2010-04-24, 21:08
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Artikeln borde finnas på nätet, tycker jag. Det är en rätt allvarlig anklagelse (min fetmark).

Det där lät ju märkligt. SR hade erbjudit AGs polare ur den andra gruppen (fryshusarna som jag uppfattade det) att medverka i dokumentären, men de hade avböjt. Då vet de garanterat att programmet görs. Skulle de som utsatte offret för den grova misshandeln/dödade/avlägsnade handen inte vara medvetna om att de har med mordet att göra, eller tänker jag 'för långt'? Menar EA att de tror sig vara smartare än cold case-gruppen och inte inser att de är misstänkta - och säger så i ett radiosänt program? Någon får gärna förklara det där uttalandet.
Jag uppfattade det utifrån dokumentären som att "de skyldiga" tror sig vara utanför misstanke eftersom polisen aldrig tidigare visat något intresse åt deras håll. Men jag kan naturligtvis ha uppfattat det helt åt skogen
Citera
2010-04-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det borde ju tala emot skinheads i så fall - antar jag.

Det vet ju inte jag något om, det kan ju vara som så att SKL har tröttnat på ett ständigt
gnälleri om tid, problem och liknande. Hårstråna är liksom inte där, nu (om jag inte) hörde fel
så är det själva redskapen (mordvapnen) som undersöks. Så tidigare har vi haft bilar, hårstrån
och nu mordvapen och ständigt inga resultat + ständiga anklagelser mot SKL (dessa finns på nätet).

Så snarare är det som vanligt, utredningen har tagit ett stort steg framåt, Eilert vet nu vilka människor som fanns på klubben. Detta är ett jättekliv (sant). Och en förutsättning för att kunna lösa någonting.

Sedan är det den nya strategin med övervakning av misstänkta som har varit misstänkta i 15 år utan att de vet om det, jag skulle vilja se Eilert beskriva och motivera den arbetsmetoden i rätten. (jag har hört ett och annat i mina dagar, (en polisman sa exakt när verkligheten var +-3km i två plan), men men.) ibland helgar ändamålet medlen även om det i detta fallet enbart spred känslomässig skuld då de skyldiga redan erkänt innan. (kanske var det moral så att de inte skulle bli sura på sig själva efter några år...).

Men som sagt, med den nya medlemslistan på klubben kan nog utredningen ta lite fart. Kanske borde Eilert leja lite kvalificerad personal och skaffa en modernare variant än ibaise.
Citera
2010-04-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Artikeln borde finnas på nätet, tycker jag. Det är en rätt allvarlig anklagelse (min fetmark).

Det där lät ju märkligt. SR hade erbjudit AGs polare ur den andra gruppen (fryshusarna som jag uppfattade det) att medverka i dokumentären, men de hade avböjt. Då vet de garanterat att programmet görs. Skulle de som utsatte offret för den grova misshandeln/dödade/avlägsnade handen inte vara medvetna om att de har med mordet att göra, eller tänker jag 'för långt'? Menar EA att de tror sig vara smartare än cold case-gruppen och inte inser att de är misstänkta - och säger så i ett radiosänt program? Någon får gärna förklara det där uttalandet.

Det kan ju vara politik också, åt båda hållen. Att tro att skinsen ska låta sig regiseras av en feminin balacho är ju lite överdrivet, särskilt när de är misstänkta och jagade. Å andra sidan kan det ju vara politik åt andra hållet också, man försöker på SR (vänster) få ett grepp på SD, vilka många tror är skinnbollar genom att sätta igång en resa i gamla skinnkretsar. Har de lite framgång kanske de kan få en stor del av extremhögerns mer extrema förkämpar inlåsta eller massmedialt magnifierade under valet. Det skulle kunna vara värdefullt.

Sedan kan man ju fråga sig efter att ha lyssnat på programmet, hur många känner sig intresserade av medlemskap i föreningen kala pall?
Citera
2010-04-25, 04:11
Medlem
Troians avatar
Jag tycker det var en hel del nytt, men det beror nog mest på att jag själv inte är insatt. Visste exempelvis inte att tillhyggena som användes antagligen fanns på plats.

