Citat:
Ursprungligen postat av
T.T.M
Precis som titeln säger.
Det är så när fibernätet kom så ville de ta betalt för en extra dosa om vi ville använda vårt hem nummer, tror dosan skulle kosta ca 1000 kr. Så vi sade nej. Vi vidarekopplade vårt hem nr istället till en liten ihopfällbar doro.
Denna doro har ingen skärm på framsidan och när vi viker upp den så svarar man. (Vilket är tanken då det är till en pensionär).
Och vi satte in ett betalningskort i den, som nöd telefon. Nu är det ett nummer som ring oss flera gånger, ibland ett mobil nummer, ibland 031 nummer, och självklart skyddat nummer. Vi svarar, men ingen är i telefonen, så vi lägger på.
Trots detta, samtal som knappt är 1-2sekunder långa, tar telia betalt, och skriver att vi ringt till ett helt okänt nummer som aldrig synts i vår doro.
Och ÄVEN OM jag skulle ringa från doron så är det inte med hemnumret, utan mobilnumret, vi har testat.
Är det någon mer som har det här problemet, för detta är andra fakturan som detta händer med...ska jag behöva ringa telia 1 gång i månaden numera?
Jag har fått första fakturan återbetalad dock, men det är extra summa på nästa, och jag har Telia som operatör.
Förmodligen är det inte ett 031—nr utan en landskod som börjar med 31.
Det finns en
scam just nu är det ringer folk från landskod ++31, 33 och 34, vilket är ungefär Afghanistan med omnejd.
Har du mobtel vidarekopplad får du betala om du svarar och SÄRSKILT om du ringer upp numret.
Brukliga är att de lägger på inom 15 sekunder så de hoppas att du ska ringa tillbaka.