• 1
  • 2
2020-01-14, 23:19
Medlem
HarryKuverts avatar
Jag skulle vilja tecka en trafikförsäkring för personbil med hög självrisk. Cirka 100 000 kronor i självrisk tycker jag skulle vara lagom. Finns det något försäkringsbolag som erbjuder detta?
Citera
2020-01-14, 23:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryKuvert
Jag skulle vilja tecka en trafikförsäkring för personbil med hög självrisk. Cirka 100 000 kronor i självrisk tycker jag skulle vara lagom. Finns det något försäkringsbolag som erbjuder detta?

Nej.
Citera
2020-01-14, 23:47
Medlem
Varför vill du ha hög självrisk
Vad är självrisk?
Självrisken är den del av skadekostnaden som du själv betalar om din bil skadas. Till skillnad från andra försäkringar innehåller en bilförsäkring olika självrisker för olika skadehändelser, vilket är bra att ha koll på när du tecknar din försäkring för att veta hur mycket du behöver betala om din bil drabbas av en skada. Olika typer av skadehändelser är till exempel stöld, stenskott eller maskinskada.

Självriskerna beräknas av ditt försäkringsbolag eller din försäkringsförmedlare och kan vara olika beroende på var du har din bil
Citera
2020-01-14, 23:49
Medlem
HarryKuverts avatar
Jag fattar inte varför detta inte erbjuds. Om du startar ett försäkringsbolag och säljer en trafikförsäkring med självrisk 100 000 000 tusen kronor för 100 kronor så tjänar ditt bolag nästan garanterat 100 kronor per såld försäkring. Och jag som köper försäkringen är också nöjd.
Citera
2020-01-14, 23:50
Medlem
HarryKuverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedhalva
Varför vill du ha hög självrisk
Vad är självrisk?
Självrisken är den del av skadekostnaden som du själv betalar om din bil skadas. Till skillnad från andra försäkringar innehåller en bilförsäkring olika självrisker för olika skadehändelser, vilket är bra att ha koll på när du tecknar din försäkring för att veta hur mycket du behöver betala om din bil drabbas av en skada. Olika typer av skadehändelser är till exempel stöld, stenskott eller maskinskada.

Självriskerna beräknas av ditt försäkringsbolag eller din försäkringsförmedlare och kan vara olika beroende på var du har din bil
Min fetning. Svar: För att spara pengar.
Citera
2020-01-15, 00:11
Medlem
Trafikförsäkringsföreningen som bestämt detta.

Hade man haft så hög självrisk så hade väldigt få självrisker blivit betalda av kunderna, så då hade försäkringsbolagen varken fått in några pengar varken via premien eller självrisk.

Kom ihåg att denna grej endast gäller privatägda bilar. Tror den högsta trafiksjälvrisk jag sett på företagsfordon var 45500 kr om jag minns rätt.
Citera
2020-01-15, 00:14
Medlem
HarryKuverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadrHari
Trafikförsäkringsföreningen som bestämt detta.

Hade man haft så hög självrisk så hade väldigt få självrisker blivit betalda av kunderna, så då hade försäkringsbolagen varken fått in några pengar varken via premien eller självrisk.

