Citat:
Det är ytterst lite skillnader mellan 2100 år gamla Dödahavsrullarna och moderna Torah rullar. De hebreiska texterna har inte ändrats nämnvärt.Nej, men nu ter det sig att en stor den av dödahavsrullarna är fake och därmed är dina argument invalida.
Det åsido, kristendomen var viktigt de senaste hundra åren - tror du på allvar att ingen inom vatikanen haft ett möte och bestämt ord för ord vad som skall sägas?
Hade jag varit en av påvarna hade jag självklart gått igenom min branding..
Det åsido, kristendomen var viktigt de senaste hundra åren - tror du på allvar att ingen inom vatikanen haft ett möte och bestämt ord för ord vad som skall sägas?
Hade jag varit en av påvarna hade jag självklart gått igenom min branding..
Översättningar är översättningar, inte den egentliga Bibeln.
Katolska kyrkan har en tradition att utgå från den medeltida översättningen Vulgata och göra moderniserade översättningar utifrån denna.
Östligt ortodoxa favoriserar moderna översättningar gamla grekiska Septuaginta ersättningar.
Många västerländska översättningar utgår från masoretiska hebreiska bibeltexter från 100-talet, men det hör till sakens natur att man kan formulera meningar olika så översättningar har stor variation.
Pedagogiskt exempel: Hur ska man översätta "Fick off!" till svenska? Ordagrant "knulla av"? Eller anta att det betyder konkret betyder "kliv av kuken". Lämnar man bokstavstrogna tolkningar av "fick off" kan man dra slutsats att det låter som motsatsen till fin kärleksfull samvaro och måste översättas med ett svenskt kraftuttryck ex Djävlar! Den som har kulturell insikt om den amerikanska kulturen förstår att det betyder "dra åt helvete", men översätter kanske med det finare ordet "försvinn!"
Det går att översätta texter på många olika sätt, med mer eller mindre bra synonymer.
Att översättningar har stor variation är naturligt, men Bibelns hebreiska grundtexter är inte ändrade.