• 1
  • 2
2020-01-10, 23:05
Medlem
Gautamas avatar
Nån som vet hur jag bäst går tillväga om jag vill flytta SEK 1.000.000 från min svenska bank till ett bankkonto i USA?
Citera
2020-01-10, 23:06
Medlem
T.rex2s avatar
Det kan du tyvärr inte göra så vida jag vet utan en enorm tull och skatt kostnad.
Citera
2020-01-10, 23:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Nån som vet hur jag bäst går tillväga om jag vill flytta SEK 1.000.000 från min svenska bank till ett bankkonto i USA?

Bästa sättet är att ha två millar när du börjar så att du har råd med skatten.
Citera
2020-01-10, 23:19
Medlem
Vad är det för tull och skatt TS skulle betala?

@TS: du gör en vanlig utlandsbetalning till kontot i USA. Växling till dollar sker i samband med överföring. Du anger hur många dollar som skall in på kontot i USA och motsvarande i SEK dras från ditt konto här.

Har du inte aktiverat utlandsbetalning tidigare så kommer du först att få svara på en massa frågor. Skatteverket och myndigheter i USA kan få uppgift om överföringen men är det skattade pengar till ett legitimt ändamål så är de inga problem.
Senast redigerad av GooksInTheWire 2020-01-10 kl. 23:22.
Citera
2020-01-10, 23:26
Medlem
Tvonds avatar
Inga problem få till en internationell transfer av pengarna. Knall in på din bank så hjälper de dig eller så flyttar du vi internetbanken max 200000 per flytt så man får föra över flera ggr

Iban och bic behövs från din Amerikanska Bankoxh kanske ev något mer.
Citera
2020-01-11, 00:21
Medlem
Amerikanska banker har inte IBAN vilket gjorde att jag inte kunde flytta pengar från min bank direkt via internetbanken. Gå eller ring till banken så hjälper de dig. Var beredd på att bevisa var pengarna kommer ifrån i flera led. Om du säger "Jag sålde aktier för en miljon" kommer de att fråga när du köpte aktierna och hur du hade råd med det.

Om det är vita pengar och båda bankkontona är i ditt namn är det inga problem. Tar tre dagar eller så.
Citera
2020-01-11, 00:36
Medlem
Vid lite större summor blir ju växelkursen viktig också. Jag förde över 150k SEK från USA till Sverige nyligen och växelkursen var inte lika förmånlig som den man finner på Google.

Men förutom det så borde det inte vara några problem. Har själv inte fått några frågor.
Citera
2020-01-11, 03:50
Medlem
Duerfs avatar
Gör en utlandsöverföring. USA har ett litet speciellt banksystem så de har inte IBAN-nummer. Skicka i USD.

Du behöver:

Kontonummer
Mottagarens namn
Mottagarbankens namn
BIC-kod (mottagarbankens namn). I de fall du inte har något får du ange BOFAUS3N
Du behöver alltid en bankkontorskod (kallas ABA, routing number eller fedwire number) som är nio siffror långt och skrivs som //FWxxxxxxxxx

Sedan om du skall skicka en miljon kronor är det alltid bra att skriva vad syftet är på engelska i meddelandefältet så mottagarbanken vet. Det minskar risken att pengarna fastnar någonstans på vägen och blir skickade tillbaka till dit. Det är lätt att förlora lite pengar på växlingskurser när så sker.
Citera
2020-01-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Gör en utlandsöverföring. USA har ett litet speciellt banksystem så de har inte IBAN-nummer. Skicka i USD.

Du behöver:

Kontonummer
Mottagarens namn
Mottagarbankens namn
BIC-kod (mottagarbankens namn). I de fall du inte har något får du ange BOFAUS3N
Du behöver alltid en bankkontorskod (kallas ABA, routing number eller fedwire number) som är nio siffror långt och skrivs som //FWxxxxxxxxx

Sedan om du skall skicka en miljon kronor är det alltid bra att skriva vad syftet är på engelska i meddelandefältet så mottagarbanken vet. Det minskar risken att pengarna fastnar någonstans på vägen och blir skickade tillbaka till dit. Det är lätt att förlora lite pengar på växlingskurser när så sker.
Bra svar.

Ang växelkurs: Bäst är att kontakta banken och be om fast växelkurs. Brukar i regel vara väldigt fördelaktigt, men kräver ofta lite större summor (runda slängar +500k) för att banken ska erbjuda det.
Citera
2020-01-11, 09:03
Medlem
Jag kom att tänka på något... låt säga att man har ett american express kort, kan man inte helt enkelt sätta över alla pengar till dem?

Kanske dumt, men tänkte att det borde gå..
Citera
2020-01-11, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Jag kom att tänka på något... låt säga att man har ett american express kort, kan man inte helt enkelt sätta över alla pengar till dem?

Kanske dumt, men tänkte att det borde gå..

Förstår inte alls vad du menar. Med amex betalar man sin räkning varje månad, man har inget konto där.
Citera
2020-01-12, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Förstår inte alls vad du menar. Med amex betalar man sin räkning varje månad, man har inget konto där.

Vill minnas att man kunde sätta in mer pengar på det kreditkortet jag hade, var visserligen inte ett amex, men man kunde i princip sätta in hur mycket pengar som helst.

Annars, kolla på revolut, du kan visserligen bara sätta in begränsat åt gången ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in