Har själv tidigare tänkt i banorna om att någon eller några på vänsterkanten skulle vara inblandad, men efter att ha hört på dokumentären så känns det ju inte alls så, nej. Gärningsmännen lär ju varit på festen.

"Som besökare då på Fryshuset just den här nyårsafton så fanns det ett fåtal personer som var kraftigt kriminellt belastade, och som även efter nyårsafton fortsatte med våldsbrott helt enkelt. Och det är i den kretsen av människor jag tror vi ska söka gärningsmännen. För att det våld som Anders har utsatts för är så extremt så att det är få personer som skulle vara kapabla att utföra detta." /Eiler Augustsson

Vilka avses? En av dem kanske är han som bara några månader senare nästan hade ihjäl en kille utanför just Fryshuset? Han blev själv mördad ett par år senare, i Finland. Någon som har koll på honom?
Citera
2010-04-25, 05:44
Medlem
Tintomaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Har själv tidigare tänkt i banorna om att någon eller några på vänsterkanten skulle vara inblandad, men efter att ha hört på dokumentären så känns det ju inte alls så, nej. Gärningsmännen lär ju varit på festen.

Mordet verkar helt klart planlagt.
AG lockas tillbaka till skinnbollarna med ett löfte om en demoinspelning.
Varför det? Han hade ju lämnat skinsen och låtit håret växa. Varför denna generösa gest från ett gäng som tycker alla som sviker och "hoppar av" är dödens.
AG är i stort sett bara på festen i tre kvart innan han försvinner - förmodligen ner i en saltgrop.
Ingen har sett något bråk. AG hade knappt druckit två starköl. Han ringer dessutom sin mamma efter att ha väntat i en telefonkö klockan halvett och låter helt lugn. Sen är han försvunnen.
De var flera som mördade honom, och de mördade honom på en isolerad plats 300 meter därifrån.
Det var alltså inget brott i hastigt mod. Det var överenskommet, rituellt och platsen väl vald, undanskymd utan vittnen och med "mordvapnen" på plats. Riskfritt.

Min gissning är att Anders övertalades att lämna diskot för att diskutera demon eller nåt lite längre bort...

Jag är övertygad om att mördarna är samma personer som lockade med demon.
Citera
2010-04-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintomara
Mordet verkar helt klart planlagt.
AG lockas tillbaka till skinnbollarna med ett löfte om en demoinspelning.
Varför det? Han hade ju lämnat skinsen och låtit håret växa. Varför denna generösa gest från ett gäng som tycker alla som sviker och "hoppar av" är dödens.
AG är i stort sett bara på festen i tre kvart innan han försvinner - förmodligen ner i en saltgrop.
Ingen har sett något bråk. AG hade knappt druckit två starköl. Han ringer dessutom sin mamma efter att ha väntat i en telefonkö klockan halvett och låter helt lugn. Sen är han försvunnen.
De var flera som mördade honom, och de mördade honom på en isolerad plats 300 meter därifrån.
Det var alltså inget brott i hastigt mod. Det var överenskommet, rituellt och platsen väl vald, undanskymd utan vittnen och med "mordvapnen" på plats. Riskfritt.

Min gissning är att Anders övertalades att lämna diskot för att diskutera demon eller nåt lite längre bort...

Jag är övertygad om att mördarna är samma personer som lockade med demon.

Det låter som en trovärdig teori, det där med demoinspelningen även om historien saknar vem, vad och vilka. Tittar man på musikteorin så saknas bandmedlemmarna för de som framträdde i programmet var ju inte skinheads. Så vilka är de övriga som skulle ha spelat med honom?

Det där med isolerad plats håller jag inte helt med om, tittar man på kartan så borde det egentligen ha funnits massvis (nåja) människor inom höravstånd. Enligt SMHIs ljudkartor så torde en människa som skriker allt vad den kan höras ca 400-800m på en tättrafikerad gata under dåliga förhållanden och i det här fallet verkar det inte finnas mycket som stoppar ljudet, det borde liksom ha hörts en bra bit till andra sidan vattnet så att säga. Däremot kan det ju vara som så att ingen kunde se in i saltlagret.