Kom ihåg att denna grej endast gäller privatägda bilar. Tror den högsta trafiksjälvrisk jag sett på företagsfordon var 45500 kr om jag minns rätt.
Ok då vet jag. Vad härligt att man är omhändertagen av alla kloka individer som finns runt om en i vardagen. Självklart ska jag inte behöva betala mer än 2000 kronor om jag ställer till det.
Citera
2020-01-15, 00:49
Medlem
Citat:
Ok då vet jag. Vad härligt att man är omhändertagen av alla kloka individer som finns runt om en i vardagen. Självklart ska jag inte behöva betala mer än 2000 kronor om jag ställer till det.
Det är ju simpel matematik.
Självklart tjänar försäkringsbolagen inga pengar på självriskerna.
Deras inkomst är ju de löpande premierna. Där 95 % aldrig använder försäkringen utan bara betalar in till den i 50 år.
Ingen konsument (utom TS kanske) vill ju ha 100 000 kr i självrisk så inga försäkringar skulle bli sålda, case closed.
Men man kan ofta välja några nivåer på premie/självrisk så känner man sig som en som inte kommer utnyttja försäkringen kan man ju välja högsta självrisk, kanske 5 000-10 000 (?).
En annan möjlighet är programvaran som registrerar körstil och detta påverkar premien. Vet dock inte om det är test eller permanent och hur många bolag som kör det.
Citera
2020-01-15, 00:57
Medlem
HarryKuverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är ju simpel matematik.
Självklart tjänar försäkringsbolagen inga pengar på självriskerna.
Deras inkomst är ju de löpande premierna. Där 95 % aldrig använder försäkringen utan bara betalar in till den i 50 år.
Ingen konsument (utom TS kanske) vill ju ha 100 000 kr i självrisk så inga försäkringar skulle bli sålda, case closed.
Men man kan ofta välja några nivåer på premie/självrisk så känner man sig som en som inte kommer utnyttja försäkringen kan man ju välja högsta självrisk, kanske 5 000-10 000 (?).
En annan möjlighet är programvaran som registrerar körstil och detta påverkar premien. Vet dock inte om det är test eller permanent och hur många bolag som kör det.
Så simpel "matematik" tror jag inte att det är. Jag en en av dom som faktiskt skulle köpa försäkringen för 100 kronor om självrisken var 100 000 kronor. Jag tror att det finns fler än jag.

Då tror jag mer på signaturen BadrHari. Jag är inte betrodd. Ingen är det. Observera att denna försäkring är obligatorisk.

Vilket bolag erbjuder självrisk 5 000-10 000?
Citera
2020-01-15, 02:09
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Om du startar ett försäkringsbolag och säljer en trafikförsäkring med självrisk 100 000 000 tusen kronor för 100 kronor så tjänar ditt bolag nästan garanterat 100 kronor per såld försäkring. Och jag som köper försäkringen är också nöjd.

Med en självrisk på 1 miljard tror jag försäkringsbolaget skulle gå under ganska kvickt. Vad är det för bil du tänkt försäkra egentligen?

Du skrev själv 1 miljard men jag gissar att du även hade nöjt dig med 100.000kr. Är det en summa man vill riskera om man skulle råka krocka och vara vållande. Det är trots allt trafikförsäkring du talar om och din motpart lär ju vilja få sin bil reparerad.
Citera
2020-01-15, 05:52
Medlem
Citat:
Så simpel "matematik" tror jag inte att det är. Jag en en av dom som faktiskt skulle köpa försäkringen för 100 kronor om självrisken var 100 000 kronor. Jag tror att det finns fler än jag.

Då tror jag mer på signaturen BadrHari. Jag är inte betrodd. Ingen är det. Observera att denna försäkring är obligatorisk.

Vilket bolag erbjuder självrisk 5 000-10 000?
Om självrisken är så hög i förhållande till förväntade skador så försvinner ju nyttan av försäkringen.
Länge sedan jag nytecknade så minns inte exakt men jag fick välja olika nivåer på självrisk vilket påverkade premien.
Jag har egentligen samma principiella tänk som du, släng så lite pengar som möjligt i sjön och betala mer om det är jag själv som klantat mig.
Citera
2020-01-15, 06:38
Medlem
Citat:
Jag fattar inte varför detta inte erbjuds. Om du startar ett försäkringsbolag och säljer en trafikförsäkring med självrisk 100 000 000 tusen kronor för 100 kronor så tjänar ditt bolag nästan garanterat 100 kronor per såld försäkring. Och jag som köper försäkringen är också nöjd.

Trafikförsäkringen är ju inte för din skull utan flr andras om du orsakar skada så kommer de få ersättning. Om självrisken var 100 000kr och det visar sig att du inte kan betala så får ju försäkringsbolaget en kreditförlust, de måste ju fortfarande betala ut ersättningen till 3e part.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in