2021-04-02, 14:34
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Jag är ledsen att jag så hårda ord det var helt onödigt så jag ville be om ursäkt
Alla får ju ha den tron som vill det är ju det som är religionsfriheten

Religionsfrihet finns bara på papper i väst världen, i verkligheten dödas religiösa för att inte tala om plågan Guds folk får genomgå i denna fruktansvärt iskalla värld.

Du får inte be om ursäkt till den trolöse för den har gjort Fadern arg över vad som sker på jorden.

Sitt inte och vänd o vrid på Guds ord för dess folk ska inte vara förslavad under människan utan är friköpt till ett väldigt högt och dyrt pris.
Citera
2021-04-02, 15:27
Medlem
Citat:
Jag är ledsen att jag så hårda ord det var helt onödigt så jag ville be om ursäkt

du skriver som en väldigt religiös människa, vilken sekt/rörelse tillhör du?
Citera
2021-04-02, 22:29
Medlem
lejongaddens avatar
Jag är medmänniska till LenaPaul. Vi som förstå sanningen kan göra det lätt för andra människor att betrakta oss som själviska och narcissistiska när vi försvara sanningen. Dock håller vi oss alltid till sanningen och de gör oss väldigt självsäkra när vi utrycker oss i diskussion. Dock bli vi påminda att det är ingen mening att bevisa för det är individens egen uppgift att ta reda på sanningen.
Citera
2021-04-03, 08:54
Medlem
Citat:

Ok, inget problem. Vi börjar på en ny kula
Citera
2021-04-03, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Jag är medmänniska till LenaPaul. Vi som förstå sanningen kan göra det lätt för andra människor att betrakta oss som själviska och narcissistiska när vi försvara sanningen. Dock håller vi oss alltid till sanningen och de gör oss väldigt självsäkra när vi utrycker oss i diskussion. Dock bli vi påminda att det är ingen mening att bevisa för det är individens egen uppgift att ta reda på sanningen.

Fast det är skillnad mellan att diskutera sakfrågor och döma någon till helvetet.
Citera
2021-08-04, 13:47
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fast det finns inga vetenskapliga bevis för det, och du erkänner ju själv nu att det rör sig om tro.
Är vi inte fett OT här?
Citera
2021-08-04, 14:46
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, textus receptus är erkända som kanske den bästa grundtexten bland "King James version only" anhängare, men inte hos andra.

Fast jag tycker inte att det räcker med att det är "fint skrivet"

Ja, om dom är sekulära och inte förstår andliga ting, men dom vetenskapliga metoderna, när dom används på ett korrekt sätt, är det enda sättet att hitta rätt, även bibeln förespråkar att man "forskar" i skrifterna:

"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde." (Apg 17:11 Bibel2000)

"and these were more noble than those in Thessalonica, they received the word with all readiness of mind, every day examining the Writings whether those things were so;" (Apg 17:11 King James version)

Det är också orsaken till att Jehovas vittnen tidigare hette "bibelforskarna".
Ja, och här, mina vänner kommer samma skriftsträlle enligt "Jehovas Bibel", dvs. Nya världens översättning:"Men judarna där var ädlare till sinnes än de i Tessalonike, för de tog emot ordet med allra största villighet och forskade dagligen i Skrifterna för att veta om det förhöll sig så med dessa ting." (Apg 17: 100) NW.
Citera
2021-08-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
De vanligast förekommande Biblarna idag är King James, New International Version och ett par till, alla dessa är översättningar av "The Jewish Masoretic Texts";

"The Masoretic Text (MT or &#120184 is the authoritative Hebrew and Aramaic text of the 24 books of Tanakh for Rabbinic Judaism. It was primarily copied, edited and distributed by a group of Jews known as the Masoretes between the 7th and 10th centuries of the Common Era (CE)."

Man har kunnat bevisa dessa fel vid flera punkter, ändå är det få som vet om detta idag.

