2020-01-12, 11:49
Medlem
T.T.Ms avatar
Precis som titeln säger.
Det är så när fibernätet kom så ville de ta betalt för en extra dosa om vi ville använda vårt hem nummer, tror dosan skulle kosta ca 1000 kr. Så vi sade nej. Vi vidarekopplade vårt hem nr istället till en liten ihopfällbar doro.
Denna doro har ingen skärm på framsidan och när vi viker upp den så svarar man. (Vilket är tanken då det är till en pensionär).
Och vi satte in ett betalningskort i den, som nöd telefon. Nu är det ett nummer som ring oss flera gånger, ibland ett mobil nummer, ibland 031 nummer, och självklart skyddat nummer. Vi svarar, men ingen är i telefonen, så vi lägger på.

Trots detta, samtal som knappt är 1-2sekunder långa, tar telia betalt, och skriver att vi ringt till ett helt okänt nummer som aldrig synts i vår doro.
Och ÄVEN OM jag skulle ringa från doron så är det inte med hemnumret, utan mobilnumret, vi har testat.

Är det någon mer som har det här problemet, för detta är andra fakturan som detta händer med...ska jag behöva ringa telia 1 gång i månaden numera?
Jag har fått första fakturan återbetalad dock, men det är extra summa på nästa, och jag har Telia som operatör.
Citera
2020-01-12, 11:53
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.T.M

Är det någon mer som har det här problemet, för detta är andra fakturan som detta händer med...ska jag behöva ringa telia 1 gång i månaden numera?
Jag har fått första fakturan återbetalad dock, men det är extra summa på nästa, och jag har Telia som operatör.

Men, ni har alltså Vidarekopplat hem numret till en mobil? Ja, då får ni betala varje gång ni svarar i mobilen eftersom ni får betala för samtalet mellan fasta nätet till er mobil.
Citera
2020-01-12, 12:01
Medlem
T.T.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Men, ni har alltså Vidarekopplat hem numret till en mobil? Ja, då får ni betala varje gång ni svarar i mobilen eftersom ni får betala för samtalet mellan fasta nätet till er mobil.

Man ska inte få betala normalt sätt när någon ringer till oss, att bara svara ska inte debiteras, om man inte får meddelande är du beredd att betala för inkommande samtal från utlandet..
Citera
2020-01-12, 12:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Precis som titeln säger.
Det är så när fibernätet kom så ville de ta betalt för en extra dosa om vi ville använda vårt hem nummer, tror dosan skulle kosta ca 1000 kr. Så vi sade nej. Vi vidarekopplade vårt hem nr istället till en liten ihopfällbar doro.
Denna doro har ingen skärm på framsidan och när vi viker upp den så svarar man. (Vilket är tanken då det är till en pensionär).
Och vi satte in ett betalningskort i den, som nöd telefon. Nu är det ett nummer som ring oss flera gånger, ibland ett mobil nummer, ibland 031 nummer, och självklart skyddat nummer. Vi svarar, men ingen är i telefonen, så vi lägger på.

Trots detta, samtal som knappt är 1-2sekunder långa, tar telia betalt, och skriver att vi ringt till ett helt okänt nummer som aldrig synts i vår doro.
Och ÄVEN OM jag skulle ringa från doron så är det inte med hemnumret, utan mobilnumret, vi har testat.

Förmodligen är det inte ett 031—nr utan en landskod som börjar med 31.

Det finns en scam just nu är det ringer folk från landskod ++31, 33 och 34, vilket är ungefär Afghanistan med omnejd.
Har du mobtel vidarekopplad får du betala om du svarar och SÄRSKILT om du ringer upp numret.
Brukliga är att de lägger på inom 15 sekunder så de hoppas att du ska ringa tillbaka.
Citera
2020-01-12, 12:04
Medlem
T.T.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Förmodligen är det inte ett 031—nr utan en landskod som börjar med 31.

Det finns en scam just nu är det ringer folk från landskod ++31, 33 och 34, vilket är ungefär Afghanistan med omnejd.
Har du mobtel vidarekopplad får du betala om du svarar och SÄRSKILT om du ringer upp numret.
Brukliga är att de lägger på inom 15 sekunder så de hoppas att du ska ringa tillbaka.

Hur gör de egentligen för att ta betalt när de ringer? Måste det inte vara en förfrågan normalt sätt?
Kan du länka vart jag kan hitta mer info om det du skrev?
Tack!
Citera
2020-01-12, 12:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Man ska inte få betala normalt sätt när någon ringer till oss, att bara svara ska inte debiteras, om man inte får meddelande är du beredd att betala för inkommande samtal från utlandet..

Jo, att bara svara i mobilen kommer att debiteras på det Vidarekopplade numret (hemnumret).

Sen är det som andra Säger. Det är skillnad på 031 och 0031 eller +31

Jag tror du måste vara mer specifik på exakt vilken faktura kostnaderna hamnar på och exakt vilka numer som avses.
Citera
2020-01-12, 12:10
Medlem
T.T.Ms avatar
Citat:
Jo, att bara svara i mobilen kommer att debiteras på det Vidarekopplade numret (hemnumret).

Sen är det som andra Säger. Det är skillnad på 031 och 0031 eller +31

Jag tror du måste vara mer specifik på exakt vilken faktura kostnaderna hamnar på och exakt vilka numer som avses.

Enligt fakturan så har jag ringt ut, jag kollade datumen i mobilen och det är inkommande nummer som ej matchar det numret som ringt oss.
Citera
2020-01-12, 12:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Enligt fakturan så har jag ringt ut, jag kollade datumen i mobilen och det är inkommande nummer som ej matchar det numret som slagits.

Vad har "inkommande nummer" med utgående samtal att göra? Du skriver ärligt talat ganska ostrukturerat.
Citera
2020-01-12, 12:11
Medlem
T.T.Ms avatar
Citat:
Vad har "inkommande nummer" med utgående samtal att göra? Du skriver ärligt talat ganska ostrukturerat.

Förstår inte vad du menar
Citera
2020-01-12, 12:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Hur gör de egentligen för att ta betalt när de ringer? Måste det inte vara en förfrågan normalt sätt?
Kan du länka vart jag kan hitta mer info om det du skrev?
Tack!
Detta handlar om ringa-tillbaka-bluffen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5XXo1/tusentals-svenskar-drabbade-av-nya-samtalsbluffen

Jag skrev för övrigt fel ovan, landskoder som börjar med 30 är oftast inom Europa. Medan 242, 252 osv är i Afrika.
Orsaken till att det kostar er pengar måste vara för att ni vidarebefordrar samtalen till mobilen.
Var det inte så?
Citera
2020-01-12, 12:31
Medlem
gamlingen66s avatar
Dom ringer alltså till hemnummer som vidare kopplas till mobilen. Telia har gjort klart flera gånger att man kan inte bli debiterad närma svarar. Det ni får betala är för att samtalet blir vidare kopplat till mobilen,, alltså erat eget samtal från fasta till mobilen. Har inget med det *mystiska* numret att göra.
Edit: tar du bort vidarekopplingen så kommer ingen debitering att ske,,, prova,, du förlorar inget.
Citera
2020-01-12, 13:36
Medlem
Sereenas avatar
Vidarekoppling = (förenklat då detta sker via samtalscentraler) hemtelefonen ringer upp mobilen och skickar vidare informationen till den, du betalar för att hemtelefonen kontaktar mobilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in