2006-04-12, 04:11
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Hörde du ryktet nu eller tidigare?

Är det verkligen ingen som hört något skvaller om vem 41-åringen är, eller vilka kretsar han kommer ifrån?

Oj,

Ja, det är länge sedan, minst en sju-åtta år sedan.
jag känner en del gamla skins, och det var rykten redan då, speciellt om en "riktigt tokig" chilenare, eller som han ordagrant beskrevs; " En äkta psykopatjävel".

Och jag har hört samma rykte från helt olika källor. Men, som sagt, den som lever får se. Det är / var som jag sade; Ett rykte.
Jag minns inte namnet på den som det talades om, bara att han var med i ngt gäng.
Citera
2006-04-12, 20:27
Medlem
Kyparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Oj,

Ja, det är länge sedan, minst en sju-åtta år sedan.
jag känner en del gamla skins, och det var rykten redan då, speciellt om en "riktigt tokig" chilenare, eller som han ordagrant beskrevs; " En äkta psykopatjävel".

Och jag har hört samma rykte från helt olika källor. Men, som sagt, den som lever får se. Det är / var som jag sade; Ett rykte.
Jag minns inte namnet på den som det talades om, bara att han var med i ngt gäng.

Om vi talar om samma ryckte så var den killen 17-18år 1995 alltså borde han vara för ung 2006.
Citera
2006-04-12, 20:51
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hmm... 2*39 år plus 1*41 år. Hur gamla är dom där bandmedlemmarna vars gitarr anders påstods ha stulit? (Inte för att jag tror på den teorin, men det utesluter ju inte att utredarna tror på den)
Jag tänkte exakt samma tanke då jag läste artikeln.

Nån som känner till åldern på medlemmarn i gruppen?
Citera
2006-04-12, 22:06
Medlem
Kyparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Jag tänkte exakt samma tanke då jag läste artikeln.

Nån som känner till åldern på medlemmarn i gruppen?

Åldern på åtminstånde några av orginalmedlemmarna är i dagsläget 33-34 år, så dom kan det inte vara.
Citera
2006-04-12, 23:41
Medlem
Det om chilenare har jag med hört för en massa år sen. Sanningen i det ryktet låter jag vara osagt.
Citera
2006-04-13, 17:35
Medlem
SajberSunes avatar
Misstänkta för Fryshusmordet släppta

Citat:
De båda män som suttit anhållna, misstänkta för mordet på en 16-årig pojke vid Fryshuset i Stockholm för elva år sedan, har försatts på fri fot.

De släpptes av åklagaren ur häktet vid åttatiden i går kväll.

- Det fanns inte tillräckliga skäl att hålla dem kvar i häktet, men misstankarna kvarstår, säger kommissarie Eiler Augustsson vid länskriminalen till TT.

Männen greps i tisdags som skäligen misstänkta för mord, men eftersom polisen inte kunnat stärka misstankarna mot dem tvingades åklagaren släppa dem.

- När vi fick uppgifterna om männen var det angeläget att kontrollera dem och uppgifterna är fortfarande intressanta, tillägger Eiler Augustsson.

Männen är kamrat med den 41-årige man från Nacka som greps för tre veckor sedan misstänkt för mordet men som snabbt släpptes.

Alla tre har vuxit upp tillsammans och åtminstone en av dem har tidigare tillhört ett mc-gäng. De är alla tidigare kända för brott.

Det var på nyårsdagen 1995 som den 16-årige pojken från Solna hittades brutalt mördad i ett magasin i Norra Hammarbyhamnen i Stockholm. Han hade kraftiga skador i huvudet och hans ena hand var avhuggen.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12371316.asp

In-ut, in-ut. Misstänkta varvas om vartannat, hoppas utredarna på att
någon skall darra till, och snacka av sig?
Citera
2006-04-13, 19:46
Medlem
det är bara ren dynga snuten sysslar med man snor in alla som befunit sig på söder den aktuela natten och anklagar dom sen kör man in topps i käften på dom, när det sen inte stämmer slänger manut perssonerna med komentaren att du är fortfarande misstänkt,,

i umiå topsade man över 700 perssoner alla påstods vara misstänkta svensk polis vet inte vad spaning är dom tycks tro att det har med laser pistoler och hastighet att göra
Citera
2006-04-14, 16:09
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
det är bara ren dynga snuten sysslar med man snor in alla som befunit sig på söder den aktuela natten och anklagar dom sen kör man in topps i käften på dom, när det sen inte stämmer slänger manut perssonerna med komentaren att du är fortfarande misstänkt,,

i umiå topsade man över 700 perssoner alla påstods vara misstänkta svensk polis vet inte vad spaning är dom tycks tro att det har med laser pistoler och hastighet att göra
Hahaha, det är lika kul varje gång med ironi och väldigt gulligt med människor som inte kan uttrycka sig på bra svenska
Citera
2008-05-04, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagens Nyheter
På tisdag eftermiddag grep polisen två 39-åriga män misstänkta för mordet på en 16-årig pojke vid Fryshuset 1995.
Artikeln.

Tobias Hübinette, tidigare Expo-redaktör, tidigare Afa-aktivist som bland annat skrivit den uppmärksammade boken om nazistsympatisörer i Sverige under andra världskriget har varit formellt misstänkt för mordet.