De dessa Judar har medvetet gjort är att de har ändrat i geneologin i framför allt Gamla Testamentet för att på så sätt hävda att bl a Jesus INTE var Messias, detta genom att hävda att Shem (Noas son) är samma person som Melchizedek (som inte har ett släktträd ö.h.t)

Väldigt bra video i ämnet;
https://www.youtube.com/watch?v=VI1yRTC6kGE&feature=emb_logo

Vilka andra stora medvetna eller ej medvetna förfalskningar finns det?
Gjorde dessa Judiska Talmud Rabbiner dessa fel medvetet?
Tror ni själva att Shem är Melchizedek som skulle isåfall varit runt 1200 år gammal när Abraham levde?

Om de gamla judarna nu ville tvätta bort alla spår av Jesus som messias skulle de börjat i Jesaja 52:15-53:5-12.

Nedan ett utdrag från KJV som du själv hänvisar till:

"But He was wounded for our transgressions,
He was bruised for our iniquities;
The chastisement for our peace was upon Him,
And by His stripes we are healed.
All we like sheep have gone astray;
We have turned, every one, to his own way;
And the Lord has laid on Him the iniquity of us all."

Detta är alltså från gamla testamentet, en översättning av Torah, en klar referens till Jesus som frälsare av mänskligheten, messias. Detta förutsagt långt före Jesus ens stigit ned på jorden i kött. Varför har denna del lämnats kvar om nu de gamla judarna som du verkar mena hade fria tyglar att översätta lite hur som helst?

Angående Melchizedek har du bara helt fel på flera områden. Melchizidek är en kristusbild. Det står till och med om honom i nya testamentet att "without father or mother, without genealogy, without beginning of days or end of life, resembling the Son of God, he remains a priest forever.”

Sist men inte minst så levde människor länge förr. Nummer ett så skulle jag säga att det är en utgångspunkt för många saker. Om Adam och Eva hade varit moderna människor så hade de kanske på sin höjd lyckats få 15 barn, sen hade åtminstone moderns kropp varit slut. Noah skulle förmodligen inte hinna bygga den massiva arken inom loppet av en modern mans vuxenliv etc.

För mig är inte detta konstigt alls. Adam var ärketypen av människa - perfekt skapad, orört dna. Sen i takt med att syndafallet fått verka genom generationerna så blir människan allt mer nedbruten. Mutationer, autoimmuna sjukdomar etc och i sin tur lägre levnadsålder.
Citera
2021-08-04, 15:08
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns säkert undantag, men håller du inte med om att ju närmare originalet vi kommer, desto mer pålitligt är det?

Om man skulle hitta kopior av dom som kopierade originalet (det har vi inte hittat ännu vad jag vet), det är väl mer pålitligt än kopior som är gjorda 300 år senare?

Ja, och man får andra perspektiv på skriftställena genom att läsa olika översättningar.

Ja, och jag citerar till 90% från Bibel2000 här på Flashback, eftersom jag tror dom flesta har respekt för den översättningen. Men om någon föredrar en annan översättning, så har jag inga problem att citera dom översättningarna.

Känner du till att innan Jehovas vittnen fick en egen översättning (på 1980-talet), så var det King James och 1917 som Jehovas vittnen använde sig av i tjänsten och på möten?

Så Jehovas vittnen som organisation är uppväxta med King James översättning
Ja, vad säger logiken? Kan man lite mer på en kopia av originalet, än en kopia av en kopia, eller kanske en kopia av en kopia av en kopia... ... ...?
Citera
2021-08-05, 18:50
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Ja, och här, mina vänner kommer samma skriftsträlle enligt "Jehovas Bibel", dvs. Nya världens översättning:"Men judarna där var ädlare till sinnes än de i Tessalonike, för de tog emot ordet med allra största villighet och forskade dagligen i Skrifterna för att veta om det förhöll sig så med dessa ting." (Apg 17: 100) NW.
Oops! där slant jag på tangenterna! Apg 17: 11 ska det vara...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in