Citat:
Ursprungligen postat av
5549
Jag är lite intresserad av gärningsmannaprofilen för liknande brott, och även om det brukar vara så att det skiljer sig i hur kvinnor resp. män dödas i dessa fall. Jag får i alla fall för mig det, troligtvis är det någonting psykologiskt då de flesta gärningmän är just män. Jag hittar dock inte någon text om just det.
Förvisso gäller siffrorna USA men dom känns inte helt orelaterade.
Sammanfattning: De flesta home invasions sker nattetid och motiv är överväldigande ofta ekonomiska. Oftast mer än en gärningsman, snittålder 28 år, tidigare straffad för våldsbrott. Brottsoffren nästan 50/50 mellan män och kvinnor, och är ofta äldre. Absolut vanligast dödsorsak är skjutning, följt av knivhugg och strypning med ungefär liknande siffror. I drygt 40% av fallen så är gärningsmännen och offren bekanta. Det här fallet verkar följa normen baserat på det lilla vi vet.
Ja! Jag tänker mig att brottet skett nattetid, inga vittnen är vakna, BO är lätta att överrumpla i sängen och GM behöver inte ta ledigt från eventuella arbeten.
Tenniskompisen som åkte till huset för att söka sin vän såg inget när hen tittade in genom fönster, nu förutsätter jag att BO bor i tvåplanshus och att sovrummen ligger på ovanvåningen som de ofta gör. Har dom blivit överrumplade på natten så ligger kropparna i anslutning till sovrummen, då ser man inget genom fönsterna på markplan.
Paret blev överrumplade snabbt, kanske bakbundna. Kvinnans huvud plastades in för att stressa och pressa mannen till att snabbt ge ifrån sig kontanter.
Mtp att GM haft tillgång till BO’s bilnycklar så har de troligen också hittat hemnycklar och nycklar till vapenskåp/kassaskåp om det inte är kombinationslås.
GM har koll på att paret inte har larm och övervakningskamera. De vet genom rykten att han är förmögen, kanske har dom tagit reda på att kassaskåp finns i huset. Med sina WT-ärthjärnor gissar dom att han badar i sedlar där hemma. BO’s tidigare hyresgäst som är vän med CÖ och hans föräldrar skulle kunna vara personen som medvetet eller omedvetet delat med sig av praktisk info till CÖ.
Kanske blev GM identifierade av BO vilket ledde till morden, kanske var dödandet förutbestämt. Jag vet inte.
Det är bestialiska mord på helt oskyldiga människor. Må GM och alla som medverkat till morden brinna i helvetet.
GM’s föräldrar borde skämmas över sina avkommor som dom fullständigt misslyckats med att uppfostra. Skräp.