2020-02-16, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Och vilket var ärendet?
Rån.
Citera
2020-02-16, 14:01
Medlem
Stilichios avatar
Jag har funderat på det här med Lars bil. Tänk om han kört den själv till Norrtälje?

Scenario:

GM x 2 kommer på två stulna cyklar. Spanar och slår till. S blir hysterisk och skriker, man täcker för hennes munnen, men inte näsan. Man tvingar L att köra bilen själv till parkeringen vid Friskis och Svettis och följer med i egen bil. En GM stannar med S. Tanken är att Lars ska ta ut pengar. Skodan lämnas och man kör tillbaks. Lars i bakluckan. Lars skjuts på vägen. Man bär in honom i huset inlindad i den matta som polisen hämtade från BP senare. En tredje GM har kört CÖ’s och agerat knasvakt under brottet. Väl tillbaks stryps S och hennes kropp göms undan. De åker tillbaks i CÖ’s bil.

I den här teorien passar flera pusselbitar.

Jag tror att GM har varit maskerade och helt inpackade som någon skrev tidigare. Dvs säkra på att inte lämna dna.

Att bilen hamnat i Norrtälje.

Att polisen sökte igenom S lägenhet i Uppsala trots att hon borde ha hittats på BP vid det laget.

Den polis som i förhör skall ha sagt: ”Man ska inte tro på allt som står i media” angående att S skulle ha blivit plågsamt kvävd med plastfilm. Har de istället strypt henne så har det gått betydligt snabbare.

Varför polisen hämtade den stora mattan.
Senast redigerad av Stilichio 2020-02-16 kl. 14:10.
Citera
2020-02-16, 14:02
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Mangs panga med sitt egna vapen.
Njaa.. tror inte de använde BO vapen.

-”vi går ditt för att mörda eller hota dom med deras vapen, som vi inte vet var i huset dom har så vi måste få dom till att säga det, men vi har inget tillhygge att hota dom med”.

Nej, det låter som väldigt märklig planering och uselt utgångsläge.
Hade BO hunnit till geväret innan dom kom in hade dom vart rökta.

Fast det är inte det enda som är märkligt med planeringen. Jag hade inte varit överdrivet rädd för att gevär i låst vapenskåp. Är man flera och griper rätt tillfälle så är det svårt för BO att använda sitt vapen.
Citera
2020-02-16, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Rån.

Då brukar man ha med sig något tillhygge att hota med.
Citera
2020-02-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Fast det är inte det enda som är märkligt med planeringen. Jag hade inte varit överdrivet rädd för att gevär i låst vapenskåp. Är man flera och griper rätt tillfälle så är det svårt för BO att använda sitt vapen.

Ja.. men det visste dom inte innan dom kom ditt att vapnet var inlåst.
Citera
2020-02-16, 14:19
Medlem
5549s avatar
Jag är lite intresserad av gärningsmannaprofilen för liknande brott, och även om det brukar vara så att det skiljer sig i hur kvinnor resp. män dödas i dessa fall. Jag får i alla fall för mig det, troligtvis är det någonting psykologiskt då de flesta gärningmän är just män. Jag hittar dock inte någon text om just det.

Förvisso gäller siffrorna USA men dom känns inte helt orelaterade.
Citat:
This study adds to the small body of research on home invasion by describing the circumstances surrounding home invasions that resulted in the death of a resident. The 2 most common types of home invasion homicides (HIHs) involved "drug ripoffs" and robberies of older adults for money and property.

https://www.researchgate.net/figure/Characteristics-of-the-Home-Invasion-Homicides_tbl1_282766228
https://www.researchgate.net/figure/Characteristics-of-the-Home-Invasion-Homicides-Offenders_tbl2_282766228

Sammanfattning: De flesta home invasions sker nattetid och motiv är överväldigande ofta ekonomiska. Oftast mer än en gärningsman, snittålder 28 år, tidigare straffad för våldsbrott. Brottsoffren nästan 50/50 mellan män och kvinnor, och är ofta äldre. Absolut vanligast dödsorsak är skjutning, följt av knivhugg och strypning med ungefär liknande siffror. I drygt 40% av fallen så är gärningsmännen och offren bekanta. Det här fallet verkar följa normen baserat på det lilla vi vet.
Citera
2020-02-16, 14:24
Medlem
5549s avatar
Citat:
Mangs panga med sitt egna vapen.
Njaa.. tror inte de använde BO vapen.

-”vi går ditt för att mörda eller hota dom med deras vapen, som vi inte vet var i huset dom har så vi måste få dom till att säga det, men vi har inget tillhygge att hota dom med”.

Nej, det låter som väldigt märklig planering och uselt utgångsläge.
Hade BO hunnit till geväret innan dom kom in hade dom vart rökta.
Jo men han sköt väl från håll och lämnade platsen med vapnet? Ett jaktgevär eller liknande känns rimligare då. Jag tror absolut mest på att dom har haft med sig en eller två pistoler.
Citera
2020-02-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jo men han sköt väl från håll och lämnade platsen med vapnet? Ett jaktgevär eller liknande känns rimligare då. Jag tror absolut mest på att dom har haft med sig en eller två pistoler.

Hur vet du att dom lämnade sitt vapen på platsen?

Såklart dom inte lämna sitt eget vapnen.
Har inte framkommit att dom lämnat det heller.
Citera
2020-02-16, 14:38
Medlem
5549s avatar
Citat:

Det menar jag inte specifikt. Men om vapnet inte kan kopplas till dig så är det inte helt orimligt att lämna det på platsen. Tar du med dig vapnet så riskerar du att lämna spår och kanske även påkommas med det.
Citera
2020-02-16, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och vad gjorde då GMs under "den vunna tiden"? Dvs vad kan dom fått för fördel, enbart av att upptäckten av de utförda brotten fördröjdes i flera dygn??
Tex. Kastat kläderna dom hade på sig samt skorna(döljaskoavtryck), bada och duscha, sänka ev. Kassaskåp i vatten, kasta engangshandskar, även dom som ev. fanns hemma. Lugna nerverna. Dela på ev. Penningbyte. Gömma pengar. Kasta BOs nyckelklippa i djupt vatten.
Man undrar ju också, var dom lediga från jobben dom här dagarna? Hur mycket alibin hade dom?
Citera
2020-02-16, 14:44
Medlem
Citat:

Det har inte framkommit om det är gms vapen eller BOs vapen. Bara ATT det är ett vapen. Man har inte ens skrivit om det är mordvapnet. Så allt är öppet just nu. Det finns inget "såklart".
Citera
2020-02-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Alltså det är ju omöjligt att inte lämna spår i huset. Om man inte rakar av allt hår, har på sig flera lager med oanvända, inplastade kläder, munskydd, skyddsglasögon, häftar fast extra sulor under skorna... och då är det fortfarande kört om BO sticker eller skjuter på dig.

Så var det knappast. Enda hoppet är att bränna huset, inkl cyklarna. På natten. Som någon påpekade tidigare i tråden hade man inte antagit mordbrand med full utryckning av alla patruller med hundar på klockslaget. De hade i skydd av mörkret med största sannolikhet kunnat jogga hem.

På ett sätt är det smart att utföra ett sådant brott nära en själv. Transport är alltid vanskligt och lämnar spår i alla.fall i andra eller tredje led.
Tror inte dom här killarna var sådana förhärdade brottslingar att dom skulle våga bränna huset. Tror mycket av den här händelsen beror på missförstånd mellan BO och mgm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in