Citat:
Ursprungligen postat av
Ingela52
Jag försvarar honom inte men jag tycker att alla människor är värda respekt. Finns både yttre och inre faktorer som kan trigga hans beteende, hur har polisen aggerat mot honom, var växte han upp, var det en stökig skola, fick föräldrarna hjälp när problemen dök upp, osv.
Ja du har rätt till viss del men när du talar om respekt så är det också så att du gömmer att räkna upp
eget ansvar . För att få respekt krävs även eget ansvar. Du räknar upp många saker som en ytterst respektlös person ser som självklart men den ansvarsfulle ser som något den håller som mycket värdefullt. Av den anledningen så förtjänar inte denna individ lika stor respekt nej.
Din kompromisslösa inställning till respekt blir märklig. Om du bjuder mig på middag, jag kommer hem till dig, tittar på maten och ger den till min hund och sen ber om att du ska betala min taxi hem. Ska jag erhålla lika stor respekt ifrån dig som om jag hade varit en god gäst, umgåtts och tackat för maten och vi haft ett bra utbyte i konversation mm? Nej, det är inte samma sak.
Denna individ är inte värd samma mängd respekt som andra om han ens ska ha någon. Tar han ansvar så ökar det respekten men som vi alla sett på UG så struntade han helt i det.