Sursta 7 efter försäljningen.

Under tiden kan han ju haft den uthyrd eller att den stått tom och tjänat som förvaringsplats åt andra för saker "som han inte borde ha sett".
Citera
2020-02-16, 18:25
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja exakt, kommer man in i huset snabbt och överrumplar personerna så är det ingen risk för älgstudsaren. Men man behöver ändå ta kommandot på något vis och då är ju en pistol, även en replika, överlägset.

Ja exakt. Kanske dom hade en replika. Eller stora knivar.
Citera
2020-02-16, 19:38
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag är lite intresserad av gärningsmannaprofilen för liknande brott, och även om det brukar vara så att det skiljer sig i hur kvinnor resp. män dödas i dessa fall. Jag får i alla fall för mig det, troligtvis är det någonting psykologiskt då de flesta gärningmän är just män. Jag hittar dock inte någon text om just det.

Förvisso gäller siffrorna USA men dom känns inte helt orelaterade.

Sammanfattning: De flesta home invasions sker nattetid och motiv är överväldigande ofta ekonomiska. Oftast mer än en gärningsman, snittålder 28 år, tidigare straffad för våldsbrott. Brottsoffren nästan 50/50 mellan män och kvinnor, och är ofta äldre. Absolut vanligast dödsorsak är skjutning, följt av knivhugg och strypning med ungefär liknande siffror. I drygt 40% av fallen så är gärningsmännen och offren bekanta. Det här fallet verkar följa normen baserat på det lilla vi vet.

Ja! Jag tänker mig att brottet skett nattetid, inga vittnen är vakna, BO är lätta att överrumpla i sängen och GM behöver inte ta ledigt från eventuella arbeten.

Tenniskompisen som åkte till huset för att söka sin vän såg inget när hen tittade in genom fönster, nu förutsätter jag att BO bor i tvåplanshus och att sovrummen ligger på ovanvåningen som de ofta gör. Har dom blivit överrumplade på natten så ligger kropparna i anslutning till sovrummen, då ser man inget genom fönsterna på markplan.

Paret blev överrumplade snabbt, kanske bakbundna. Kvinnans huvud plastades in för att stressa och pressa mannen till att snabbt ge ifrån sig kontanter.
Mtp att GM haft tillgång till BO’s bilnycklar så har de troligen också hittat hemnycklar och nycklar till vapenskåp/kassaskåp om det inte är kombinationslås.

GM har koll på att paret inte har larm och övervakningskamera. De vet genom rykten att han är förmögen, kanske har dom tagit reda på att kassaskåp finns i huset. Med sina WT-ärthjärnor gissar dom att han badar i sedlar där hemma. BO’s tidigare hyresgäst som är vän med CÖ och hans föräldrar skulle kunna vara personen som medvetet eller omedvetet delat med sig av praktisk info till CÖ.

Kanske blev GM identifierade av BO vilket ledde till morden, kanske var dödandet förutbestämt. Jag vet inte.

Det är bestialiska mord på helt oskyldiga människor. Må GM och alla som medverkat till morden brinna i helvetet.

GM’s föräldrar borde skämmas över sina avkommor som dom fullständigt misslyckats med att uppfostra. Skräp.
Senast redigerad av Lalande 2020-02-16 kl. 20:01.
Citera
2020-02-16, 19:52
Medlem
Citat:
Nu är dom kanske inte förhärdade. Men om jag ponerar att jag ville råna ett äldre par så är ändå det viktigaste att jag kommer med min kumpan vid rätt tillfälle. Dom får inte föra larm eller hitta vapen. Man kommer vid rätt tillfälle, då är det långsökt att någon ska hinna hämta sitt gevär, ladda och dessutom ha psyket att skjuta.

Det kanske kan göras troligt att dessa killar inte tänkte så. Men jag tycker inte man kan avfärda att man kommer utan skjutvapen.

Om någon är mer påläst än mig reserverar jag mig. Jag försöker ibland resonera mer än mgm och överskattar kanske människor.

Det är svårt att veta när det är rätt tid å råna.
Det bästa tillfället att råna dom borde i så fall vara när dom inte är hemma.

Näst bästa när dom ligger och sover.
Stämmer det att jeepen sågs på lördagen. Nån som har koll på tiden.
Senast redigerad av Grand-canyon 2020-02-16 kl. 19:55.
Citera
2020-02-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Ja! Jag tänker mig att brottet skett nattetid, inga vittnen är vakna, BO är lätta att överrumpla i sängen och GM behöver inte ta ledigt från eventuella arbeten.

