2020-01-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Finns dessutom en historia av kraftiga överdrifter av de positiva effekterna när ett företag vill etablera sig på en viss ort. Finns väldigt mycket att läsa om detta för den som önskar.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Säkert är det så. Görs väl för att "sockra" betet när det gäller möjligheter att mjölka diverse instanser på etableringsbidrag, anställningsstöd, EU-bidrag och vad det nu kan vara.

Så du menar att Nortvolt har lurat Scania och ABB och flera för att få etableringsstöd och anställningsstöd och EU-bidrag?

Och dessutom hittat på att man ska kunna engelska för att få bli anställd.

Berätta mer! Varför inte då bara ta alla möjliga med så låga krav som möjligt för att få bidragen?
Citera
2020-01-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så du tror inte att man aktivt försöker maximera ekonomiska stödåtgärder från politikerhåll?

Att överdriva personalbehovet är et klassiskt trick för att suga ut bidragspengar, få skatterabatter, gratis mark osv.

Om man ser på övriga batteritillverkare så är det tillgången på erfarna kemi-ingenjörer, med specialkunskap i lithium-ion, som är den trånga sektorn. Dessa hittar du nog inte bland de "flyktingar" som man pratar om här.

Panasonic said it has faced an industry-wide shortage of battery engineers after a construction boom in lithium ion battery megafactories to address the shift towards electric vehicles.

“Even today, demand is far outstripping supply when it comes to chemical engineers with lithium-ion experience,” said Allan Swan, the head of Panasonic’s US battery manufacturing unit based inside the gigafactory, in an interview.
https://www.ft.com/content/bf0c37bc-27c8-11ea-9a4f-963f0ec7e134

(betalartikel)

"Flyktingar"???

Vad är det för flyktingar du tror ska anställas och med kravet på engelska dessutom?
Citera
2020-01-15, 13:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anthea
"Flyktingar"???

Vad är det för flyktingar du tror ska anställas och med kravet på engelska dessutom?
Om du kollar trådens titel så är det själva premissen för diskussionen.
Citera
2020-01-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Ovanligt många lågintelligenta i den här tråden. Det känns som att personerna som vill tvinga företag till att använda svenska endast gör det för att deras egna intelligens brister.

Är det inte bra att Sveriges export blir stark igen efter att ha blivit våldtagen i decennium av trångsynta överregleringar?

Det är väl klart? Nästan alla större företag använder engelska idag.

Att man använder Engelska att komunicera med kunder absolut , men internt som dagligt språk
lokalt på arbetsplatsen , nae där är det inte många.
Citera
2020-01-15, 14:13
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!

Citat:
Företaget Northvolt behöver anställa cirka 2 500 personer och med kringeffekter vid klar etablering räknar bolaget med att det handlar om ungefär 10 000 arbetstillfällen. I Skellefteå fanns det ifjol totalt 1 972 arbetslösa. Hur den ekvationen ska gå ihop är vad förstudien kikat närmare på.

– Eftersom det inte finns någon överdriven jobbreserv att ta av blir det desto viktigare att se potentialen i dem som idag står långt från arbetsmarknaden, konstaterar Katarina Borstedt som är kompetensförsörjningsansvarig vid Northvolt.

Citat:
– Det som är en utmaning kan också bli en möjlighet. Hos oss är till exempel inte svenska gångbart som språk eftersom våra 600 anställda idag har 50 olika nationaliteter och vi talar engelska på jobbet. För en del nyanlända kan ju engelskan vara en möjliggörare som leder till en snabbare väg in i jobb och in i samhället. Det skissas på en mängd olika utbildningsinsatser som också ska kunna omfatta möjligheter för hela familjer att etablera sig i Skellefteå.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...atterifabriken

Men snälla lilla vän, rubriker är inte alltid sanna för att din mamma har sagt det.

Det finns inget alls i det som sägs från NV sida som talar för att de vill ha tag på folk som inte pratar svenska. Så att vara svenskspråkig är inget problem alls. Man ska ha potential och att kunna engelska är en merit.

Men du tror ju att det hela inte ska bli något alls av detta. Var har du nu fått det ifrån? Från en annan tråd där du läst en rubrik?
Citera
2020-01-15, 14:14
Medlem
Pojkekorvs avatar
Ja man för inte glömma att de saknas ca 30 000 miljoner för att planen ska gå i lås.

Det byggs ju batterifabriker lite överallt jag håller mig skeptisk till hela northvoltprojektet. Höga odds på ett fiasko om du frågar mig, men jag vet ju inte.
Citera
2020-01-15, 14:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Men snälla lilla vän, rubriker är inte alltid sanna för att din mamma har sagt det.

Det finns inget alls i det som sägs från NV sida som talar för att de vill ha tag på folk som inte pratar svenska. Så att vara svenskspråkig är inget problem alls. Man ska ha potential och att kunna engelska är en merit.

Men du tror ju att det hela inte ska bli något alls av detta. Var har du nu fått det ifrån? Från en annan tråd där du läst en rubrik?
Jag har överhuvudtaget inte nämnt något om svenskspråkighet eller engelska. Ditt försök till att raljera framstår mest som pinsamt.
Citera
2020-01-15, 14:16
Medlem
Citat:

Vad jag menade med min fråga är att det är inte "flyktingar" som inte kan svenska som man är intresserad av. Utan folk som har potential och kan engelska.

Men jag undrar varför du tror att Northvolt inte kan bli vinstdrivande? Är det för flyktingarna eller för att de redan från början inte är tänkt att fungera?
Citera
2020-01-15, 14:17
Medlem
Citat:
Jag antar att man överdriver personalbehovet för att kunna maxa olika offentliga bidrag till företaget.

Inte osannolikt att det aldrig kommer igång någon produktion. Det hela känns lite skumt.

Vad är det som känns skumt då?

Och hur överdriver man personalbehov?
Citera
2020-01-15, 14:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Vad är det som känns skumt då?

Och hur överdriver man personalbehov?

Hur man överdriver personalbehovet.
  1. "Vi kommer att behöva anställa 10 000 personer".
  2. Framgång.
Citera
2020-01-15, 14:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Vad jag menade med min fråga är att det är inte "flyktingar" som inte kan svenska som man är intresserad av. Utan folk som har potential och kan engelska.

Men jag undrar varför du tror att Northvolt inte kan bli vinstdrivande? Är det för flyktingarna eller för att de redan från början inte är tänkt att fungera?
Som "Pojkekorv" skriver ovan så saknas det fortfarande 30 000 miljoner för att det skall bli något.

Mycket av det jag läst andas av Corporate Bullshit & det vore inte första gången den här typen av storvulna planer blir till intet.

Flyktingarna är givetvis ointressanta i sammanhanget. Att dessa blandas i är bara för att kunna suga ut mer bidrag till projektet. Självklart skulle man till största delen komma att behöva betydligt mer kvalificerad personal.
Citera
2020-01-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Staten ska inte tvinga företaget att prata svenska på arbetsplatsen.

För övrigt tror jag tyvärr att invandrarna i stor utsträckning kommer att tacka nej till att arbeta. De har ju bidrag så att det räcker och blir över.

Precis så är det. Finns inget incitament till att gå till jobbet om man blir av med bidragen. I vissa fall har jag hört att det t.om kan ge Mindre pengar på kontot om man väljer att börja göra rätt för sig.

Ingen hade väl jobbat om alla haft samma förutsättningar som babbarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in