2012-03-08, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Står om fallet i Mitt i Solna i dag.

http://www.mitti.se/index-mitti.php?p=tidn&t=solna

Tydligen noll tekniska bevis.

Det där kan inte stämma med anledning av den tekniska undersökning som faktiskt genomfördes. Dvs. De har diverse tekniska spår och de vet sannolikt hur dådet gick till och resultatet.
Vad som uppenbarligen missköttes var själv brottsutredningen där polismyndighetens representanter själva uppgett i tidningen att de befann sig mitt i en omorganisation och därför inte ansträngde sig särskilt mycket. Så vad som inte genomfördes i utredningen var alltså kringsyn och de idag obligatoriska upplysningsvisa förhören. Vidare genomfördes sannolikt ingen områdes och personutredningar varför cold-case gruppen nog kan sägas famla i mörkret bortsett ifrån att de antagligen vet skostorlekar, längd, bredd, hänthet osv. osv. på GM/GK.
Däremot så blev det tydligen lite fart på utredandet senare, men det handlade antagligen om att modern tillsammans med ett stort antal vänner med högsta journalistiska kontakter ställt dem mot väggen och undrat varför det inte blev några resultat.
Senast redigerad av BehindRayban 2012-03-08 kl. 03:27.
Citera
2012-03-08, 07:28
Medlem
Quoters avatar
Citat:

I artikel står det: "Anders fall är fortfarande öppet. - Jag jobbar med det varje vecka, allt eftersom tipsen kommer in, säger ansvarige utredaren Urban Morin."

Är det ens rimligt att polisen lägger ned tid på detta till synes bottenkörda fall varje vecka, där inga vittnen finns och den tekniska bevisningen är (nära nog?) obefintlig? Finns det verkligen inget annat våldsbrott i hela Stockholmstrakten som man kan ägna sig åt att utreda lite istället? Där det ändå finns en strimma hopp om att nagla fast gärningsmannen.

Jag bara undrar.
Senast redigerad av Quoter 2012-03-08 kl. 07:32.
Citera
2012-03-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

1. Det verkar inte finnas något direkt gemensam nämnare att hänga upp sig på, annat än just att morden sker efter fester i ganska skilda sociala miljöer. Fallet i den här tråden skulle kunna vara någon form av uppgörelse medan tråden du pekar på mest liknar ett misslyckat rån.
2. Var BO en teknikintresserad skinnskalle som studerade på teknis?, verkar lite långsökt.

Det jag började att spekulera i var att båda morden visar en sanslös brutalitet. Och eftersom man ska tänka lite i nya banor och använda sin fantasi så kom jag fram till detta.

Efter mordet på Anders Gustafsson lever GM vidare sitt liv och låtsas som att det regnar. ett år och tio månader senare 1996 den 14 oktober befinner han sig i området runt Tekniska Högskolan. Han får syn på Per Häggström som kommer gåendes helt själv. Han får den snillrika iden att råna honom eftersom att Per ser ut som ett lätt rånbyte och börja förfölja honom. När han får fatt i Per vid Ridskolan är det något som går fel och det slår slint i huvudet på honom precis som det gjorde nyårsafton 94/95. När han är färdig springer han där ifrån och får dåligt samvete. Springer ner till Karlavägen och ringer polisen.
Har du mördat någon i en uppgörelse, så kan du också mörda någon i ett misslyckat rån.

https://www.flashback.org/t1050415p2

Anders kom ifrån Vallentuna och från Tekniska Högskolan går bussar och Roslagsbanan till Vallentuna. På nyårsfesten så var han där med sina kompisar ifrån Vallentuna, så det kan vara någon av dem.

Detta är bara mina spekulationer, men det är bättre att spekulera än att bara stirra sig blind
Citera
2012-03-08, 20:59
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
http://www.mitti.se/index-mitti.php?p=tidn&t=solna
Bra tips!
Intressant detta:
Citat:
På Anders födelsedag ringde telefonen hemma hos Lilian.
Hon berättar att en mansröst kallt förkunnade: "Det var jag som dödade Anders".
Undrar om det var mördaren eller bara en annan idiot?
Citat:
Ursprungligen postat av bedbug
Anders kom ifrån Vallentuna och från Tekniska Högskolan går bussar och Roslagsbanan till Vallentuna. På nyårsfesten så var han där med sina kompisar ifrån Vallentuna, så det kan vara någon av dem.
Senast jag kollade så hörde inte Vallentuna till Solna...
Citera
2012-03-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Senast jag kollade så hörde inte Vallentuna till Solna...

