2020-01-16, 20:58
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anthea
Jag har inte uttalat mig om det. Varför ta åt dig ens?

Jo men Northvolt har ju inget att göra med vad de anställda gör på sin fritid. Och inget att göra vilka språk man använder.

Det är väl ingen som bryr sig om vilket språk folk kommunicerar med under sin fritid. Att man ska kunna svenska när man bor i Sverige är dock något som 100% borde vara ett krav.
Citera
2020-01-16, 23:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Northvolt säger sig ha anställda från 50 olika nationaliteter. Det stämmer säkert, men dessa 50 nationaliteter avser just nu Northvolks verksamhet i hela världen. Ingen har påstått att svenska är det enda rätta för fabriken i Polen. Vi diskuterar fabriken i Skellefteå.
Ja, och eftersom företaget klarar av att ha 50 olika nationaliteter anställda så lär dom inte kissa ned sig inför tanken att anställa icke-svenskar. Kan vi vara överens så långt.
Om nu svenskar har issues med att prata engelska på jobbet så behöver man kanske inte anställa så många sådana. (Dock tror jag en hel del svenskar kommer att söka sig dit och bli anställda och prata engelska på jobbet). De som kvalificerar sig i övrigt kommer nog att kunna bli anställda om de lovar att gå lite komvux engelska eller abf eller whatever.

Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Iallafall en andel, men hur stor, och här är det invandrargrupper som har problem att få jobb som är aktuella, inklusive den senaste grupperna av irakier, afganer och syrier där engelskakunskaper generellt är skrala.
Lär vara många som gått ut gymnasium/högskola som söker sig dit för ett första jobb.
De 2500 som Northvolt anställer lär behöva någon form av utbildning.

EDIT:
Här kan man se de 36 jobb i Skellefteå som fn är utlysta.
https://northvolt.com/career?l=Skellefte%C3%A5

T ex :
* Human Resources Coordinator
* Human Resources Manager
* Open Application - Maintenance
* Process Operator
* Process Engineer
* Process Engineer - Metal Stamping
* Process Engineer Managers and Process Engineers
* Procurement & Supply Chain
* Procurement Manager
* Project Logistics Site Coordinator
* Process Quality Engineer
* Senior Project Quality Manager
* Quality Control Manager
* Production Quality Manager

Notera att det är fler jobb ute i Stockholm. (114).
Senast redigerad av liksom-fb 2020-01-16 kl. 23:33.
Citera
2020-01-16, 23:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är väl ingen som bryr sig om vilket språk folk kommunicerar med under sin fritid. Att man ska kunna svenska när man bor i Sverige är dock något som 100% borde vara ett krav.
Tja, för länga sedan när jag började doktorera var det en kines där som var forskare i teoretisk fysik som bara pratade engelska. Han hade inget intresse av att lära sig svenska. Det var lite ovanligt på den tiden. Och antagligen lite svårt att klara kontakter i övriga samhället. Men det gick ju. Numera skulle jag säga att det är vanligt med folk som inte pratar svenska. Och det går ju bra att klara sig. Iaf i Stockholm och lite större städer.
Citera
2020-01-16, 23:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Det är inga invandrare som vill eller kan jobba i Sverige. De skulle göra större skada än nytta och är omöjliga att träna upp. Ett företag som går ut med detta kommer konka eller vara starkt beroende att staten betalar majoriteten av kostnaderna för att ha massor av idioter i sin fabrik.
I verkligheten dock är det gott om invandrare som både vill och kan arbeta i Sverige. Och framförallt arbetar.
T ex är vi mottagare av brain drain från fd öststaterna. Utbildade unga människor som vill ha en bättre framtid än som erbjuds i de länderna. Det kommer hit i stället.
Citera
2020-01-16, 23:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du verkar inte förstå vart den stigen leder.
Vad sägs om tillväxt och stigande levnadsstandard?
Citera
2020-01-16, 23:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Det är så klart rätt att en del av Northvolts vinster går till utlandet. Men du pratar ju faktiskt om ett exportbolag. Dvs ett bolag som tjänar pengar genom att sälja till utlandet. Det är utlandet som betalar för Northvolts vinst. Vad klagar du över?
Om ägande är utomlands går vinster utomlands.

