Citat:
Ursprungligen postat av Troian
När var Hübinette misstänkt?
Jag tror dock att det är risk för just trams om man inte försöker hänvisa till andra källor än extremistiska sajter, typ Metapedia.
Hübinette ska ha varit misstänkt ganska så snart. Det hela var ju väldigt länge sedan men jag vill minnas att jag läst en rätt så bra belysning av att Hübinette var misstänkt under en tid, även om det egentligen bara stått i nationella publikationer...detta var ju lite före internets tid. Jag hade en bekant som för flera år sedan konfronterade Tobias med misstankarna under ett infomöte som han höll i, tror jag, ABF-huset. Han skulle då ha rodnat och sagt att enda skälet till att han blev misstänkt var för att nazister angav honom som misstänkt. Samme bekant hade lite koll på klientelet på "höder dart" och det ska ha varit sammanstötningar mellan skinnbollarna och vänsterextremister utanför vid ett flertal tillfällen. Under samma tid var både Hübinette och Carlqvist som mest aktiva inom våldsvänstern i Stockholm. Jag är tveksam till att man delges misstanke på så lösa grunder utan det låg nog mer bakom. Det blir nog omöjligt att källredovisa med hänvisning till tex kvällspressen då de sällan skriver ut misstänktas namn samt att det här var innan de kom ut på nätet.
Angående ditt klagomål över hänvisning till metapedia så är det ju just där man kan hitta födelsedata och ort på de aktuella personerna. Hübinette finns iof på wikipedia. Annars kan du väl kolla födelsedata och ort med skatteverket om du tycker att persondatan verkar oseriös?
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det inte rätt svårt att hugga av en hand av någon? Åtminstone med en vanlig typ morakniv?
Men att Hübinette varit misstänkt för mordet ger jag inte mycket för, så länge inte detta kommer från en icke högerextrem källa. Inte omöjligt att han har hörts dock.
Vad får dig att tro att en mora användes för själva stympningen? Ett svärd eller en yxa kan ha använts. Har för mig iof att på efterlyst när de behandlade fallet så skrev de om att det kan vara en kniv modellen större, sk bowie-kniv, också. Mora verkar lite klent?
Som sagt, det blir nog omöjligt att hitta annat än en "högerextrem" källa på mordmisstanken mot Hübinette. Du får gärna komma med förslag på hur man ska kunna redovisa detta från någon annan publikation då, som sagt, vanlig media inte lämnar ut namn på misstänkta och att detta var före internets tid. Ibland är det lite för enkelt att bara skrika "källa!". Jag hade inte öppnat för kopplingen om jag inte var säker på att Hübinette delgavs misstanke. Jag vet däremot inte varför han delgavs misstanke.