2020-01-08, 22:39
Medlem
Hej!

Oansvariga IKEA/Whirlpool/Energi-Service i Trollhättan AB
Ugn med stora kvalitets problem och brist på kompetenta personal!

Vi flyttade i en nyköp hus som vi fick renovera köket. Och vi inhandlade alla vitt varor från ikea ( vilken nu i efterhand ångrar oss att vi handla på ikea)
I början av juli månad så har våran ny köpta ugn som vi köp från IKEA började krångla!
En fel kod visades på ugnens display och ugnen hamnade i en låst lägge! Hela ugnen var sten dött man kunde inte öppna dörren till ugnen alla knappar var frysta.
Rngde Ikea ( detta var i början av juli månad 2019) så blev jag hänvisad till ( Energi-Service i Trollhättan AB ) Ringde de i början av juli månad, enligt (Energi-Service i Trollhättan AB) så behövdes kretskortet att byttas på våran ny köpta ugn. Det gjorde att vi fick vänta i 4 veckor tills de kom och bytte ut den. När de väl bytte ut kretskortet så visade sig att det va inte det som var problemet, samma problem kom upp igen.
Enligt Energi-Service i Trollhättan AB så skulle de behöva bytta ytterligare en annan komponent, så vi fick vänta ytterligare ett par veckor till. Då ringer Energi-Service i Trollhättan AB i slutet av Augusti månad, och vill istället hämta ugnen för felsökning.
Enligt kilen så behövdes ugnen omkonfigureras, å inte behövde bytta ytterligare nån komponent.
Under denna vecka alltså under början av september månad, så har jag försökt att komma i kontakt med både Energi-Service i Trollhättan AB med de svarade inte.
Ringde ikea och förklarar att de från Energi-Service i Trollhättan AB inte svarar när jag försökt ringa de, ikea hjälper mig att få tag på Energi-Service i Trollhättan AB. Efter ca 2 veckor då fick jag tag på de, dom kom å hämta ugnen. Nu fick de för 2a gången bytta en annan komponent.
Hella processen dröjde Fram till slutet av september månad, så vi fick vara utan ugn i ca 3 månader.
Men där slutade inte problemet, Ugnen funkade ett par veckor då började samma problem kom upp igen. Denna gång kom både fel koden på displayen och ugnen började uppträda väldigt konstigt. Den började pipa och lampan i ugnen började tändas och släckas av sig själv.
Då ringer jag ikea 3e gången denna gång, de hänvisar mig återigen till Energi-Service i Trollhättan AB.
Då skickar Energi-Service i Trollhättan AB en kille att kolla upp ugnen. Jag spelade in hur ugnen uppträde konstigt och skickade inspelningen till de. Då kom de ca efter 2 veckor och bytte ytterligare nån komponent. ( den ska noteras att de inte lämnade en enda gång nån dokumentation på de åtgärderna som utfördes! när jag frågat de om att få dokumentation på de delar de bytte och vilka åtgärder som utfördes på ugnen fick jag till svar att jag inte hade rätt att få reparations dokumentation från de.)
Ugnen funkade ca 1 vecka efter den 3e försöket att åtgärda samma problem.
Så började felkoden komma upp igen och denna gång började touchen på displayen att bete sig konstigt också samtidigt som ugnen återigen började pippa och lampa släckas och tändas. Spelade in detta beteende på ugnen! Återigen ringer ikea ( 4e gången denna gång) som hänvisar mig till Energi-Service i Trollhättan AB.
Jag ringer Energi-Service i Trollhättan AB som kom hem till oss igen (4e gången denna gång) jag visar upp videon på ugnens beteende. Enligt killen från Energi-Service i Trollhättan AB behövdes displayen att byttas på ugnen. Fick vänta ca 2 veckor tills de bytte ut displayen på ugnen. ( återigen utan att lämna någon dokumentation på de åtgärder som utfördes)
Då funkande ugnen fram till mitten av november månad. Då kom upp igen fel koden på displayen och den pipande ljudet, och ugnen återigen började att tändas och släckas av sig själv.
Ringer ikea nån gång 16e-18e november 2019, och berättar om problemet och att Energi-Service i Trollhättan AB har fått åtgärda problemet på ugnen 4 gånger och att problemen återigen kommer upp.
Enligt tjejen jag fick prata me, så hade jag rätt att häva köpet..Men hon skulle först kolla med Energi-Service i Trollhättan AB.
7e januari 2020 ringer Energi-Service i Trollhättan AB och hävdar att jag inte har rätt att häva köpet enligt Whirlpool, och att de vill återigen bytta en annat komponent på ugnen.
Nu står vi utan ugn och varken Ikea eller Whirlpool vill ta sin ansvar.
(Alla ikea vitvaror är FRÅN WHIRLPOOL ifall ni undrar )

