Citat:
Du menar att någon (usa?) stör ut transpondern/adsb så att målet inte kan identifieras korrekt? Men vi har några i tråden som menar att de inte kikar efter transpondern ändå, för det skulle riskera att avslöja deras positioner? Eller menar du att de har en eldledning som tittar efter Adsb, och att denna blev lurad?
Jag kan tycka att den som störde ut transpondern i syfte att få planet nerskjutet skulle spela lite högt och göra sig impopulär bland folk mest, och särskilt bland fackanslutna trafikpiloter. Vare sig det går att bevisa eller inte. Så det är kanske troligare att Irans religiösa råd får ta skulden för det i så fall. Jag tror man måste titta efter en annan möjlighet. Inte vem som helst borde kunna sätta sig före att störa adsb med hopp om att få flyget nedskjutet och tro att det skulle gå förbi obemärkt. Och NYT är kanske inte kända för att framkasta teorier som skulle sätta USA i vanrykte. Så då får man möjl gå till Irans armé, med nån idé om att alienera nån ortodox falang eller så kanske. Eller om riksideologen på flygplatsen där kan välja att trycka på en knapp så att transpondern släcks just före krönet där. Risken är stor att nån måste svara för det där. Vore bra med andra teorier kring vad som hände kan jg tycka.
Jag kan tycka att den som störde ut transpondern i syfte att få planet nerskjutet skulle spela lite högt och göra sig impopulär bland folk mest, och särskilt bland fackanslutna trafikpiloter. Vare sig det går att bevisa eller inte. Så det är kanske troligare att Irans religiösa råd får ta skulden för det i så fall. Jag tror man måste titta efter en annan möjlighet. Inte vem som helst borde kunna sätta sig före att störa adsb med hopp om att få flyget nedskjutet och tro att det skulle gå förbi obemärkt. Och NYT är kanske inte kända för att framkasta teorier som skulle sätta USA i vanrykte. Så då får man möjl gå till Irans armé, med nån idé om att alienera nån ortodox falang eller så kanske. Eller om riksideologen på flygplatsen där kan välja att trycka på en knapp så att transpondern släcks just före krönet där. Risken är stor att nån måste svara för det där. Vore bra med andra teorier kring vad som hände kan jg tycka.
Om man tittar på saken rent krasst, Tor 1 är ett system bestående av ett antal komponenter, absolut kan en robotvagn operera enskilt och frifräsa, dock håller jag det för osannolikt i just det här fallet. Iran har haft alla möjligheter att gruppera och länka systemet optimalt, i det ingår stöd med förvarning och identifiering, luftlägesorienteri och analysförmåga, här kikar man efter det som finns att kika på, inklusive civil transponder, så varför skulle man inte vara optimalt förberedda.
Man kan störa en transpondersignal, sannolikt också stänga av den. Finns väl ingenting som direkt talar emot att man kan ta sig in i flygplanets system via sattelit, Boeing har ju forskat på att kunna fjärrstyra i händelse av kapning, finns artiklar om det.
Generalen har ju om jag minns rätt påstått att man hade kommunikationsproblem, och litar man på allt annat han säger om misstag och annat så kan man väl lika bra lita på en sån sak, eller man ska plocka det som passar bara?
Vem kan bevisa att något sådant har hänt, och i så fall, vem gjorde det?
Ska bli intressant att se när folk har räknat på allting, var transpondern avstängd när första roboten träffade bör man kanske fundera på ett och annat.
Jag tycker att många tänker i alldeles för konventionella banor, modern krigföring är okonventionell.
Jag påstår inte att det handlar om ett sabotage, räknar dock inte bort att det kan ha varit det.