2011-01-05, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du menar att SKL skulle ha anklagat polismyndigheten för att ha förfalskat bevis? Ett synnerligen allvarligt påstående, som jag väljer att inte tro på så länge närmare uppgifter om det saknas. (Känner dock också igen, från tråden.)

Det är inte jag. Inte säkert att samtliga i den grupp som utförde det här är särskilt tunga. Undviker att ge dig ett närmare svar.

1. När det gäller SKL så är jag 100% på artikeln.
2. När det gäller de skyldiga så tror inte jag mig veta vilka de är.
Citera
2011-01-05, 09:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ungargsvartman
Som jag har fattat det har utredningen först varit fokuserad på fiender till skinnskallarna, sedan har en närliggande mc-klubb som hade fest den natten och vars deltagare varit i bråk med några skinnskallar varit intressanta, det är ju först senaste åren, då Augustsson tog över utredningen i Cold Case gruppen som skinnskallespåret blivit jättehett - till synes utan anledning. Därmed inte sagt att det inte kan vara skinnskallar, jag bara tycker det är så konstigt att det dröjt så länge men det kan ju ha med valet av utredare också.

Det är vad jag förstår det som i princip fick hela utredningen att gå i stå. Att det var några skinnskallar som utförde mordet verkar inte ha slagit polisen.
Vilket det med största sannolikhet var, tillvägagångssättet tyder starkt på att det var någon som kände AG.
Gärningsmännen finns med största sannolikhet att söka bland deltagarna på skinnskallefesten. Att polisen inte har hållit förhör med samtliga som var där är skandallöst. Inte konstigt att så många brott förblir ouppklarade, hafsverk i utredningarna verkar tyvärr vara vanligt förekommande hos svensk polis. Det var ju mer eller mindre ren tur att de grep Anders Eklund, Hagamannen mfl.
Citera
2011-01-05, 13:22
Medlem
Ungargsvartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det är vad jag förstår det som i princip fick hela utredningen att gå i stå. Att det var några skinnskallar som utförde mordet verkar inte ha slagit polisen.
Troligen så fokuserade man också på skinnskallarna, var inte en av de först anhållna skinnskalle? Därefter har polisen gått utanför den cirkeln och fortsatt med de yttre cirklarna. Så som polisen alltid gör vid spaningsmord, börja med de närmaste och fortsätt utåt. Att påstå att skinnskallarna skulle ha fått någon frisedel mot misstankar är bara fånigt.
Citat:
Vilket det med största sannolikhet var, tillvägagångssättet tyder starkt på att det var någon som kände AG.
Varför tyder tillvägagångssättet på det? Överdrivet våld sker både i överfallsvåld och framprovocerat våld.
Citat:
Gärningsmännen finns med största sannolikhet att söka bland deltagarna på skinnskallefesten.
Inte omöjligt men det finns naturligtvis skäl till varför polisen börjat söka i cirklar utanför skinnskallarna. Goda skäl.
Citat:
Att polisen inte har hållit förhör med samtliga som var där är skandallöst. Inte konstigt att så många brott förblir ouppklarade, hafsverk i utredningarna verkar tyvärr vara vanligt förekommande hos svensk polis.
Polisen har naturligtvis försökt identifiera samtliga deltagare på festen. Det är självklart då det följer standardformulär 1A för utredningsarbete. Däremot har man inte lyckats identifiera alla deltagare. Det är inget konstigt alls. Mobiltelefoner var inte vanliga, folk var berusade, det var en lokal som hade stor genomströmning och dålig koll på vilka som gick genom.
Citat:
Det var ju mer eller mindre ren tur att de grep Anders Eklund, Hagamannen mfl.
Ja det var det. Och det kan knappast polisen förskyllas särskilt mycket för. En man som reser med bil över landet lämnar inga andra spår utom möjligen DNA.
Citera
2011-01-05, 17:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Varför tyder tillvägagångssättet på det? Överdrivet våld sker både i överfallsvåld och framprovocerat våld.

Min uppfattning är att rått, överdrivet våld ofta är ett tecken på ett personligt motiv. Det eller typ psykos av något slag.
Citera
2011-01-05, 19:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Min uppfattning är att rått, överdrivet våld ofta är ett tecken på ett personligt motiv. Det eller typ psykos av något slag.