Eftersom vi har 2 barn som har speciell kost så är vi tvungna att åka dagligen till mina föräldrar som Bor ca 1,8mil 3,6 mil t/r ifrån oss för att laga maten. Detta medförde stora bensin kostnader för oss.
Vi har slösat ca 9000kr extra i bensin kostnader under dessa 6 månader som vi fick vara utan nån fungerande ugn.
Själva ugnen är köpt från Ikea! Ugnen tillverkas av Whirlpool.
Ikea hänvisade mig till whirlpool! Enligt Ikea är det Whirlpool som bär ansvaret att betala mig de kostnader som Energi-Service i Trollhättan AB har orsakat och det är Whirlpool som bestämmer ifall man får häva köpen eller ej.
Både jag och min familj fick utstå sån lidande och blev kränkta av både ikea WHIRLPOOL OCH Energi-Service i Trollhättan AB under dessa 6 månader, och ingen är villig att ta sin ansvar.

konsumentvägledningen i min stad hänvisar mig att ringa och prata med både ikea och Whirlpool, vilken jag gjort. De vill varken häva köpet eller bekosta de kostnader som de orsakat oss.
Vad har jag för rättigheter egentligen som privat person, när dessa företag kan jävlas med oss konsumenter hur då vill.

Nu står vi utan ugn och är tvungna att åka dagligen till mina föräldrar för att laga maten.

Ber om ursäkt iförhand för den långa texsten!
Citera
2020-01-08, 23:04
Medlem
Tvonds avatar
De är Ikea du köpt ugnen av inte någon annan så det är dem du ska prata med och häva köpet förutom häva köpet kan du ha rätt även till ersättning för de merkostnader du haft . Bråkar de så så gå via ARN.

Om samma fel återkommer efter två försök att reparera felet kan konsumenten ha rätt att häva köpet i stället för att gå med på fler reparationsförsök. Om det handlar om olika fel anser nämnden att det är rimligt att konsumenten får acceptera något fler reparationer, men att man snart kommer till en gräns där fler reparationer medför sådana olägenheter för konsumenten att hon har rätt att säga nej till fler reparationsförsök.
Citera
2020-01-08, 23:15
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramko888
Massa text
Svårt att läsa texten i vissa fall då där är särskrivningar och stavfel, men jag förstår att du är upprörd och skriver i affekt.

Tillämplig lag är konsumentköplagen (1990:932) https://lagen.nu/1990:932. Lagen utgör ett lägsta skydd för konsument och är tvingande i så mån att avtalsvillkor till nackdel för konsumenten är utan verkan, 3§ KKL. De primära påföljderna vid fel är avhjälpande eller omleverans. Säljaren har rätt att avhjälpa ett fel eller företa omleverans, trots att köparen kräver annan påföljd (t ex hävning), om det kan ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen, 27§ KKL. Säljaren har vidare rätt att välja avhjälpande före omleverans när omleverans innebär en oskälig kostnad för säljaren, 26§ KKL. Enligt ARN (Allmänna reklamationsnämnden) så är det praxis att företaget får två försök på sig att avhjälpa felet, om felet kvarstår så ska de häva köpet.

Du har rimligen rätt att häva köpet, däremot så är det mot IKEA du ska ställa detta kravet, då det är av dem som du har köpt produkten. Att de hänvisar till Whirlpool är inte ditt problem, utan det är isåfall dem som får bråka med Whirlpool och inte du. Du har köpt varan hos IKEA, och har ingått ett avtal med IKEA inte Whirlpool. Tänk om man skulle behöva kontakta alla olika företag såsom Samsung, Apple, Sony när man handlade saker på Mediamarkt som gick sönder.

Mitt tips till dig är att inte ringa till IKEA, utan ta med dig ugnen till varuhuset, ta med kvittot, ta med all dokumentation du har, och be att få häva köpet. Det är större chans att lyckas där, alternativt får du ut en helt ny ugn direkt av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in