2020-01-13, 10:43
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Ja, även om jag förstår dina synpunkter så har jag (som har personer med ADHD-liknande beteende i min omedelbara närhet) rätt till min egen åsikt.

Jorden har 7 miljarder människor och testar man dem alla kommer de alla att vara unika. Oavsett var man lägger gränsen för ADHD kommer några att vara precis på den ena eller den andra sidan av gränsen. Det är inte binärt. Det är alltså absolut en fråga om vad man anser vara "normalt" och vad som är ADHD. Ingen MRI kan bestämma exakt var den gränsen går. Vi är alla unika och olika.

Jag är glad att du tog upp diabetes! Det är ett väldigt bra exempel på vad jag försöker säga!
Diabetes typ1 är en sjukdom. Diabetes typ2 är en sjukdom som oftast är en följd av en livsstil. Låt oss diskutera typ2:
Vårdaparaten i Sverige gör mycket stora ansträngningar för att förebygga typ2-diabetes: Man ger råd om kost, stress, vikt och motion, faktorer som påverkar uppkomsten av diabetes typ2.
Även om ADHD eller diabetes inte går att "bota" så kan man medicinera. Men vad gäller diabetes typ2 säger till och med diabetes-förbundet såhär på frågan om diabetes typ 2 kan botas:

Varför anstränger man sig så mycket för att undvika att folk blir sjuka i diabetes typ2? Du skriver ju

så det vore väl bara att plocka fram insulinsprutan så fort man ser att insulin-nivån sjunker. Människor får ju ett bättre liv?
Orsaken till att man inte medicinerar mer än nödvändigt är
1) Ändrade vanor ger ett ännu bättre liv
2) Rent nationalekonomiskt är det lönsammare att hålla folk friska från symptomen än att behandla, för har man utvecklad diabetes kommer andra sjukdomar som ett brev på posten.

På samma sätt är det med ADHD. Medicin är inte huvud-alternativet som initial behandling. Tyvärr kräver det mycket av både föräldrar och samhälle för att fostra barnen till en livsstil som gör att man klarar sig utan att vara klassad som 'bokstavsbarn', men de som lyckas har nog en högre livskvalitet än de som får fortsätta med sina vanor och endast medicineras.
Jag inser att alla inte kan fostras friska, men jag tror mig veta att väldigt mycket har med livsstil att göra.
Läkemedelsindustrin har naturligtvis ett stort intresse av att så många som möjligt skall medicineras. Men det går till väldiga överdrifter. I USA behandlas till exempel 11% av barnen med ADHD-medicin medan läkarna endast anser att 5% har ADHD. Det finns andra orsaker ("sugar High" nämns som en orsak).
I Frankrike diagnostiseras endast 0,5% av barnen med ADHD och de övriga behandlas för sina symptom med helt andra, medicinfria, metoder.
Läs gärna mer här:
https://www.newsner.com/vetenskap/nastan-inga-barn-i-frankrike-medicineras-for-adhd-har-ar-forklaringen-varfor/

De flesta kan nog vara "villkorligt friska" från sina ADHD-liknande symptom.
ADHD är inte en livsstilssjukdom utan medfött så dina jämförelser faller platt.

Tramskonspirationsteorier om "läkemedelsindustrin" kan du ju dra om insulin också? Det kanske också är en stor konspiration?

Det är uppenbart nationalekonomiskt väldigt lönsamt att medicinera ADHD så att folk inte missbrukar droger, blir kriminella, kan jobba kvar med förbättrat resultat på sina arbeten osv.

Du har inte förklarat varför man inte ska hjälpa personer med ADHD till ett bättre liv (nej det är inte samma sak som att ändra något blodsockervärde). Dina argument luktar moralism, moralpanik och konspirationsteorier/foliehattande lång väg.

Ska du fostra människor som har diabetes typ 1 också? Tala om vidrig människosyn.
Citera
2020-01-13, 11:13
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckelNordarna
Då får man ju hjälpa alla andra stackarna också, varför ska bara folk med adhd få stöd?

Skriv ut kokainblandade tabletter till folk med dålig självkänsla också då? Varför inte lagligt gräs konstgjord i tablettförpackning ?

Nej juste för det e olagligt, Ritalin etc är ju amfetamin grej de med
CS-läkemedel hjälper människor med ADHD att komma upp i normal nivå. Hade du inget bättre att komma med?
Citera
2020-01-13, 13:35
Medlem
Det är väl klart som korvspad att saker man stoppar i sig påverkar kroppen? Förstår man inte det bör man fort som tusan hoppa från en hög bro. Vare sig det är potatis, ketchup eller bajs, så påverkar sånt allt i vår kropp.

Någon som lever på vatten och bröd sen födelsen lär inte utvecklas lika som någon som får varierande kost och äter allt som är bra för kroppen.
Citera
2020-01-13, 17:11
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckelNordarna
Då får man ju hjälpa alla andra stackarna också, varför ska bara folk med adhd få stöd?

