2020-01-11, 18:57
Medlem
Tjena alla glada!

Planen är att börja läsa på chalmers till hösten och luta åt teknisk fysik. Det verkar vara en bred utbildning som ger en stadig grund för framtiden.

Jag är intresserad av klimatfrågan, och energi av olika slag. Jag vill på något sätt jobba med hållbar energi. Om det är elbilar, solceller eller kärnkraft är för närvarande oklart.

Tror ni att F är ett rimligt val? Eller bör jag satsa på elektro eller maskin osv?

Allt gott!

//daprower
Citera
2020-01-11, 19:33
Medlem
General.Maximus.s avatar
Jag hade kollat upp vilka masterprogram som finns på vilka linjer. Såg inte ut som att F hade något direkt relaterat till energi.

Är det ett krav från din sida att studera vid Chalmers?
Citera
2020-01-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daprower
Finns det någon annan här ute som kan ge lite vettiga svar än smurfen ovan?
Elektroteknik, teknisk fysik och maskinteknik är alla relevanta given ditt mål. Vad jag vet så är både E och F lite extra prestigefyllda då de betraktas som svårare, frågan är dock vilket av programmen som har mest lämplig master.
Senast redigerad av abandonallhope 2020-01-11 kl. 19:40.
Citera
2020-01-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Jag hade kollat upp vilka masterprogram som finns på vilka linjer. Såg inte ut som att F hade något direkt relaterat till energi.

Är det ett krav från din sida att studera vid Chalmers?

Hm egentligen inte ett krav... Men jag är galet sugen på Göteborg!
Citera
2020-01-11, 20:01
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Tjena alla glada!

Planen är att börja läsa på chalmers till hösten och luta åt teknisk fysik. Det verkar vara en bred utbildning som ger en stadig grund för framtiden.

Jag är intresserad av klimatfrågan, och energi av olika slag. Jag vill på något sätt jobba med hållbar energi. Om det är elbilar, solceller eller kärnkraft är för närvarande oklart.

Tror ni att F är ett rimligt val? Eller bör jag satsa på elektro eller maskin osv?

Allt gott!

//daprower

Kör på F! Kommer vara tufft även med dina 22,4 men tror det är den utb som kommer ge dig mest pga att den nog går igenom fysiken och matematiken mer grundligt än alternativen. Du behöver också lägga mer tid vilket sammantaget borde ge dig mer kunskap som kan vara tilll gagn för det du sen vill syssla med.

Tämligen säker på att du kan välja vilken master du vill sen, men det är inte säkert att de som är ”miljö- och energiinriktade” kommer ge dig en civilingenjörsexamen i just teknisk fysik.

Lycka till, världen behöver fler som dig!
Citera
2020-01-11, 20:05
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Hm egentligen inte ett krav... Men jag är galet sugen på Göteborg!

Jag hade kollat upp vilka lärosäten du kan läsa energiteknik hos. Tex finns det i Sundsvall men det är ju inte lika kul som Göteborg.

Jag läste F och jobbar inom energi (inom fastigheter) och jobbar tex med solceller men det är verkligen inte komplicerade grejer. Du kanske å andra sidan vill forska om solceller och då inbillar jag mig att F kan vara bra.
Citera
2020-01-11, 20:51
Medlem
DrVonAnkas avatar
Jag tror säkert F funkar. Men att jobba med energi är ju så brett så det beror ju på såklart. Har du kollat om de har EKO eller liknande program? En lite annan vinkel på hela energifrågan, kan vara värt att kolla upp
Citera
2020-01-11, 21:05
Medlem
Elektro får du tillgång till elkraft, vill du inte läsa just den mastern så välj F.
Citera
2020-01-11, 21:20
Medlem
Kolla in deras nya civilingenjörsprogram Globala system, det låter som att det passar dig:

https://www.chalmers.se/sv/utbildnin...la-system.aspx
Citera
2020-01-12, 00:50
Medlem
Likt ovan skulle jag föreslå Chalmers Globala system som de börjar med till hösten. Där kan du bl.a. läsa en master som heter just Sustainable Energy Systems.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in