Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Jag kollade passagerarlistan där namn, nationalitet samt födelsedatum fanns.
Sedan inte så svårt att få fram på vilken adress de var skrivna.
Nu inte kollat genom hela passagerarlistan om det finns flera som är skrivna i Sverige.
Jag slutade söka när jag funnit 17 namn (kan finnas flera)

De Afghanska medborgarna antog jag rätt snabbt att de var "ensamkommande barn".
Jag fann sedan rätt snabbt de tre Iranska medborgarna som då var skrivna i Sverige.

* = i
01. M*tra Ahmady SWE 19731223 Järfälla
02. Mahd* Emam* Seyyed SWE 19590322 Sollentuna
03. Mehd* Mohammad* SWE 19990927 Huskvarna AFG
04. Mahd* Reza* SWE 20000106 Tenhult AFG
05. Mahd* Taj*k SWE 19990717 Stockholm SWE
06. Rah*meh Kateb* AFG 19991221 Farsta SWE
07. Em*l L*ndberg SWE 20120812 SWE
08. Er*k L*ndberg SWE 20100112 SWE
09. M*kael Alexander L*ndberg SWE 19790413 Åkersberga SWE
10. Raheleh L*ndberg SWE 19820915 Åkersberga SWE
11. Al*reza Norouz* SWE 20010328 Varekil SWE

Afghanska medborgare skrivna i Sverige:

12. Hossa*n Reza*e AFG 19991029 Tyresö AFG
13. Ze*nolabed*n Saadat AFG 20001121 Uppsala AFG
14. Shahram Taj*k AFG 19980412 Gävle AFG

(totalt åtta "ensamkommande barn" för de som tycker denna uppgift är intressant)

Iransk familj skriven i Sverige:
*=e
15. Azad*h Kav*h IRN 19790201 Upplands Väsby IRN
*=a
16. Si*v*sh M*ghsoudlouest*r*b*di IRN 19760904 Upplands Väsby IRN
17. P*ri* M*ghsoudlouest*r*b*di IRN 20049823 Upplands Väsby IRN
Och hur vet du vart i sverige dessa bodde då det stod väl bara de var från sverige inte vart i sverige. finns risk dessa får sina hus plundrade nu
Citera
2020-01-08, 14:54
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Er jo ikke to sammenlignbare situasjoner i det hele tatt.

Her er tidslinjen: USA dreper en av Irans øverste generaler i et rakett-attentat mens han er på diplomatisk oppdrag. Iran sverger hevn og deres president går ut med en offentlig trussel hvor han spesifikt nevner en sak hvor et Iransk passasjerfly med 290 personer ble sprengt av USA og alle døde. Dagen etter angriper Iran Amerikanske baser i Irak, og to timer etterpå eksploderer et passasjerfly i ferd med å ta av fra en rullebane i Teheran.

Spørsmålet er jo bare om Iran gjorde sin president sin trussel god, og av en eller annen grunn hadde designert dette flyet som et millitært mål (for eksempel ekstraksjon av etteretningspersonell,) eller om Amerikanerne så sitt snitt til å bruke denne trusselen til en falsk flagg operasjon mot Iran.

Alle som ikke er efterbliven forstår jo at det ikke er noen tilfeldighet i alle fall. Hvem det var finner vi ut når USA kommer med sin respons.

Dålig logik. varför ett ukrainsk plan ? Makes no sense. Iran har inget att vinna på att med flit skjuta ner något plan med undantag då kanske för ett Delta eller United plan men dom håller sig långt borta
från Iranskt luftrum.

Allt har inte med USA/Iran konflikten att göra. som du tycks tro. ta en gammeldansk och varmt bad.

med din logik så skulle ju en jordbävning i morgon i Iran tyda på att iran testade en atombomb ?
Citera
2020-01-08, 14:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Just därför är det så mycket bättre att använda sig av "svensk medborgare", så som andra länder gör skillnad på ursprung och medborgarskap. Men inte i Sverige icke, där får man inte påstå något annat än att någon är svensk om denna har svenskt medborgarskap, för annars är det rasism.

Så. Det vi vet är att 17 personer med svenskt medborgarskap fanns på flygplanet.

Finns det verkligen någon som tycker att irakisk fd försvarsminister är svensk?

Om man alltid ska skriva "svensk medborgare" så förlorar det ju sin betydelse. Dessutom blir det ett lite konstigt fokus på medborgarskap.
Citera
2020-01-08, 14:55
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Man syftade säkert på ev isbildning.
Hur kan man syfta på isbildning? Det är över 10 plusgrader i Iran.
https://www.bing.com/search?q=iran+temperature+today&form=EDNTHT&mkt=sv -se&httpsmsn=1&msnews=1&plvar=0&refig=f1ca2f5e3f364 1918689b227ce5f1b7d&PC=ACTS&sp=2&qs=BT&pq=iran+tem peratur+&sk=PRES1BT1&sc=8-16&cvid=f1ca2f5e3f3641918689b227ce5f1b7d&cc=SE&set lang=sv-SE
Citera
Medlem
Kan knappast va motorfel för det sitter folk på marken och övervakar motorer. Såg de på ett program på tv för några dagar sen som handlade om flygplan
Citera
Medlem
53....so whats avatar
Har USA kommenterat nåt med tanke på att det kan vara IRAN som "failat" ?
Citera
2020-01-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vadå missat?

Tror folk verkligen att luftförsvaret baserar sin verksamhet och insatser på tidtabeller med estimerade tider?

Är det inte rimligare att tänka sig att militären har en realtidsuppfattning om luftrummet?

Jag förstår inte vad en försening kan ha för relevans i realiteten?