Skriv ut kokainblandade tabletter till folk med dålig självkänsla också då? Varför inte lagligt gräs konstgjord i tablettförpackning ?

Nej juste för det e olagligt, Ritalin etc är ju amfetamin grej de med
Bra sagt!
Tycker även att folk som lider av depression inte heller ska proppas fulla med mediciner.
Speciellt inte nu när ketamin verkar vara i startgroparna även i Sverige för att behandla djup depression.
Alltså, en dissociativ drog som är utvecklat för att söva hästar!?

Även dessa människor som lider av ”schizofreni” och andra psykossjukdomar.
Varför ska dessa behandla med medicin egentligen.

Nä, tacka vet jag uppfostringsanstalter, lobotomi och elchocksbehandling.
För det har ju fungerar suveränt tidigare?
Citera
2020-01-13, 17:59
Medlem
Är det någon som läst originalstudien? Där nämns det hur den vita hjärnsubstansen påverkas, vilket som är av yttersta vikt för att kunna dra någon slutsats om detta. Den vita hjärnsubstansen ökar alltså hos barn som medicineras med centralstimulantia. Vad är den vita hjärnsubstansens roll i hjärnan? Jo det är substansen som hanterar kommunikationen mellan olika delar i hjärnan. Förvisso är det som sagt inte helt klarlagt, men baserat på vad man vet om den vita hjärnsubstansen och dess roll i hjärnan så kan en ökning av den indikera en positiv inverkan på hjärnan.

https://press.rsna.org/timssnet/media/pressreleases/14_pr_target.cfm?ID=2102 Här kan ni läsa den. De journalister som publicerar dessa artiklar kanske skulle praktisera riktig journalism eller sunt förnuft och citera originalkällan istället för att bara plagiera andra artiklar. Nå väl, nog om kompetensen hos journalister.

"Untermensch", "ADHD är vanligare bland socioekonomiskt utsatta grupper", "Fattiga barn medicineras ofta med denna djävulens drog". Är det någon av er som ens använder er djävla hjärna och faktiskt ägnar en tanke åt VARFÖR ADHD är överrepresenterat hos fattigare människor i dagens jävla informationssamhälle? Både ni och dessa journalister skulle behöva en rejäl dos av CS-läkemedel känns det som. Men som sagt, allt är inte klarlagt än.

Baserat på min egen erfarenhet med CS-läkemedel så önskar jag att behandlingen påbörjades under min uppväxt så att jag kanske kunnat bygga grunden till resten av mitt liv på ett adekvat sätt redan då som varenda jävla "frisk" unge fick göra. Nä, istället ska jag börja med det i vuxen ålder. Men det är så klart bara min personliga erfarenhet.

Givetvis ska man inte förskriva läkemedel om det inte är nödvändigt, men det är rätt hjärndött att demonisera läkemedel som hjälper oerhört många människor att må bättre och fungera bättre i dagens samhälle.
Citera
2020-01-14, 15:26
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levitout
Tänkte dela detta med er:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/adhd-medicin-paverkar-hjarnans-utveckling

Ni som tror att psykofarmaka är nyttig tänk om!

Men jisses.. SVT är ju efter med den informationen. Det visste man redan för 10 år sen.
Citera
2020-01-17, 13:10
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
ADHD är inte en livsstilssjukdom utan medfött så dina jämförelser faller platt.

Tramskonspirationsteorier om "läkemedelsindustrin" kan du ju dra om insulin också? Det kanske också är en stor konspiration?

Det är uppenbart nationalekonomiskt väldigt lönsamt att medicinera ADHD så att folk inte missbrukar droger, blir kriminella, kan jobba kvar med förbättrat resultat på sina arbeten osv.

Du har inte förklarat varför man inte ska hjälpa personer med ADHD till ett bättre liv (nej det är inte samma sak som att ändra något blodsockervärde). Dina argument luktar moralism, moralpanik och konspirationsteorier/foliehattande lång väg.

Ska du fostra människor som har diabetes typ 1 också? Tala om vidrig människosyn.

Trams att det är medfött. Miljön kan också leda till ADHD-symptomatik.
Patogenesen av ADHD är inte bara exklusivt kopplad till neurobiologi.

En polare har en godartad tumör han föddes med och har "ADHD".
Det neurobiologiska paradigmet är gillat av BiG Pharma för att differential-diagnoser oftast korrekt identifierar problemet, och där man inte kan sälja piller år ut och år in.
Citera
2020-01-17, 16:49
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Trams att det är medfött. Miljön kan också leda till ADHD-symptomatik.
Patogenesen av ADHD är inte bara exklusivt kopplad till neurobiologi.

