2020-01-17, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad var det för nationaliteter hos de som jobbade med Itera-cykeln?
Det var väl inte svenskar? Är svenskar en garanti för konkurs?

De flesta företag som startas misslyckas även om man har en bra kår av anställda. Lägger du till problem genom att ha en samling dysfunktionella anställda blir utfallet garanterat misslyckande.
Citera
2020-01-17, 10:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nu är nog inte din kines speciellt jämförbar med hur det ser ut i största allmänhet.
På den tiden var det ovanligt ja.
10 år senare var det mindre ovanligt. Då anställde jag en fransman. Som ju inte kunde ett ord svenska. Gick bra.

Citat:
Att inte kunna svenska är ett enormt hinder för att kunna få ett jobb. Dessutom så ska det sägas att om man inte har ett jobb och inte kan svenska så har man absolut inte gjort vad som förväntas av en "Ny Svensk" i mån av att göra sig anställningsbar. Hur som helst så är det inte endast praktiska saker som hör till. Att man kan klara sig på engelskan i Sverige är en väldigt svag ursäkt till att inte lära sig modersmålet om man tänkt bosätta sig här under en längre tid. I Sverige pratar man svenska. Ska man flytta till Sverige på permanent basis så är det ett krav att lära sig svenska. Detta handlar lika mycket om att visa respekt gentemot urbefolkningen som det har med praktikalitet.
Det är inte ett hinder om du ser till jobb i Stockholm, i vissa yrkeskategorier. (Sedan finns det ju jobb som kräver att man kan svenska. Där man har vissa kundkontakter t ex).

Citat:
Jag förväntar mig kunna kommunicera på mitt modersmål i mitt hemland med alla som inte är turister och jag förväntar mig att staten skickar ut alla horungar som inte klarar av att uppfylla det kriteriet efter en viss tidsperiod.
Så har det nog nästan aldrig varit. Så det låter som en helt orealistisk förväntan.
Backar du bara lite i tiden så ändrade sig dialekten ganska mycket när man rörde sig lite geografiskt. I Skåne kunde det räcke men några km bara så förstod du inte vad folk sa längre. (Dom hade inget skäl att röra sig längre).

Citat:
En person som förflyttar sig till ett annat land och inte lär sig språket är en oförskämd idiot som inte förtjänar att stanna kvar i landet. För att klargöra för alla PK-fjantar där ute så gäller detta givetvis minst lika mycket svenskar som flyttar utomlands som det gör för araber och somalier som flyttat hit.
Det är som att säga att flyttar man till en annan kommun och inte lärde sig dialekten så var man en idiot. Men varför skulle man göra det när det inte behövs.
Det idiotiska är väl snarare att göra det som inte behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja, för araber är kända för sin höga levnadsstandard när de måste arbeta för den.
Jag har en kollega som är arab. Han har ingen dålig inkomst. Och han bidrar till tillväxt med sitt arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
De flesta företag som startas misslyckas även om man har en bra kår av anställda. Lägger du till problem genom att ha en samling dysfunktionella anställda blir utfallet garanterat misslyckande.
Men varför skulle Northvolt anställa dysfunktionella.
Är det inte lite dysfunktionellt att tänka ut den tanken?
Citera
2020-01-17, 10:44
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Men varför skulle Northvolt anställa dysfunktionella.
Är det inte lite dysfunktionellt att tänka ut den tanken?

för att de vet att våra styrande med glädje sponsrar lönen med 90%
Citera
2020-01-17, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork

Du tror inte att Nortvolt vill vara framgångsrikt? I så fall, vad får dig att tro det?
Citera
2020-01-17, 11:20
Medlem
Det är nog inte flyktingarnas brist i engelska som hindrar de från att jobba på Northvolt.
Löjligt att ens påstå något sådant.
Citera
2020-01-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Det är nog inte flyktingarnas brist i engelska som hindrar de från att jobba på Northvolt.
Löjligt att ens påstå något sådant.

Vem har pratat om vem som har brister för att jobba på Northvolt?

Rubriken är ju helt fel. De ser att man kan engelska som en fördel. Det är inte en fördel att inte kunna svenska. Det är inget krav att inte kunna svenska heller.
Citera
2020-01-17, 11:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Var har du fått det ifrån?
Källa?

Den typen av stöd jag tror du syftar på sker i mycket ringa omfattning. Villkoren för detta är sådana att knappt någon är intresserad.
Citera
2020-01-17, 11:36
Medlem
Citat:
Jag har en kollega som är arab. Han har ingen dålig inkomst. Och han bidrar till tillväxt med sitt arbete.

Du jämför alltså en person med hela länder i MENA området? Du är lustig du. Ta bort deras olja och du får samma samhällen som de hade innan.
Citera
2020-01-17, 11:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Itera drevs av ett gäng dysfunktionella svenskar?
Citera
2020-01-17, 11:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du jämför alltså en person med hela länder i MENA området? Du är lustig du. Ta bort deras olja och du får samma samhällen som de hade innan.
Det jag pekar på är en arab som bor och arbetar i Sverige.
Det du pekar på är när folk lever under religionens hämningar.

När vi också levde under religionens hämningar var det inget vidare med oss heller.

1820 hade Sverige ungefär samma BNP/Capita som Syrien. Och lägre än Turkiet.

Senare under 1800-talet liberaliserades Sverige och tillväxten tog fart. Den liberaliseringen skedde inte i Syrien och andra arabländer.
Citera
2020-01-17, 11:52
Medlem
Citat:

Men här handlar det om att lägga till en stark industri i Sverige.

De kommer att anställa folk som fungerar bra. Tror du att de vill kasta pengarna i sjön eller?
Citera
2020-01-17, 11:54
Medlem
Teus avatar
Citat:
På den tiden var det ovanligt ja.
10 år senare var det mindre ovanligt. Då anställde jag en fransman. Som ju inte kunde ett ord svenska. Gick bra.

Dom flesta som kommer hit är inte forskare och har inte ett jobb som väntar på dom när dom kommer till landet. Det är extremt ovanligt att högutbildade flyttar till Sverige utan att ha ett arbete förberett på förhand, alltså helt ojämförbara situationer.

Citat:
Det är inte ett hinder om du ser till jobb i Stockholm, i vissa yrkeskategorier. (Sedan finns det ju jobb som kräver att man kan svenska. Där man har vissa kundkontakter t ex).

Det är ett hinder i nästan alla yrken och är ett hinder i det allmänna utrymmet.

Citat:
Så har det nog nästan aldrig varit. Så det låter som en helt orealistisk förväntan.
Backar du bara lite i tiden så ändrade sig dialekten ganska mycket när man rörde sig lite geografiskt. I Skåne kunde det räcke men några km bara så förstod du inte vad folk sa längre. (Dom hade inget skäl att röra sig längre).

Det är som att säga att flyttar man till en annan kommun och inte lärde sig dialekten så var man en idiot. Men varför skulle man göra det när det inte behövs.
Det idiotiska är väl snarare att göra det som inte behövs.

Nu får du väl ändå sluta. Likställer du på allvar skånskan med tjattrande araber och somalier? I Sverige pratar vi svenska. Ska du bosätta dig i Sverige permanent ska du lära dig svenska punkt slut.

Citat:

Vilket innebär vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in