Ja, "overkill" tyder ofta på ett personligt motiv eller en psykos. Det kan också vara frågan om en starkt drogpåverkad gm. I det här fallet är dock övervåldet "utökat" med stympning av kroppsdel. Detta tycker jag antyder ett personligt motiv. Varför skulle en psykotisk - eller drogpåverkad - person välja att hugga/skära av en hand? Raseriutbrott orsakat av dessa tillstånd skulle kanske utsträcka sig till att slå, slå, slå eller hugga, hugga, hugga... Men att hugga/skära av en hand anser jag tyder på ett medvetet val - man menar något speciellt med just denna gest. Annars hade man valt en annan kroppsdel. Eller - låtit bli.
Citera
2011-01-05, 20:50
Medlem
Ungargsvartmans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, "overkill" tyder ofta på ett personligt motiv eller en psykos. Det kan också vara frågan om en starkt drogpåverkad gm. I det här fallet är dock övervåldet "utökat" med stympning av kroppsdel. Detta tycker jag antyder ett personligt motiv. Varför skulle en psykotisk - eller drogpåverkad - person välja att hugga/skära av en hand? Raseriutbrott orsakat av dessa tillstånd skulle kanske utsträcka sig till att slå, slå, slå eller hugga, hugga, hugga... Men att hugga/skära av en hand anser jag tyder på ett medvetet val - man menar något speciellt med just denna gest. Annars hade man valt en annan kroppsdel. Eller - låtit bli.
....eller ett gäng vänsterextremister som peppat varandra i veckor, kanske månader om att "klippa en nasse"...väl där går allt överstyr, kanske är någon eller några drogpåverkade, och man försöker överträffa varandra i att vara brutalast. Högerhanden huggs av av någon som vill visa sig på styva linan (symboliken och meddelandet till övriga "nassar" är uppenbar), någon annan vill visa sig ännu tuffare och tar upp handen och tar den med sig.

En nyårsnatt för perverterade vänsterextremister.
Citera
2011-01-05, 21:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
....eller ett gäng vänsterextremister som peppat varandra i veckor, kanske månader om att "klippa en nasse"...väl där går allt överstyr, kanske är någon eller några drogpåverkade, och man försöker överträffa varandra i att vara brutalast. Högerhanden huggs av av någon som vill visa sig på styva linan (symboliken och meddelandet till övriga "nassar" är uppenbar), någon annan vill visa sig ännu tuffare och tar upp handen och tar den med sig.

En nyårsnatt för perverterade vänsterextremister.

Inte omöjligt, det heller. Handsymboliken går att tolka på olika sätt beroende på gm, men betydelse, det tror jag att handlingen har.

Förresten, det krävs nog en speciell typ av individ för att klara av att plocka upp en avhuggen hand och ta den med sig... Undrar var den finns. Knappast någon som sparat den. Eller? I så fall får polisen börja söka hos ett speciellt klientel...
Citera
2011-01-05, 21:33
Medlem
Yatsys avatar
Kan motivet varit svartsjuka,någons kärlek blev intresserad av honom beröring.
Citera
2011-01-05, 21:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Kan motivet varit svartsjuka,någons kärlek blev intresserad av honom beröring.

Förstår inte riktigt det i andra bisatsen, men han som först häktades för detta misstänktes på grund av någon form av svartsjukegrund, vad jag begripit. AG ska enligt den teorin ha raggat på fel tjej.
Citera
2011-01-05, 22:10
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt det i andra bisatsen, men han som först häktades för detta misstänktes på grund av någon form av svartsjukegrund, vad jag begripit. AG ska enligt den teorin ha raggat på fel tjej.

Jag har mycket säkra källor på att själva misstankegrunden i det första frihetsberövandet var att personen inte kunde redogöra för vad den gjort under kvällen samt pekats ut som närvarande på stället.

Svartsjuketeorier var nog en massmedieteori som framfördes i brist på bättre. Å andra sidan kan kvinnor ha varit en bristvara på Höder Dart.
Citera
2011-01-05, 22:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Jag har mycket säkra källor på att själva misstankegrunden i det första frihetsberövandet var att personen inte kunde redogöra för vad den gjort under kvällen samt pekats ut som närvarande på stället.

Svartsjuketeorier var nog en massmedieteori som framfördes i brist på bättre. Å andra sidan kan kvinnor ha varit en bristvara på Höder Dart.

Borde inte häktningsbeslutet ha grundats på mer än så? Dels var han inte ensam där, dels kan det ha varit fler som inte kunnat ange vad de gjort under kvällen (kraftigt berusade?). Fanns det något konkret?
Citera
2011-01-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Borde inte häktningsbeslutet ha grundats på mer än så? Dels var han inte ensam där, dels kan det ha varit fler som inte kunnat ange vad de gjort under kvällen (kraftigt berusade?). Fanns det något konkret?

Nej, det gjorde det inte, utan det var tydligen just det som personen uppgav; dvs. att han sa att han inte kunde redogöra för vad han gjort i kombination med den medicinska diagnosen som gjorde att denne låstes in i 5 dagar. Resten av gänget sa väl vi var där, vi såg inget, hörde inget osv. med lite olika varianter.

Sedan fastslog polisen att den intagne sannolikt var oskyldig och inte visste vad han gjort pga. alkoholintag. Inte helt orimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in