Skulle inte en av de män som greps och släpptes i artikeln och som var angavs vara född 1967 boendes i Nacka kunna vara den välkände journalisten Peter Karlsson alias Anders Carlqvist? Födelseår och ort på honom stämmer ju liksom att han skulle ha motiv. Carlqvist och Hübinette är nära vänner och Hübinette har ju varit formellt delgiven misstanke om mordet på Anders Gustafsson. Både Hübinette och Carlqvist är ju dessutom dömda för en rad våldsbrott med politiska förtecken. Medmisstänkta 41-åringen och den andre 39-åringen kan ju ingå i Hübinettes och Carlqvists kompisgäng.

Någon som kan komma med lite argument och tankar, håll politiskt trams borta från ämnet tack.
Senast redigerad av Octopus Scott 2008-05-04 kl. 20:38.
Citera
2008-05-05, 22:47
Medlem
Troians avatar
När var Hübinette misstänkt?

För övrigt tror jag att detta mord är politiskt motiverat, så att helt och håller hålla politik borta från ämnet är nog svårt. Däremot så bör, så klart, politiskt trams undvikas.

Jag tror dock att det är risk för just trams om man inte försöker hänvisa till andra källor än extremistiska sajter, typ Metapedia.
Senast redigerad av Troian 2008-05-05 kl. 22:50.
Citera
2008-05-05, 23:16
Medlem
Troians avatar
Är det inte rätt svårt att hugga av en hand av någon? Åtminstone med en vanlig typ morakniv? Det känns som att de flesta som regelbundet bär kniv på sig gör det, åtminstone subjektivt, i självförsvarssyfte. Och då borde det väl räcka med en lite mindre variant? Stympningen kan alltså tyda på någon form av planering.

Tror inte på teorin att bakgrunden är en påstådd stöld. Brottet är alldeles för brutalt för det. Troligen är det bara ett rykte som uppkommit av att han gillade spela gitarr.

De gripna 39-åringarna (2006) hade en "koppling" till en tidigare gripen 41-åring. Vad kan det vara för koppling? Jag tänker att det rör sig om någon form av (tidigare) organiserad koppling. Troligen på den politiska vänsterkanten. Men att Hübinette varit misstänkt för mordet ger jag inte mycket för, så länge inte detta kommer från en icke högerextrem källa. Inte omöjligt att han har hörts dock.

Är rätt säker på att stympningen har med motivet att göra.
Senast redigerad av Troian 2008-05-05 kl. 23:19.
Citera
2008-05-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
När var Hübinette misstänkt?

Jag tror dock att det är risk för just trams om man inte försöker hänvisa till andra källor än extremistiska sajter, typ Metapedia.
Hübinette ska ha varit misstänkt ganska så snart. Det hela var ju väldigt länge sedan men jag vill minnas att jag läst en rätt så bra belysning av att Hübinette var misstänkt under en tid, även om det egentligen bara stått i nationella publikationer...detta var ju lite före internets tid. Jag hade en bekant som för flera år sedan konfronterade Tobias med misstankarna under ett infomöte som han höll i, tror jag, ABF-huset. Han skulle då ha rodnat och sagt att enda skälet till att han blev misstänkt var för att nazister angav honom som misstänkt. Samme bekant hade lite koll på klientelet på "höder dart" och det ska ha varit sammanstötningar mellan skinnbollarna och vänsterextremister utanför vid ett flertal tillfällen. Under samma tid var både Hübinette och Carlqvist som mest aktiva inom våldsvänstern i Stockholm. Jag är tveksam till att man delges misstanke på så lösa grunder utan det låg nog mer bakom. Det blir nog omöjligt att källredovisa med hänvisning till tex kvällspressen då de sällan skriver ut misstänktas namn samt att det här var innan de kom ut på nätet.

Angående ditt klagomål över hänvisning till metapedia så är det ju just där man kan hitta födelsedata och ort på de aktuella personerna. Hübinette finns iof på wikipedia. Annars kan du väl kolla födelsedata och ort med skatteverket om du tycker att persondatan verkar oseriös?

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det inte rätt svårt att hugga av en hand av någon? Åtminstone med en vanlig typ morakniv?

Men att Hübinette varit misstänkt för mordet ger jag inte mycket för, så länge inte detta kommer från en icke högerextrem källa. Inte omöjligt att han har hörts dock.
Vad får dig att tro att en mora användes för själva stympningen? Ett svärd eller en yxa kan ha använts. Har för mig iof att på efterlyst när de behandlade fallet så skrev de om att det kan vara en kniv modellen större, sk bowie-kniv, också. Mora verkar lite klent?

Som sagt, det blir nog omöjligt att hitta annat än en "högerextrem" källa på mordmisstanken mot Hübinette. Du får gärna komma med förslag på hur man ska kunna redovisa detta från någon annan publikation då, som sagt, vanlig media inte lämnar ut namn på misstänkta och att detta var före internets tid. Ibland är det lite för enkelt att bara skrika "källa!". Jag hade inte öppnat för kopplingen om jag inte var säker på att Hübinette delgavs misstanke. Jag vet däremot inte varför han delgavs misstanke.
Senast redigerad av Octopus Scott 2008-05-05 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in