2020-01-12, 10:47
Medlem
Hej,
Har en tanke ang att köpa 4g router och beställa ett nytt simkort från tre då jag har obegränsad surf och ett nytt simkort som kostar 99/mån

Kan detta användas på vanligt mobilabonnemang eller måste jag ha ett mobilt bredband för detta?

Vilken router ska man isåfall välja, vilka routrar har simkorts plats?
Citera
2020-01-12, 11:09
Medlem
Fittgaffels avatar
Mobilt bredband är en router med mobilt internet, t.ex. SIM-kort.
Citera
2020-01-12, 11:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahovic
Hej,
Vilken router ska man isåfall välja, vilka routrar har simkorts plats?

Jag väljer alltid teltonika eller mikrotik för mobilutrustning. Proffsprylar till väldigt låg kostnad,

Mikrotik kräver dock att du kan nätverk för deras mjukvara RouterOS är väldigt avancerad.
Citera
2020-01-12, 12:34
Medlem
Men är det möjligt att göra så för på tre säger de att jag behöver ha mobilt bredband istället för vanligt mobil abonnemang är det någon spärr eller är det fritt fram att välja vilket modem man vill ha så länge man har ett extra sim?
Citera
2020-01-12, 12:43
Medlem
Fittgaffels avatar
Citat:
Men är det möjligt att göra så för på tre säger de att jag behöver ha mobilt bredband istället för vanligt mobil abonnemang är det någon spärr eller är det fritt fram att välja vilket modem man vill ha så länge man har ett extra sim?
Vilken olåst router som helst fungerar så länge den har plats för SIM-kort.
Citera
2020-01-12, 12:57
Medlem
datalogs avatar
Citat:

Ja, det är inga problem, så länge routern du köper är olåst (vilket de flesta är). Rent tekniskt skiljer sig inte mobilt bredband från vanlig mobilsurf, det är precis samma sak. Tyvärr är operatörerna rätt mongo och skiljer på det i sina produktbeskrivningar eftersom de vill kunna ta mer betalt (antar jag).

Dessutom är det reglerat inom EU/ESS att operatörer inte får diskriminera beroende på vilken enhet man använder. I USA t.ex. är det vanligt att operatören temporärt stänger av ditt abonnemang om du stoppar in ett extrakort i en router, i EU/ESS får dem inte göra det. Norska operatören Chilli blev tagna till domstol p.g.a. detta och förlorade.
Citera
2020-01-13, 10:59
Medlem
Se bara till att du har bra överföring till din mottagare
annar sfår du lägre bandbredd

Är du säker på att du har fri surf?
Citera
2020-01-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Se bara till att du har bra överföring till din mottagare
annar sfår du lägre bandbredd

Är du säker på att du har fri surf?

Vad menar du med bra överföring, bra router eller?

Jag är 100% på att jag har fri surf, tre har nu erbjudande på extra användare på samma abonnemang för 99kr/månad. Men jag va orolig då de sa att det inte gick utan att jag var tvungen att köpa ett mobilt bredband istället.
Citera
2020-01-13, 18:54
Medlem
Citat:
Vad menar du med bra överföring, bra router eller?

Jag är 100% på att jag har fri surf, tre har nu erbjudande på extra användare på samma abonnemang för 99kr/månad. Men jag va orolig då de sa att det inte gick utan att jag var tvungen att köpa ett mobilt bredband istället.

Du kommer att komma upp till ca 50Mbit/s (du kanske redan har testat med befintligt abonnemang) men om du är för lång ifrån sändaren kommer denna att gå ner till kanske 10 Mbit/s eller ännu lägre .

Ibland fungerar inte en sändare eller det är dåligt väder

Vi har svårigheter med detta trots att vi en antenn med förstärkare

https://www.tre.se/privat/webshop/ro...-utomhusrouter
Citera
2020-01-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Du kommer att komma upp till ca 50Mbit/s (du kanske redan har testat med befintligt abonnemang) men om du är för lång ifrån sändaren kommer denna att gå ner till kanske 10 Mbit/s eller ännu lägre .

Ibland fungerar inte en sändare eller det är dåligt väder

Vi har svårigheter med detta trots att vi en antenn med förstärkare

https://www.tre.se/privat/webshop/ro...-utomhusrouter

Försökte mäta min hastighet lite överallt i huset får allt från 10-70mbit, genom min iphone xs, vet inte riktigt om man uppnår samma hastigheter med en inomhus router
Citera
2020-01-14, 13:18
Medlem
Citat:
Försökte mäta min hastighet lite överallt i huset får allt från 10-70mbit, genom min iphone xs, vet inte riktigt om man uppnår samma hastigheter med en inomhus router

Det vet inte jag heller, men du kanske skall ställa den (routern) där det är 70 och tjansa, om den inte kommer upp i mer än kanske 40 så får du byta routern.

Jag visste att jag skulle få det svårt när jag köpte setet, därför köpte jag en med förstärkare och placerade den utanför. Normalt sett fungerar det alldeles utmärkt men inte alltid.

Jag vet att den inte fungerar riktigt då den ordinarie sändaren pajat, men ibland fungerar den dåligt, då vet jag inte om det är vädret eller sändaren.

Bor man någorlunda närma sändaren så kommer detta antagligen fungera utmärkt.

Sedan spelar du mycket krävande spel och är kanske fyra personer som använder den till video och spel måste du ha bättre överföring än om du läser tidningen varje dag.

Om du har hus kan du titta på vinden om det är ett bra ställe?
Citera
2020-02-01, 10:06
Medlem
LexxxLTDs avatar
Det funkar. Jag har gjort samma sak fast med Tele2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in