Fel av mig där, men jag har för mig när mordet skedde så stod det att han lämnade hemmet i Vallentuna för att bege sig till Fryshuset.
Men det andra jag har spekulerat i fortsätter jag att luska i.
Citera
2012-03-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bedbug
Det jag började att spekulera i var att båda morden visar en sanslös brutalitet. Och eftersom man ska tänka lite i nya banor och använda sin fantasi så kom jag fram till detta.

Efter mordet på Anders Gustafsson lever GM vidare sitt liv och låtsas som att det regnar. ett år och tio månader senare 1996 den 14 oktober befinner han sig i området runt Tekniska Högskolan. Han får syn på Per Häggström som kommer gåendes helt själv. Han får den snillrika iden att råna honom eftersom att Per ser ut som ett lätt rånbyte och börja förfölja honom. När han får fatt i Per vid Ridskolan är det något som går fel och det slår slint i huvudet på honom precis som det gjorde nyårsafton 94/95. När han är färdig springer han där ifrån och får dåligt samvete. Springer ner till Karlavägen och ringer polisen.
Har du mördat någon i en uppgörelse, så kan du också mörda någon i ett misslyckat rån.

https://www.flashback.org/t1050415p2

Detta är bara mina spekulationer, men det är bättre att spekulera än att bara stirra sig blind

1. Det vet jag inte om jag kan hålla med om. Eftersom utredningarna inte offentliggjorts om någondera fallen som tex. i Elin-fallet från Södra landet så kan man enbart spekulera utifrån tidningsuppgifterna. Sett till tidningsuppgifterna så verkar Andersfallet vara någon form av overkill med stympning /fetisch verksamhet medan KTH-fallet map. Häggström verkar ha genererat två olika beskrivningar av fallet där den ena bara förutsätter knivstick över hela kroppen (vilket inte alls är ovanligt vid rationella knivöverfall även enligt militär utbildning (personen skyddar sig stick han i armen, personen försöker smita stick han i benen, närkontakt stick han i mjukdelarna, avsluta med hals/huvud) och den andra pratar om våld med kniv särskilt mot diverse felar ovanför axlarna.

2. Själva argument är förfelat. Alla kan mörda men enligt GW P så är det mer sannolikt att en ickedömd mördare mördar än att en dömd mördare mördar igen. Detta gäller förstås även odömda mördare. Eller med andra ord de flesta mördare mördar bara en gång. Detta har förstås blivit ännu tydligare med tanke TQ-fallet.

3. Det där stämmer inte med tidningsuppgifterna. Enligt tidningarna så hade AG varit på fest i Täby och därefter rest i grupp till Fryshuset (dock framgår inte färdmedel). Vid Fryshuset skall AG ha hämtats av upp till två personer (enligt tidningarna) varefter inga observationer sker av honom map. på övriga deltagare i fryshuset partyt. Enligt tidningarna (med AG mor som källa) så skulle AG:s slutdestination varit hemmet någonstans i Solna.
Citera
2012-03-13, 01:41
Medlem
tänker göra reklam för detta fall i en av sveriges största bloggar inom en månad! har en plan. Det är mitt sätt att försöka bidra med någon form av hjälp till denna utredning! kommer se till att ägaren av bloggen postar dokumentären om Anders också!
Citera
2012-09-21, 01:52
Medlem
Jag tror det var nån bagatell som sträckte sig 1 år tillbaka i tiden och att det var planerat på nått sätt. Kan han ha legat med nån som hade uppehåll med sin tjej eller nått?
Citera
2012-09-21, 01:57
Medlem
Dom vet så klart till 100 vilka som gjort detta men det finns inga bevis.
Citera
2012-10-12, 02:07
Medlem
Messials avatar
Något nytt kring detta fall?

Hur går det med DNA analyserna, gällande Anders Gustafssons kläder? Dessa skulle ju ha kommit för länge sedan, enligt E Augustsson.

Tyvärr känns det som att Fryshusmordet börjar falla i glömska, utredningen känns "fryst", om man kan säga så - lite ironiskt med tanke på brottsplatsen.
Citera
2012-10-24, 09:32
Medlem
Rusens avatar
Snuten vet vem som gjorde det men bevis saknas.
Samt GM död.
Citera
2012-10-24, 16:22
Medlem
Messials avatar
Hur vet du att GM är död? Har du någon information, angående GM?

Var GM också skinskalle, och vad tror du låg bakom mordet på Anders Gustafsson?

Vad är det för bevis, som polisen saknar? Har ingen utav de närvarande vid nyårsfirandet i skinskalle lokalen sett Anders Gustafsson gå därifrån, eller sett någon följa efter honom? Någon måste ju veta någonting, tror att de finns fler än de inblandade - som sitter inne på information.

Citat:
Ursprungligen postat av Rusen
Snuten vet vem som gjorde det men bevis saknas.
Samt GM död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in