Tenniskompisen som åkte till huset för att söka sin vän såg inget när hen tittade in genom fönster, nu förutsätter jag att BO bor i tvåplanshus och att sovrummen ligger på ovanvåningen som de ofta gör. Har dom blivit överrumplade på natten så ligger kropparna i anslutning till sovrummen, då ser man inget genom fönsterna på markplan.

Paret blev överrumplade snabbt, kanske bakbundna. Kvinnans huvud plastades in för att stressa och pressa mannen till att snabbt ge ifrån sig kontanter.
Mtp att GM haft tillgång till BO’s bilnycklar så har de troligen också hittat hemnycklar och nycklar till vapenskåp/kassaskåp om det inte är kombinationslås.

GM har koll på att paret inte har larm och övervakningskamera. De vet genom rykten att han är förmögen, kanske har dom tagit reda på att kassaskåp finns i huset. Med sina WT-ärthjärnor gissar dom att han badar i sedlar där hemma. BO’s tidigare hyresgäst som är vän med CÖ och hans föräldrar skulle kunna vara personen som medvetet eller omedvetet delat med sig av praktisk info till CÖ.

Kanske blev GM identifierade av BO vilket ledde till morden, kanske var dödandet förutbestämt. Jag vet inte.

Det är bestialiska mord på helt oskyldiga människor. Må GM och alla som medverkat till morden brinna i helvetet.

GM’s föräldrar borde skämmas över sina avkommor som dom fullständigt misslyckats med att uppfostra. Skräp.

Bra inlägg och åsikter.

Frågan är hur dom kom in i huset på natten genom låst dörr.
Bryter dom sig in i dörren hade ju tenniskompisen sett brytmärken i dörren.
Citera
2020-02-16, 20:17
Medlem
Citat:

Geväret kanske stod strax innanför ytterdörren. Om BO inte hade så mycket gäster så ofta kanske Lars slarvade lite med att låsa in det hela tiden. Skillnad om man har barn eller att folk kommer och går hela tiden. Skulle det komma någon och kritisera detta så var det väl bara att säga att han nyss varit ute med geväret för att kanske fått syn på ett vildsvin.
Citera
2020-02-16, 20:34
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Låter ju logiskt att han var skriven där då efter faderns död.

Men det säger ju inte att han bott där fysiskt.
Det står ju i tråden att han flyttat dit från Sursta 7 efter försäljningen.

Under tiden kan han ju haft den uthyrd eller att den stått tom och tjänat som förvaringsplats åt andra för saker "som han inte borde ha sett".
Det där stämmer inte. Han har bott i samma hus hela tiden jag har känt honom och det är i alla fall de senaste tio åren.
Citera
2020-02-16, 20:42
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Det där stämmer inte. Han har bott i samma hus hela tiden jag har känt honom och det är i alla fall de senaste tio åren.

Ja och då menar du at han bott på sursta 26? som mr.koll viser.
Citera
2020-02-16, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är svårt att veta när det är rätt tid å råna.
Det bästa tillfället att råna dom borde i så fall vara när dom inte är hemma.

.

Men då måste man ju ha koll på var de är någonstans, och de kan ju då befinna sig på en plats/i ett sammanhang där det inte är så lätt att lyckas med ett rån?
Citera
2020-02-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Bra inlägg och åsikter.

Frågan är hur dom kom in i huset på natten genom låst dörr.
Bryter dom sig in i dörren hade ju tenniskompisen sett brytmärken i dörren.

Långskott: Kan BO ha lejt hantverkare och tilldelat dom en extranyckel till huset (bara för att man är pensionär så är man ju inte hemma 24 tim/dygnet)? Om det är nån i bekantskapskretsen, så törs man kanske ge ifrån sig en nyckel till bostaden?
Styvfarsan till CÖ är ju rörmokare, tex. Var inte VK också rörmokare?

Bara en tanke...
Citera
2020-02-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men då måste man ju ha koll på var de är någonstans, och de kan ju då befinna sig på en plats/i ett sammanhang där det inte är så lätt att lyckas med ett rån?

Mm.. jag tänkte dom skulle råna huset när dom inte var hemma.
Men det räknas kanske som inbrott istället för rån när dom inte är hemma 😏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in