2008-05-05, 23:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octopus Scott
Hübinette ska ha varit misstänkt ganska så snart. Det hela var ju väldigt länge sedan men jag vill minnas att jag läst en rätt så bra belysning av att Hübinette var misstänkt under en tid, även om det egentligen bara stått i nationella publikationer...detta var ju lite före internets tid. Jag hade en bekant som för flera år sedan konfronterade Tobias med misstankarna under ett infomöte som han höll i, tror jag, ABF-huset. Han skulle då ha rodnat och sagt att enda skälet till att han blev misstänkt var för att nazister angav honom som misstänkt. Jag är tveksam till att man delges misstanke på så lösa grunder utan det låg nog mer bakom. Det blir nog omöjligt att källredovisa med hänvisning till tex kvällspressen då de sällan skriver ut misstänktas namn samt att det här var innan de kom ut på nätet.

Någon annan skrev i tråden att Hübinette hörts om mordet. Vilket vore rätt naturligt, en erkänt labil våldsman som 1995 rörde sig i militanta antifascistiska kretsar. Att en sådan person hörs vore inte konstigt, och folk i allmänhet har en tendens att blanda ihop detta med att vara formellt misstänkt. Info 14 anger vagt att Hübinette "figurerade" i utredningen.

I DN-artikeln anges att en då 17-årig pojke greps för mordet strax efteråt. Står inget annat om misstänkta.

Citat:
Angående ditt klagomål över hänvisning till metapedia så är det ju just där man kan hitta födelsedata och ort på de aktuella personerna. Hübinette finns iof på wikipedia. Annars kan du väl kolla födelsedata och ort med skatteverket om du tycker att persondatan verkar oseriös?

Du har rätt. I just det enskilda fallet, vad gäller födelsedatum och kommun, litar jag på Metapedia. Det var inte min mening att försöka inleda en diskussion om pålitligheten i Metapedia. (Dock svårt kolla med Skatteverket, då Peter C. tycks ha skyddade personuppgifter.)

Citat:
Vad får dig att tro att en mora användes? Ett svärd eller en yxa kan ha använts. Har för mig iof att på efterlyst när de behandlade fallet så skrev de om att det kan vara en kniv modellen större, sk bowie-kniv, också. Mora verkar lite klent?

Jag tycker att jag insinuerade att en typ morakniv inte använts. Vilket jag anser talar för att det på något sätt var planerat, då inte många tillvardags har med sig en yxa, ett svärt eller bowiekniv med sig när det är fest.

Citat:
Som sagt, det blir nog omöjligt att hitta annat än en "högerextrem" källa på mordmisstanken mot Hübinette. Du får gärna komma med förslag på hur man ska kunna redovisa detta från någon annan publikation då, som sagt, vanlig media inte lämnar ut namn på misstänkta och att detta var före internets tid. Ibland är det lite för enkelt att bara skrika "källa!". Jag hade inte öppnat för kopplingen om jag inte var säker på att Hübinette delgavs misstanke. Jag vet däremot inte varför han delgavs misstanke.

En källa att någon annan än den ovan nämnde 17-åringen, 41-åringen samt de två 39-åringarna överhuvudtaget har delgivits misstanke kunde vara ett steg på vägen. Om det finns uppgifter om åtminstone ålder på denna person vore det ju klockrent. Tidningarna brukar skriva ut detta.

Att Metapedia i sin hyfsat digra artikel om Hübinette överhuvudtaget inte nämner att han misstänkts för mordet tycker jag är märkligt.
Senast redigerad av Troian 2008-05-06 kl. 00:11.
Citera
2008-05-27, 17:43
Medlem
Troians avatar
Det står om fallet i Dagens Nyheter idag. Verkar som att polisen kan ha ett genombrott på gång.

- Vi har ett ärende just nu där vi har skäl att tro att vi kommer att fastna, beroende på att vi nyligen fick in ett jättebra tips i ett ärende som visade sig leda till ett annat ouppklarat mord, säger Eiler Augustsson kryptiskt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=773640

Finns lite mer i artikeln, se de sista tre styckena, men ville inte klistra in för mycket med respekt för DN:s upphovsrätt och Flashbacks regelverk.
Citera
2008-05-28, 22:28
Medlem
Cobber Kains avatar
Bra, kan vi hoppas på livstid för den adopterade?
Citera
2008-05-28, 22:49
Medlem
Adelsfrökens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det står om fallet i Dagens Nyheter idag. Verkar som att polisen kan ha ett genombrott på gång.

- Vi har ett ärende just nu där vi har skäl att tro att vi kommer att fastna, beroende på att vi nyligen fick in ett jättebra tips i ett ärende som visade sig leda till ett annat ouppklarat mord, säger Eiler Augustsson kryptiskt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=773640

Finns lite mer i artikeln, se de sista tre styckena, men ville inte klistra in för mycket med respekt för DN:s upphovsrätt och Flashbacks regelverk.

Jag läste en ganska bra blogggrej kring det där. Där står det att det är sjukt att man går ut med det på det här sättet. Tänk er mammans reaktion när hon läser det i tidningen!
Citera
2008-05-28, 23:09
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsfröken
Jag läste en ganska bra blogggrej kring det där. Där står det att det är sjukt att man går ut med det på det här sättet. Tänk er mammans reaktion när hon läser det i tidningen!

Kan bara hålla med inlägget i bloggen. Om polismannen går ut med ett sådant uttalande så vill det bäst till att han har ordentligt på fötterna och att fallet är mer eller mindre uppklarat.
Citera
2008-05-28, 23:12
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsfröken

Det är nog inte mammans reaktion som poliserna är intresserade av, utan de är intresserade av att se hur de misstänkta reagerar.

