Citat:
Ursprungligen postat av Octopus Scott
Hübinette ska ha varit misstänkt ganska så snart. Det hela var ju väldigt länge sedan men jag vill minnas att jag läst en rätt så bra belysning av att Hübinette var misstänkt under en tid, även om det egentligen bara stått i nationella publikationer...detta var ju lite före internets tid. Jag hade en bekant som för flera år sedan konfronterade Tobias med misstankarna under ett infomöte som han höll i, tror jag, ABF-huset. Han skulle då ha rodnat och sagt att enda skälet till att han blev misstänkt var för att nazister angav honom som misstänkt. Jag är tveksam till att man delges misstanke på så lösa grunder utan det låg nog mer bakom. Det blir nog omöjligt att källredovisa med hänvisning till tex kvällspressen då de sällan skriver ut misstänktas namn samt att det här var innan de kom ut på nätet.
Någon annan skrev i tråden att Hübinette hörts om mordet. Vilket vore rätt naturligt, en erkänt labil våldsman som 1995 rörde sig i militanta antifascistiska kretsar. Att en sådan person hörs vore inte konstigt, och folk i allmänhet har en tendens att blanda ihop detta med att vara formellt misstänkt. Info 14 anger vagt att Hübinette "figurerade" i utredningen.
I DN-artikeln anges att en då 17-årig pojke greps för mordet strax efteråt. Står inget annat om misstänkta.
Citat:
Angående ditt klagomål över hänvisning till metapedia så är det ju just där man kan hitta födelsedata och ort på de aktuella personerna. Hübinette finns iof på wikipedia. Annars kan du väl kolla födelsedata och ort med skatteverket om du tycker att persondatan verkar oseriös?
Du har rätt. I just det enskilda fallet, vad gäller födelsedatum och kommun, litar jag på Metapedia. Det var inte min mening att försöka inleda en diskussion om pålitligheten i Metapedia. (Dock svårt kolla med Skatteverket, då Peter C. tycks ha skyddade personuppgifter.)
Citat:
Vad får dig att tro att en mora användes? Ett svärd eller en yxa kan ha använts. Har för mig iof att på efterlyst när de behandlade fallet så skrev de om att det kan vara en kniv modellen större, sk bowie-kniv, också. Mora verkar lite klent? 

Jag tycker att jag insinuerade att en typ morakniv inte använts. Vilket jag anser talar för att det på något sätt var planerat, då inte många tillvardags har med sig en yxa, ett svärt eller bowiekniv med sig när det är fest.
Citat:
Som sagt, det blir nog omöjligt att hitta annat än en "högerextrem" källa på mordmisstanken mot Hübinette. Du får gärna komma med förslag på hur man ska kunna redovisa detta från någon annan publikation då, som sagt, vanlig media inte lämnar ut namn på misstänkta och att detta var före internets tid. Ibland är det lite för enkelt att bara skrika "källa!". Jag hade inte öppnat för kopplingen om jag inte var säker på att Hübinette delgavs misstanke. Jag vet däremot inte varför han delgavs misstanke.
En källa att någon annan än den ovan nämnde 17-åringen, 41-åringen samt de två 39-åringarna överhuvudtaget har delgivits misstanke kunde vara ett steg på vägen. Om det finns uppgifter om åtminstone ålder på denna person vore det ju klockrent. Tidningarna brukar skriva ut detta.
Att Metapedia i sin hyfsat digra artikel om Hübinette överhuvudtaget inte nämner att han misstänkts för mordet tycker jag är märkligt.
Senast redigerad av Troian 2008-05-06 kl. 00:11.
Senast redigerad av Troian 2008-05-06 kl. 00:11.