Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Nu är nog inte din kines speciellt jämförbar med hur det ser ut i största allmänhet.
På den tiden var det ovanligt ja.
10 år senare var det mindre ovanligt. Då anställde jag en fransman. Som ju inte kunde ett ord svenska. Gick bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Att inte kunna svenska är ett enormt hinder för att kunna få ett jobb. Dessutom så ska det sägas att om man inte har ett jobb och inte kan svenska så har man absolut inte gjort vad som förväntas av en "Ny Svensk" i mån av att göra sig anställningsbar. Hur som helst så är det inte endast praktiska saker som hör till. Att man kan klara sig på engelskan i Sverige är en väldigt svag ursäkt till att inte lära sig modersmålet om man tänkt bosätta sig här under en längre tid. I Sverige pratar man svenska. Ska man flytta till Sverige på permanent basis så är det ett krav att lära sig svenska. Detta handlar lika mycket om att visa respekt gentemot urbefolkningen som det har med praktikalitet.
Det är inte ett hinder om du ser till jobb i Stockholm, i vissa yrkeskategorier. (Sedan finns det ju jobb som kräver att man kan svenska. Där man har vissa kundkontakter t ex).
Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Jag förväntar mig kunna kommunicera på mitt modersmål i mitt hemland med alla som inte är turister och jag förväntar mig att staten skickar ut alla horungar som inte klarar av att uppfylla det kriteriet efter en viss tidsperiod.
Så har det nog nästan aldrig varit. Så det låter som en helt orealistisk förväntan.
Backar du bara lite i tiden så ändrade sig dialekten ganska mycket när man rörde sig lite geografiskt. I Skåne kunde det räcke men några km bara så förstod du inte vad folk sa längre. (Dom hade inget skäl att röra sig längre).
Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
En person som förflyttar sig till ett annat land och inte lär sig språket är en oförskämd idiot som inte förtjänar att stanna kvar i landet. För att klargöra för alla PK-fjantar där ute så gäller detta givetvis minst lika mycket svenskar som flyttar utomlands som det gör för araber och somalier som flyttat hit.
Det är som att säga att flyttar man till en annan kommun och inte lärde sig dialekten så var man en idiot. Men varför skulle man göra det när det inte behövs.
Det idiotiska är väl snarare att göra det som inte behövs.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Ja, för araber är kända för sin höga levnadsstandard när de måste arbeta för den.
Jag har en kollega som är arab. Han har ingen dålig inkomst. Och han bidrar till tillväxt med sitt arbete.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
De flesta företag som startas misslyckas även om man har en bra kår av anställda. Lägger du till problem genom att ha en samling dysfunktionella anställda blir utfallet garanterat misslyckande.
Men varför skulle Northvolt anställa dysfunktionella.
Är det inte lite dysfunktionellt att tänka ut den tanken?