• 1
  • 2
2020-01-10, 10:44
Medlem
Har Skandiabanken och dom har sedan en tid tillbaka börjat med QR kod för logga in på internetbanken mm,säkerligen fler banker som har samma,men vad jag inte förstår är om jag nu loggar in på min bank med QR kod och lösenord,varför i helvete ska jag behöva göra det IGEN för att betala en räkning,börjar bli jävligt enerverande ?
Nån inom bankbranschen som kan ge en förklaring?
Alltså jag har redan loggat in med QR kod och lösen,sedan när jag ska betala en räkning måste jag verifiera igen med QR och lösen ?
Citera
2020-01-10, 11:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Alltså jag har redan loggat in med QR kod och lösen,sedan när jag ska betala en räkning måste jag verifiera igen med QR och lösen ?

För att förhindra att man blir lurad att godkänna en betalning med fel belopp.
Citera
2020-01-10, 11:19
Medlem
Det motsvarar att först legitimera sig på bankkontor, och sedan signera en betalning skriftligt.
Citera
2020-01-10, 11:24
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Säg att man inte bor själv eller har besök och du behöver gå på toaletten så kan andra göra betalningar under tiden när du är inloggad.
Har också Skandiabanken och installerar du bankid på datorn så behöver du bara skriva lösenord och slipper hålla på med QR koden.

Har du inte dina fakturor på autogiro eller automatisk e-faktura?
Senast redigerad av frank_pe 2020-01-10 kl. 11:28.
Citera
2020-01-10, 11:31
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Varje betalning du gör måste verifieras av just dig. Det finns lite EU-lagar om detta, t.ex. SCA (Strong Customer Authentication) är någonting du kan läsa mer om.

Att du sen loggar in på din mobilbank innan du genomför överföringen förändrar inte detta.
Citera
2020-01-10, 13:06
Medlem
Citat:
Är detta att föredra?
För 20 år sedan när jag blev kund hos Skandiabanken skedde inloggningen med en 4-siffrig pinkod och sedan var det fritt fram. En obehörig person som då fått tag i min pinkod kunde direkt via sin hemdator var som helst i världen logga in på mitt bankkonto och på sekunden föra över hela kontots behållning utan begränsning till sitt egna bankkonto.
Citera
2020-01-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Säg att man inte bor själv eller har besök och du behöver gå på toaletten så kan andra göra betalningar under tiden när du är inloggad.
Har också Skandiabanken och installerar du bankid på datorn så behöver du bara skriva lösenord och slipper hålla på med QR koden.

Har du inte dina fakturor på autogiro eller automatisk e-faktura?
Sure ,kan hålla med men för fan****
ska nån i familjen springa in och avskriva betalningen, jo jag vet I-landsproblem ,men börjar bli lite jävligt irriterande,och ja jag har E faktura men måste ändå gå in och bestämma vilket belopp och signera med QR kod,är ungefär som på jobbet måste ändra lösen var 3 dje månad ,, för fan det är inte SÄPO
Citera
2020-01-10, 16:42
Medlem
Citat:
Har Skandiabanken och dom har sedan en tid tillbaka börjat med QR kod för logga in på internetbanken mm,säkerligen fler banker som har samma,men vad jag inte förstår är om jag nu loggar in på min bank med QR kod och lösenord,varför i helvete ska jag behöva göra det IGEN för att betala en räkning,börjar bli jävligt enerverande ?
Om du använder appen på telefon slipper du QR.
Citera
2020-01-10, 17:30
Medlem
Citat:
jo jag vet I-landsproblem ,men börjar bli lite jävligt irriterande,och ja jag har E faktura men måste ändå gå in och bestämma vilket belopp och signera med QR kod,är ungefär som på jobbet måste ändra lösen var 3 dje månad ,, för fan det är inte SÄPO
Jag har också i viss mån reagerat på detta med QR-kod vid manuell fakturabetalning.
Men vid ändring av belopp eller datum på inkommen e-faktura eller på annan faktura krävs dock ingen QR-signering (kan tyckas något ologiskt från Skandiabankens sida), det är bara att ändra och spara. Var just inne på banken och testade. Så ditt i-landsproblem kanske minskar något?
Citera
2020-01-10, 18:00
Medlem
Duerfs avatar
BankID har två funktioner. Legitimering och signering. Du legitimerar dig för att komma in på din internetbank och sedan signerar för att betala/överföra. Det är för din trygghet.
Citera
2020-01-10, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
BankID har två funktioner. Legitimering och signering. Du legitimerar dig för att komma in på din internetbank och sedan signerar för att betala/överföra. Det är för din trygghet.

Precis! Och QR-koden är för att säkerställa att den som signerar är vid datorn så att den vid datorn är en bedragare som ringt upp personen med bankid och lurar den att signera.
Citera
2020-01-10, 20:10
Medlem
Som någon skrev tidigare
Ha dina fakturor på autogiro eller automatisk e-faktura?
I vart fall alla regelbundna och återkommande, väldigt smidigt.
Aldrig en missad betalning.
Har haft autogiro på allt sedan 6 - 7 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in