2020-01-10, 19:18
Medlem
Dark_drivers avatar
Jag har fått tillbaka mitt körkort efter 12 månader på körkortet står det att jag fick min behörighet 2005 plus giltighetstid mm men ingen stans att det varit återkallat kan firmorna se det i sin dator då många har som krav att du haft körkort i 1 år för att hyra eller provköra bilar hade tänkt byta in min gamla bil mot en nyare mindre bil och tänkte om jag skulle stöta på patrull på bilfirman?
Citera
2020-01-10, 19:29
Medlem
Sooks avatar
Det tror jag inte. När jag provkörde kontrollerade han inte körkortet alls mer än att de tog en kopia och jag skrev på nåt, antar det var nån försäkring eller nåt. Jag brydde mig inte så mycket.
Citera
2020-01-10, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det tror jag inte. När jag provkörde kontrollerade han inte körkortet alls mer än att de tog en kopia och jag skrev på nåt, antar det var nån försäkring eller nåt. Jag brydde mig inte så mycket.
Du avskrev dina rättigheter som individ. Det är just därför det finns bedragare när folk inte bryr sig vad dom skriver på..
Citera
2020-01-10, 19:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
...då många har som krav att du haft körkort i 1 år...
Kan du kanske få problem med eventuell försäkring om det händer något, även om de inte kan se att körkortet varit återkallat?
Citera
2020-01-10, 20:43
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Du avskrev dina rättigheter som individ. Det är just därför det finns bedragare när folk inte bryr sig vad dom skriver på..
Fast jag visste säkert då vad det var, bara att jag glömt det nu
Citera
2020-01-10, 21:37
Medlem
För några år sedan brukade jag ofta hyra bilar på mitt återkallade körkort. Det var aldrig några problem, dem tog en kopia och jag fick nyckeln. Väldigt besviken över att det försvann, jag hade stor användning utav det. Bara snutar kollar giltigheten på ett körkort, ingen annan.
Tvivlar att dem kan kolla det utan att tala med transportstyrelsen eller polisen.
Citera
2020-01-11, 02:06
Medlem
miikoss avatar
Det är offentliga uppgifter så det är möjligt att det finns i någon databas.

Vet att jag verifierade personnummer mot körkortets refetensnummer på Klarna förut, innan bankid blev populärt. Så uppenbarligen så fanns det någon typ info i någon databas.

Om det inte är sökbart så kan de annars ringa transportstyrelsen och fråga.
Citera
2020-01-23, 11:18
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkvatten
För några år sedan brukade jag ofta hyra bilar på mitt återkallade körkort. Det var aldrig några problem, dem tog en kopia och jag fick nyckeln. Väldigt besviken över att det försvann, jag hade stor användning utav det. Bara snutar kollar giltigheten på ett körkort, ingen annan.
Tvivlar att dem kan kolla det utan att tala med transportstyrelsen eller polisen.

Jag körde i många år med ett körkort som i registret var indraget, eftersom jag aldrig blev formellt delgiven. Chippet i fungerade alltid när man legitimerade sig med det. Snuten kan ju se om de kollar i datorn, men det verkar inte alls ha med det fysiska kortet att göra utan bara med om någon kan kolla det i registret(?)
Citera
2020-01-23, 11:51
Medlem
Ett tips är ju annars att gå med i en bilpool och registrera sig medans man har giltigt körkort.
Sen om man får körkortet indraget för t ex fortkörning, så kan man köra ändå, med väldigt liten risk att torska. Verkar ju ganska osannolikt att dom skulle kolla körkortets giltighet på varje bokning man gör

Detta kan ju va bra tips även om man har en egen bil, att låta den stå och istället hyra ifall man har indraget kort och behöver köra (finns ju såna bilpooler där dom inte har någon månadsavgift - mer än det man kör. T ex Sunfleet eller M, om man tar deras "one" respektive "liten" medlemskap). Man har ju betydligt högre risk att bli kontrollerad ifall ägaren till bilen saknar körkort (dom kanske kan kolla detta med sitt ANPR-system?).
Citera
2020-02-06, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag körde i många år med ett körkort som i registret var indraget, eftersom jag aldrig blev formellt delgiven. Chippet i fungerade alltid när man legitimerade sig med det. Snuten kan ju se om de kollar i datorn, men det verkar inte alls ha med det fysiska kortet att göra utan bara med om någon kan kolla det i registret(?)

Vem som helst kan kontrollera körkorts giltighet genom ett samtal till berörd myndighet. Få gör dock det. Var med om en karl på blocket som ringde och kontrollerade mitt kort, blev ingen bilaffär den dagen...
När jag fortfarande hade bankid skrev jag över bilar mha indraget körkort (beställde nytt körkort dagen efter polisen tog det, hann få hem det nya innan transportstyrelsen meddelade att dem drog in behörigheten) och transportstyrelsens app Mina Fordon. Larmade aldrig för ogiltigt körkort, helt sjukt ändå.
Senast redigerad av Burkvatten 2020-02-06 kl. 01:48. Anledning: Rättstavning
Citera
2020-02-06, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ett tips är ju annars att gå med i en bilpool och registrera sig medans man har giltigt körkort.
Sen om man får körkortet indraget för t ex fortkörning, så kan man köra ändå, med väldigt liten risk att torska. Verkar ju ganska osannolikt att dom skulle kolla körkortets giltighet på varje bokning man gör

Detta kan ju va bra tips även om man har en egen bil, att låta den stå och istället hyra ifall man har indraget kort och behöver köra (finns ju såna bilpooler där dom inte har någon månadsavgift - mer än det man kör. T ex Sunfleet eller M, om man tar deras "one" respektive "liten" medlemskap). Man har ju betydligt högre risk att bli kontrollerad ifall ägaren till bilen saknar körkort (dom kanske kan kolla detta med sitt ANPR-system?).
Jag misstänker att polisen har någon form av flaggning på regnummer på bilar som är skrivna på en person som inte har körkort, men tidigare kunde man utan problem köra runt med en bil skriven på en körkortslös människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in