Luftförsvarssystem baserade på den Sovjetiska skolan har eldtillstånd styrda från högre ort men de är absoluta. Man delar in luftrummet i geografiska begränsningar (sida och eller höjdgränser) flygriktningar samt tidluckor. Dvs mellan klockan X och klockan Y har du eldförbud mot alla mål i sektor AB, övriga tider eldtillstånd.
Eller så kan du ha eldförbud mot alla GÅENDE mål i sektor AB men eldtillstånd mot de som rör sig mot färdriktningen över eller under en viss höjd. Nu är inte Iran i krig men man kan nog anta att deras beredskap var tämligen hög med tanke på nattens angrepp med ballistiska robotar mot amerikanska baser. Dvs de kan ha fått betingade eldtillstånd mellan vissa tidpunkter för att kunna verka mot ett inbillat eller reellt amerikanskt motangrepp.

Det räcker förmodligen med att man uppfattar att jänkarna sätter flyg i luften för att sätta luftvärnet i högsta beredskap. En tröttmössa och/eller avlösning senare och ett försenat flyg så kan det säkerligen sluta illa.
Om operatören VET att den egna krigsmakten gått till attack under natten och att amerikanska flygbaser brinner i samma stund som ett radareko uppenbarar sig där det enligt hans uppgifter inte FÅR finnas något flyg är det ju inte jättekonstigt om han trycker på knappen. Att civilister i Sverige sedan kan tycka det är obegripligt är en annan diskussion.
Senast redigerad av Bladstall 2020-01-08 kl. 15:00.
Citera
2020-01-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
. Det är heller inte medias roll att gå igenom varenda enskild person och göra någon form av bedömning om de utifrån definitionen nationell identitet är svenskar, iranier, både och eller något annat.

Ändå så gjorde media det genom att definiera sjutton personer som svenskar. Logiken var inte på topp. Det är lätt hänt efter helgernas fylleslag.

Låt oss här och nu och tillsammans dra en barmhärtighetens slöja över det mediala debaclet och i.st koncentrera oss på olycksförloppet.
Citera
2020-01-08, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja ja, såklart, men hur får flygexperten ihop isbildning med utslagen kommunikation?

Hur kan is orsaka den brand vi ser på filmen?
Han är nog lika mycket flygexpert dom du är

Utslagen kommunikation, vad har du läst det?
Citera
2020-01-08, 14:59
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är inte säkert att alla sjutton betraktade sig som svenskar. (Även om det för den delen inte finns någon motsättning med dina citst och samtidigt vara svensk, man kan ju vara både svensk och iranier, samtidigt.)

Men när medierna talar om att sjutton svenskar dött så menar man inte vad de avlidna hade för nationell identitet. Begreppet "svensk" har ju flera olika betydelser, beroende på sammanhang. Det är heller inte medias roll att gå igenom varenda enskild person och göra någon form av bedömning om de utifrån definitionen nationell identitet är svenskar, iranier, både och eller något annat.

Men lägg ner!!!!!!! Antingen så bryr man sig eller också så bryr man sig inte. Det har inget med händelsen att göra!

Förövrigt intressant att det var först efter kraschen som de flesta flygbolag slutade flyga över iranskt och irakiskt territorium. Nånstans inom mig så trodde jag ändå att reglerna med flygningar över krigszoner hade skärpts efter nedskjutningen över Ukraina.

Att man nu leder om flygtrafiken kan man ju tolka som att de flesta faktiskt förutsätter att planet blev nedskjutet. Helt korrekt såklart.
Citera
2020-01-08, 15:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Jag kollade passagerarlistan där namn, nationalitet samt födelsedatum fanns.
Sedan inte så svårt att få fram på vilken adress de var skrivna.
Nu inte kollat genom hela passagerarlistan om det finns flera som är skrivna i Sverige.
Jag slutade söka när jag funnit 17 namn (kan finnas flera)

De Afghanska medborgarna antog jag rätt snabbt att de var "ensamkommande barn".
Jag fann sedan rätt snabbt de tre Iranska medborgarna som då var skrivna i Sverige.
Någon som vet varför ensamkommande flyger via Ukraina till Sverige? Någon som vet vad en sådan flygbiljett kostar och vem som betalar (inte spekulationer)? Finns det siffror på hur många sådana resor som flygs varje år mellan Sverige och Iran/Irak/Afghanistan? Firar man jul i Iran? Skolan började idag i hela landet, varför flög de idag?

Det sker inga utvisningar till Iran från Sverige vad jag förstår, om inte den utvisade går med på det.

Att det är 5 gånger fler svenskar än tyskar eller engelsmän i planet säger en del statistiskt om Sveriges insatser för afghaner från Iran.

Kanske värt att bryta ut till en egen tråd.
Citera
2020-01-08, 15:01
Medlem
Alla som är födda i Iran har ett iranskt medborgarskap, detta går aldrig att bli av med. Får de ett till medborgarskap i säg Sverige så får de helt enkelt dubbelt medborgarskap. Det iranska blir man aldrig av med även om man skulle vilja. Afghaner som fötts i Afghanistan men som bott i Iran får inte iranskt medborgarskap. Det är svårt att få men även omöjligt att bli av med iranska medborgarskapet.
Varför skulle Iran attackera sina egna medborgare plus några afghaner? På vilket sätt skulle Iran se det som en hämndattack mot trumph att ha ihjäl sina egna medborgare. Det går inte ihop. Verkar inte ha varit en enda us-citizen med på planet? Jag gissar på en terrorattack från en utomstående organisation exempelvis is. Eller usa. Men knappast Iran. Om så vore, så lär det vara en grav förskjutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in