Citat:
Ursprungligen postat av
LenaPaul
Ja men om jag har förstått det rätt så är det inte så att bara för att man hittade en äldre text så är det inte säkert att den är bättre det är väldigt många som inte håller med dig vad du precis sa
Tänk dig när t.ex. Matteus skrev sitt evangelium. Om vi hade haft just det manuskriptet, alltså originalet, så hade vi varit 100% säkra på att alla ord och meningar är hans. Men när någon kopierar originalet, så finns det alltid en risk att personen gör fel, men om det är flera personer som kopierar från originalet så är risken att det blir samma fel nästan obefintlig, därför om vi jämför 1:a och 2:a manuskriptet, så ser vi felet, och om ännu fler kopierat originalet, så vet vi med stor säkerhet var felet ligger.
Så om vi får tag på 10 kopior som kopierat originalet, så kan man nästan till 100% veta vad Matteus skrev i sitt original.
Ju närmare originalet vi kommer desto bättre. Det är inte så smart att lita mer på yngre manuskript, alltså manuskript som kopierats långt senare, varför skulle man göra det?
Men det är det "King James only" anhängare gör. Du får tänka på att King James gjordes på 1600-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
LenaPaul
Det verkar som det är svårt att komma överens om grundtexten ,
Ja, frågan är om man litar mer på en grundtext som baseras på äldre manuskript och nyare forskning eller yngre manuskript.
Citat:
Ursprungligen postat av
LenaPaul
men det är inget som jag är bekymrad om som jag sa eftersom budskapet ändå bevaras. Jag rekommenderar nog att du ska läsa den bibeln du gillar men jämföra lite mellan dem olika översättningarna
Ja, det är bra, som du säger, budskapet går att hitta i princip alla översättningar. Dessutom går det att jämföra skriftställen, bibeln ska inte vara motsägelsefull, så om en översättning inte är exakt i ett ställe, så kan man ofta hitta en eller flera andra ställen i samma översättning som motbevisar det felaktiga skriftstället.