2020-01-08, 22:30
Medlem
Jag har fått det för första gången nu som 30-åring. Kommer detta begränsa mig som kampsportare i framtiden. Vad jag undrar specifikt är om jag har en latent svaghet hädanefter som kan rivas upp när som helst?
Citera
2020-01-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jag har fått det för första gången nu som 30-åring. Kommer detta begränsa mig som kampsportare i framtiden. Vad jag undrar specifikt är om jag har en latent svaghet hädanefter som kan rivas upp när som helst?

Diskbråck?
Citera
2020-01-08, 22:45
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Måste inte vara så, men det förekommer. Fick själv ett sjuhelsikes ryggskott i 20-årsåldern och sen dess har jag fåt jävligt ont i ryggen varje 1-2 år. I perioderna där jag varit som mest tränad har problemen varit som minst, så jag rekommenderar att du håller i gång med träningen.
Citera
2020-01-08, 22:52
Medlem
Om du vill höra min historia så kan jag avfärda en del oro

Dock har jag följt ett specifikt upplägg.

Jag fick ett stort diskbråck, magnetröntgade - det var som om en tennisboll sprängts ut i ryggen. (så såg det ut). Kunde inte sova eller röra mig.

MEN - jag gick till en sjukgymnast och fick direkt sk "mckenzie"-övmingar. Dessa "trycker" allt på plats i ryggen igen, rent mekaniskt. pressar in innehållet igen. jag gjorde dessa dagligen i början, kombination med promenader och stretch. Samt jag - böjde aldrig ryggen framåt - under denna period. jag stretchade liggandes ner.

I början var ryggen jobbig ett tag, men sedan lugnade det sig. Och när jag sedan eventuellt fick känningar så körde jag/kör några mckenzies och så brukar det vara helt lugnt igen. detta hände 2014 och sedan 2015 kanske gör jag precis vad jag vill igen.

ingen operation eller nåt sånt. 100 rörelseförmåga, kampsport, snowboard, vad som helst.
mckenzies vid eventuella besvär (som jag ej haft alls de senaste 3 åren).

Hör med sjukgymnast om mckenzie i förhållande till just din skada.

mvh
Senast redigerad av hejdemokratur 2020-01-08 kl. 23:08.
Citera
2020-01-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Måste inte vara så, men det förekommer. Fick själv ett sjuhelsikes ryggskott i 20-årsåldern och sen dess har jag fåt jävligt ont i ryggen varje 1-2 år. I perioderna där jag varit som mest tränad har problemen varit som minst, så jag rekommenderar att du håller i gång med träningen.

Hur lång tid efter att det har gått över kan jag börja träna och ändå vara på den säkra sidan?
Citera
2020-01-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejdemokratur
Om du vill höra min historia så kan jag avfärda din oro helt.

Dock har jag följt ett specifikt upplägg.

Jag fick ett stort diskbråck, magnetröntgade - det var som om en tennisboll sprängts ut i ryggen. (så såg det ut). Kunde inte sova eller röra mig.

MEN - jag gick till en sjukgymnast och fick direkt sk "mckenzie"-övmingar. Dessa "trycker" allt på plats i ryggen igen, rent mekaniskt. pressar in innehållet igen. jag gjorde dessa dagligen i början, kombination med promenader och stretch. Samt jag - böjde aldrig ryggen framåt - under denna period. jag stretchade liggandes ner.

I början var ryggen jobbig ett tag, men sedan lugnade det sig. Och när jag sedan eventuellt fick känningar så körde jag/kör några mckenzies och så brukar det vara helt lugnt igen. detta hände 2014 och sedan 2015 kanske gör jag precis vad jag vill igen.

ingen operation eller nåt sånt. 100 rörelseförmåga, kampsport, snowboard, vad som helst.
mckenzies vid eventuella besvär (som jag ej haft alls de senaste 3 åren).

Hör med sjukgymnast om mckenzie i förhållande till just din skada.

mvh

Ja diskbråck är det definitivt inte frågan om enligt symptomen. Jag hade en mindre incident där jag fick lite stelhet en vecka sedan, sen blev det helt upplåst idag i samband med en hukning.

Det enda sköna med ryggskott är att man vet om man har det Åminstone i mitt fall... Jag blir helt förstelnad i ryggen vid inaktivitet och det känns som att den ska gå av när jag reser mig.

Smärtan skiter jag faktiskt i. Det är stelheten och rörelsebegränsningen som psykar hjärnan mer
Citera
2020-01-08, 23:11
Medlem
Kan jag ha lite tur att få det som 30-åring? Har jag inte fortfarande ganska ung kropp för sånt här jämfört med om jag är 65+?
Citera
2020-01-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ja diskbråck är det definitivt inte frågan om enligt symptomen. Jag hade en mindre incident där jag fick lite stelhet en vecka sedan, sen blev det helt upplåst idag i samband med en hukning.

Det enda sköna med ryggskott är att man vet om man har det Åminstone i mitt fall... Jag blir helt förstelnad i ryggen vid inaktivitet och det känns som att den ska gå av när jag reser mig.

Smärtan skiter jag faktiskt i. Det är stelheten och rörelsebegränsningen som psykar hjärnan mer

jo det kan verkligen sätta sig på psyket!
Ta det lugnt, det är det viktigaste....
Om jag varit läkare så hade jag även skrivit ut något mentalt lugnande i samband med ryggskador.
Försök att ej stressa upp dig ang det, håll huvudet kallt.

Så här enkla var mina övningar:
https://www.youtube.com/watch?v=wBOp-ugJbTQ

hör med sjukgymnast om dessa, jag är övertygad om att de tagit bort alla mina besvär.
Och symptomatiskt för mig (som möjligtvis för de flesta ryggskott) var att jag fick problem efter att jag böjt mig framåt.

(jag är ej sjukgymnast, läkare)
Senast redigerad av hejdemokratur 2020-01-08 kl. 23:30.
Citera
2020-01-09, 00:06
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Nä, oroa dig inte för att det ska vara en kronisk svaghet. Problem får ju alla förstås förr eller senare 😄
Här finns en bra sajt med själv-övningar för hela kroppen.
Alla Garys övningar finns på videor på Youtube.
Lycka till!
https://www.diyjointpainrelief.com/l...in-relief.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in