En polare har en godartad tumör han föddes med och har "ADHD".
Det neurobiologiska paradigmet är gillat av BiG Pharma för att differential-diagnoser oftast korrekt identifierar problemet, och där man inte kan sälja piller år ut och år in.
Du är väl en av dem som betalar enorma summor till tyska skojare som säljer tuberkulosmedicin och andra antibiotika år ut och år in helt emot vad beprövad vetenskap säger?

Tala om att sälja piller år ut och år in.

Antar att du har bevis för att miljö kan orsaka samma störningar i hjärnan som medfödd ADHD?
Citera
2020-01-17, 16:59
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Du är väl en av dem som betalar enorma summor till tyska skojare som säljer tuberkulosmedicin och andra antibiotika år ut och år in helt emot vad beprövad vetenskap säger?

Tala om att sälja piller år ut och år in.

Antar att du har bevis för att miljö kan orsaka samma störningar i hjärnan som medfödd ADHD?

Förstår inte din liknelse, otrevlig ton dessutom.

Ja, det räcker med att man får ett slag mot huvudet som är tillräckligt kraftigt för att det skall ge men och koncentrationsstörningar. Det räcker med vissa infektioner som ger permanenta skador i hjärnan som stör neurotransmittor-produktion.

Detta oavsett ålder.

Sexuella övergrepp i barndomen leder oftast till ADHD-beteenden, likaså att bo med föräldrar som dricker, knarkar och är allmänt dysfunktionella.

Finns massvis med exempel på miljö.
Citera
2020-02-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Förstår inte din liknelse, otrevlig ton dessutom.

Ja, det räcker med att man får ett slag mot huvudet som är tillräckligt kraftigt för att det skall ge men och koncentrationsstörningar. Det räcker med vissa infektioner som ger permanenta skador i hjärnan som stör neurotransmittor-produktion.

Detta oavsett ålder.

Sexuella övergrepp i barndomen leder oftast till ADHD-beteenden, likaså att bo med föräldrar som dricker, knarkar och är allmänt dysfunktionella.

Finns massvis med exempel på miljö.

Instämmer! ADHD är påhittad som många andra psykiatriska diagnoser för att tjäna på
att droga barn livet ut. Big pharma köper vetenskap samt utbildar psykologer, läkare och övriga vårdpersonaler. Big pharma bjuder dem på lyxresor & provisioner för att sprida giftet vidare. Alltså ni litar på Psykiatri som utför lobotomi och ECT tills idag. Vad är vetenskap bakom ECT än att skada hjärnan? pseudovetenskap. Psykiatri är anledning att jag önskar att helvete och god existerar för det finns speciell helvete för de som skadar människor (barn(!) för att tjäna samt leva lyxigt. Hur vet jag det? ja jag känner vårdpersonaler som får lyxresor som kallas även för konferenser varje år samt får betalt inom konferenser för ”utfört” arbete.
Senast redigerad av levitout 2020-02-02 kl. 17:02.
Citera
2020-02-02, 20:56
Medlem
Frankrike är ett dåligt exempel, de tar barnuppfostran till en ny nivå. Är det mellin klockan tre och middag klockan sex och du blir hungrig klockan fem är det bara att hålla käften och hålla ut även om du är en fyra åring. Gnäller du på att du är hungrig åker du på en lusing.

Klart som fan ingen har ADHD när de tror att allt är dålig uppfostran och kan lösas med lite aga och bestraffning.
Citera
2021-04-17, 02:04
Medlem
flashOO0xxs avatar
https://www.kmr.nu/single-post/adhd-droger-ändrade-hjärnan-på-barn-redan-efter-fyra-månader

”Värre än kokain – forskare blev ”chockad utav helvete!”
En av de främsta internationella ADHD-experterna har tidigare bevisat vad kritiker sagt i alla år: ADHD-droger skapar skadliga förändringar i hjärnan. Forskningen visar att personer med en ADHD-diagnos hade normal hjärnaktivitet till att börja med, men fick tydliga skadliga hjärnförändringar efter ett års behandling med metylfenidat (typ Ritalin, Concerta).
Det är en av ADHD-diagnosens ”fäder”, professor James Swanson, tillsammans med en av de främsta experterna på skanning av hjärnan, Nora Volkow från New York, som presenterat de avslöjande rönen.
Forskningsresultaten publicerades i artikeln “Long-Term Stimulant Treatment Affects Brain Dopamine Transporter Level in Patients with Attention Deficit Hyperactive Disorder”, i PLOS ONE samt även JAMA. (1)
Nora Volkov, vid Brookhaven National Laboratory, som räknas som ledande inom avbildning av hjärnskador efter droger, blev ”chockad utav helvete” (Sic) när hon såg resultaten, berättade hon för Washington Post, och ”forskningen visar helt klart att påståendet att Ritalina är ett svagt stimulantia är fullständigt felaktigt.” PET-scanning av hjärnan visar även att Ritalina är starkare än kokain och ännu mer beroendeframkallande.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in