De som ogillar det får väl spara sina inkomster och köpa aktier så mycket de orkar. Då säkrar det att de vinsterna stannar i landet.
De som vill det kan själva ordna det genom att investera sina inkomster. Bara att sätta igång.
Citera
2020-01-16, 23:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Ska de driva ett storföretag med en menaitisk främlingslegion som anställda så blir det en konkurs liknande Itera cykeln.
Vad var det för nationaliteter hos de som jobbade med Itera-cykeln?
Det var väl inte svenskar? Är svenskar en garanti för konkurs?
Citera
2020-01-16, 23:54
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Att se till att flyktingar också får göra nytta är förvisso bra, men beslutet kommer att orsaka stadens undergång. Redan nu är dess koncentration av invandrare illa nog. Man kan gå på torget en vanlig dag och se en klar majoritet av invandrare, varav många står och handlar droger eller slåss på öppen gata. Idéen är bra men kanske inte just i den staden. Dock så har i princip alla städer liknande helveten, så det finns inte så herrans många alternativ när det kommer till skapandet av jobbmöjligheter. Någonstans måste arbetsplatsen ligga. Men om Skellefteå havererar så vet ni vart ni hörde det först.
Citera
2020-01-17, 00:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Siffran 10000 är fel.
Den är 15000 nya jobb. Iaf enligt kommunen.
(Alla som nu gillar tanken på offentlig sektor och beskattning och välfärd går nu ned på knä håller upp armarna och ropar hallelujah. Vi som ogillar skatt, omfördelning och offentlig sektor behöver inte göra detta).
"Northvolts etablering kan ge 15.000 nya jobb"

De direkta jobben i fabriken beräknas bli cirka 2.500.

– Till detta kommer cirka 2 500 personer som arbetar som underentreprenörer, med logistik och med transporter.

http://www.affarerinorr.se/nyheter/2019/oktober/northvolts-etablering-kan-ge-15000-nya-jobb/
Citera
2020-01-17, 00:09
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tja, för länga sedan när jag började doktorera var det en kines där som var forskare i teoretisk fysik som bara pratade engelska. Han hade inget intresse av att lära sig svenska. Det var lite ovanligt på den tiden. Och antagligen lite svårt att klara kontakter i övriga samhället. Men det gick ju. Numera skulle jag säga att det är vanligt med folk som inte pratar svenska. Och det går ju bra att klara sig. Iaf i Stockholm och lite större städer.

Nu är nog inte din kines speciellt jämförbar med hur det ser ut i största allmänhet. Att inte kunna svenska är ett enormt hinder för att kunna få ett jobb. Dessutom så ska det sägas att om man inte har ett jobb och inte kan svenska så har man absolut inte gjort vad som förväntas av en "Ny Svensk" i mån av att göra sig anställningsbar. Hur som helst så är det inte endast praktiska saker som hör till. Att man kan klara sig på engelskan i Sverige är en väldigt svag ursäkt till att inte lära sig modersmålet om man tänkt bosätta sig här under en längre tid. I Sverige pratar man svenska. Ska man flytta till Sverige på permanent basis så är det ett krav att lära sig svenska. Detta handlar lika mycket om att visa respekt gentemot urbefolkningen som det har med praktikalitet. Jag förväntar mig kunna kommunicera på mitt modersmål i mitt hemland med alla som inte är turister och jag förväntar mig att staten skickar ut alla horungar som inte klarar av att uppfylla det kriteriet efter en viss tidsperiod.

En person som förflyttar sig till ett annat land och inte lär sig språket är en oförskämd idiot som inte förtjänar att stanna kvar i landet. För att klargöra för alla PK-fjantar där ute så gäller detta givetvis minst lika mycket svenskar som flyttar utomlands som det gör för araber och somalier som flyttat hit.
Senast redigerad av Teu 2020-01-17 kl. 00:15.
Citera
2020-01-17, 00:40
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Batterifabriken i Skellefteå försöker fylla 10 000 nya arbetsplatser av alla dess slag. Dessvärre finns det bara 2 000 arbetslösa i staden. Nu vill företaget anställa en del av alla dessa flyktingar som dräller över Sverige. Mycket bra, tycker jag.

Problemet är att dessa inte ännu har förstått att flyktingarna sällan får utbildning på engelska. SFI står trots allt inte för "engelska för invandrare".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/utmaning-att-matcha-arbetslosa-mot-nya-jobb-vid-batterifabriken

Idag är det hur många företag som helst som har engelska som arbetsspråk. Nästan hela varenda infödd svensk pratar grundläggande engelska och du kan knappt ens använda en dator utan att kunna engelska. Varför kan inte dessa flyktingar lära sig engelska istället för svenska så att de får ett jobb? Är det inte viktigare att få folk i arbete än att dessa pratar svenska?
Skall staten tvinga Northvolts anställda att prata svenska?

Det ingår ju i den politiskt korrekta agendan att folk inte ska kunna världsspråket. Muslimer får bara tillåtas prata "det heliga språket" - arabiska, annars är det "rasism".

Det är mycket energi i moderna batterier också så Northvolt-projektet kommer väl sluta i att några vrålar "allahu akbar" och så blir det en enorm explosion. Sanna mina ord.
Citera
2020-01-17, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad sägs om tillväxt och stigande levnadsstandard?

Ja, för araber är kända för sin höga levnadsstandard när de måste arbeta för den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in