När det gäller mordvapnen så är det lite nytt ja, först har jag för mig att det hette att det var reglar, polisbatong, väktarbatong, sedan hade vapnen inte hittats och nu är de tillbaka igen. Tråkigt att inga dykningar genomfördes direkt efter mordet, men uppgiften kan ju liksom resten vara sann eller falsk.

Själva inbjudan låter ju onekligen mystisk, å andra sidan verkar ju hans kamrater och moderns uppgifter inte exakt överenstämma när det gäller hans förehavanden med skinsen även om detta kan vara en språklig skillnad i hur man säger saker. Fast jag tror ju inte skinsen skulle göra på det där viset om han stödde dem.
Citera
2010-04-25, 15:12
Bannlyst
Kan nazisten Klas Lund kanske vara en av dom inblandade och kanske även gärningsmannen?

Han var ledare för lokalen i Fryshuset där skinnskallarna umgicks vid tiden då Anders blev mördad och han var redan innan dess kraftigt kriminellt belastad.
Jag tror han kan ligga bakom detta då Anders kompisar sa att Anders umgicks med personer "man helst inte vill umgås med" och att dom kompisarna var kriminella och skinnbollar.
Citera
2010-04-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Det jag reagerade på i dokumentären var att en av hans skinpolare som var "orolig" tog en kontakt med hans morsa på nyårsdagen därför att Anders hade avvikit kvällen innan. Tillsammans åkte de runt och letade på ställen där Anders varit kvällen innan och de avslutade med att åka till Hammarby Hamnen.

Tänkte också på detta. Varför skulle han bli orolig för. Kan ju vara så att han uppfattat något slags hot från någon gentemot Anders och därför anade att något hänt. Skulle min polare har försvunnit från en fest på det viset i den åldern hade man nog tagit det med ro.
Citera
2010-04-25, 17:04
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Tänkte också på detta. Varför skulle han bli orolig för. Kan ju vara så att han uppfattat något slags hot från någon gentemot Anders och därför anade att något hänt. Skulle min polare har försvunnit från en fest på det viset i den åldern hade man nog tagit det med ro.

Jaså du? Även om din polare umgicks med kriminella dårar, så skulle du ta det med ro om han försvann i en sådan omgivning?

Polaren kanske var orolig för Anders och ansåg att han börjat hamna snett i livet. Verkar vara en jävligt bra polare som bryr sig.
Citera
2010-04-25, 17:16
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinchek
Kan nazisten Klas Lund kanske vara en av dom inblandade och kanske även gärningsmannen?

Han var ledare för lokalen i Fryshuset där skinnskallarna umgicks vid tiden då Anders blev mördad och han var redan innan dess kraftigt kriminellt belastad.
Jag tror han kan ligga bakom detta då Anders kompisar sa att Anders umgicks med personer "man helst inte vill umgås med" och att dom kompisarna var kriminella och skinnbollar.
Klas Lund dömdes till sex års fängelse 1991. Oklart om han var ute redan till nyårsafton 94.
Citera
2010-04-25, 17:19
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Polaren kanske var orolig för Anders och ansåg att han börjat hamna snett i livet. Verkar vara en jävligt bra polare som bryr sig.
Mycket möjligt. Tycker fortfarande det är skumt att man inte åker till platsen han síst sågs på först utan avslutar där.
Citera
2010-04-25, 18:06
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Mycket möjligt. Tycker fortfarande det är skumt att man inte åker till platsen han síst sågs på först utan avslutar där.

Jag tycker inte alls att det är skumt. De trodde väl inte att han var kvar i Hammarbyhamnen och de vågade förmodligen inte alls tro att han skulle vara mördad. Alltså kollar de alla andra mer naturliga alternativ först.

Jag tycker att de agerar helt naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in