Just det här med att det står att poliserna berättade om det spontant får mina varningsklockor att ringa - det var helt enkelt inte spontant. Poliser skulle aldrig avslöja något sådant helt spontant.

EDIT: bloggaren är helt jävla inkompetent helt enkelt!
Citera
2008-05-29, 05:32
Medlem
Troians avatar
Det kan ju också vara så att mamman redan hade fått de uppgifterna av polisen. Eller att hon fick uppgifterna efter intervjun men innan artikeln gick i tryck.

Har också svårt att tro hur medievana poliser "spontant" berättar något. Men visst är det lite märkligt... En möjlighet jag kan tänka mig är att mördaren själv är död, och att polisen kommer lägga fram bevis för att så är fallet. Då kan han ju knappast få för sig att lämna landet eller liknande.

Det skulle också förklara Eiler Augustsson uttalande: - Vi har ett ärende just nu där vi har skäl att tro att vi kommer att fastna, beroende på att vi nyligen fick in ett jättebra tips i ett ärende som visade sig leda till ett annat ouppklarat mord.

Vill minnas att killen som någon gång i mitten av 90-talet hoppade sönder skallen på Aftonbladet-vaktmästaren, också utanför Fryshuset har jag för mig, har varit misstänkt eller i alla fall hörts om mordet på Anders Gustafsson? Han blev senare mördad i Finland. Jag tror att det föreligger så i alla fall. Finns säkert mer uppgifter om det längre bak i tråden, men hinner inte kolla det nu.
Senast redigerad av Troian 2008-05-29 kl. 05:36.
Citera
2008-05-29, 12:17
Medlem
Kadeks avatar
Tror inte ett skit på att det är Hubinette.

Allt lutar väl snarare åt någon med koppling till baracken. Ett motiv som nämnts är en påstådd gitarrstöld, tjuvhanden blev avhuggen.

Nåväl skall bli spännande att se hur detta slutar
Citera
2008-06-27, 21:04
Medlem
Om Hübinette inte är misstänkt för mordet - varför påstår han det själv då?

Citat:
Ursprungligen postat av Kadek

Allt lutar väl snarare åt någon med koppling till baracken. Ett motiv som nämnts är en påstådd gitarrstöld, tjuvhanden blev avhuggen.

Du kan säga vad du vill. När man tittar på dina övriga inlägg på flashback så får man intrycket av att du nog helst vill att det ska vara en skinnbula som gjort dådet - eller kanske som Expo, som räknade in mordet i deras lista över nazistiska mord (!).

Om nu Hübinette till och med skulle ha använt misstankarna mot sig angående mordet för att hota ett flertal människor, skulle du då kunna ändra uppfattning? Jag påstår inte att Tobias Hübinette var med och mördade Anders Gustafsson - jag säger att det är fullt möjligt.

Här är mailet som Hübinette skickat till ett antal personer som stöttat en målsägare mot Hübinette. Mailet syftar till att skrämma dessa att inte hjälpa målsägaren.

Personligen tycker jag att Hübinettes mail verkar vara ett erkännande. Om han vore oskyldig och aldrig misstänkt, som vissa här hävdar, varför skulle han då mer än tio år senare påstå att han är misstänkt för mordet och beskriva Anders Gustafssons misshandlade kropp?

Det var flera personer som utförde mordet enligt polisens uttalanden. Att Hübinette dessutom vid tidpunkten för mordet rörde sig med en rad ökända våldsverkare som ex Anders Carlqvist, Magnus Hörnqvist och andra kända profiler ur Stockholms anarkistiska träsk bidrar ju bara till misstankarna. Dessa, om några, hade både motiv, tillfälle och kapacitet att utföra ett sådant mord. Vid tidpunkten för mordet var antalet skinnskallar i Stockholm som högst, vill minnas att polisen bedömde att de var minst 900 stycken. Det är inte omöjligt att AFA-anarkisterna ville stävja utvecklingen. Om det var motivet så lyckades de. Året efter föll antalet skinnskallar i Stockholm med flera hundra (kan ej plocka fram källa på det, det är vad jag läst - har följt med ganska noga i rapporteringen kring mordet).

Så vad är troligast motiv - en påstådd sketen gitarrstöld som ingen vad jag hört anklagat Gustafsson för eller att militanta AFAiter började känna sig undanträngda och såg skinnskallarna som en framväxande fascistisk rörelse?
Senast redigerad av Octopus Scott 2008-06-27 kl. 21:09.
Citera
2008-07-02, 14:15
Medlem
Svithjods avatar
Rökridå från vänster

Citat:
Ursprungligen postat av Kadek

Rätt typiskt av en kommunist att komma dragandes men en massa konstiga teorier.
Flera av Karlson, Hubinette mfl inom extremvänstar är och har varit mycket våldsamma och farliga.
Citera
2008-07-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tycker att jag insinuerade att en typ morakniv inte använts. Vilket jag anser talar för att det på något sätt var planerat, då inte många tillvardags har med sig en yxa, ett svärt eller bowiekniv med sig när det är fest.

Svärd, nej, men handyxor och knivar modell större är nog inte så ovanligt som man skulle vilja att det var, bara man tittar bland rätt personer.
Citera
2008-07-03, 02:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Så vad är troligast motiv - en påstådd sketen gitarrstöld som ingen vad jag hört anklagat Gustafsson för eller att militanta AFAiter började känna sig undanträngda och såg skinnskallarna som en framväxande fascistisk rörelse?

Jag utesluter inte nagot av de tva alternativen, men din fragestallning ar ganska oserios. Rimligheten i teorin om att det rorde sig om ett politiskt motiverat angrepp fran vanster paverkas ju inte av att en annan postare lagger fram en enligt dig helt osannolik teori om att en gitarrstold skulle vara motivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in