Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Ja, men att man lägger det i Sverige är ett tecken på det jag skrev, alltså att när svenska valutan kollapsar blir Sverige ett låglöne- produktionsland där utlänningar köper upp, blir ägare och gör vinster som dom sedan tar hem. Vi får "enkla jobb" medan pengarna flyttar någon annan stans.
Jämför Dacia, den rumänska biltillverkaren som
köptes av Renault och som producerar lågpris-bilar av enklare sort
medan vinsten går utomlands.
Sverige, med sina stolta industri- och innovations-traditioner. Är det verkligen dit vill gå?
Hur mycket av Koreas och Japans industri ägs av utländska investerare? De har svagare valutor än Sverige men det är deras bolag som köpte upp Atlet och BT i Göteborg.
Har själv en plan på hur svenska staten skulle kunna skydda svensk industri och samtidigt tjäna några kr. Detta genom att skapa en aktiefond och investera i Stockholmsbörsens större bolag. Föga förvånande bemöttes jag negativt av er gnällfittor när jag delgav denna reform. Gnälla är det enda ni mäktar med verkar det som.
Beträffande Dacia så ska man inte stirra sig blind på vinstskatt. Det viktigaste är omsättningen. I Sverige så går kanske 50 öre av varje omsatt krona i industrin till kommun och statskassan.