Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-14, 16:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du menar att någon (usa?) stör ut transpondern/adsb så att målet inte kan identifieras korrekt? Men vi har några i tråden som menar att de inte kikar efter transpondern ändå, för det skulle riskera att avslöja deras positioner? Eller menar du att de har en eldledning som tittar efter Adsb, och att denna blev lurad?

Jag kan tycka att den som störde ut transpondern i syfte att få planet nerskjutet skulle spela lite högt och göra sig impopulär bland folk mest, och särskilt bland fackanslutna trafikpiloter. Vare sig det går att bevisa eller inte. Så det är kanske troligare att Irans religiösa råd får ta skulden för det i så fall. Jag tror man måste titta efter en annan möjlighet. Inte vem som helst borde kunna sätta sig före att störa adsb med hopp om att få flyget nedskjutet och tro att det skulle gå förbi obemärkt. Och NYT är kanske inte kända för att framkasta teorier som skulle sätta USA i vanrykte. Så då får man möjl gå till Irans armé, med nån idé om att alienera nån ortodox falang eller så kanske. Eller om riksideologen på flygplatsen där kan välja att trycka på en knapp så att transpondern släcks just före krönet där. Risken är stor att nån måste svara för det där. Vore bra med andra teorier kring vad som hände kan jg tycka.

Om man tittar på saken rent krasst, Tor 1 är ett system bestående av ett antal komponenter, absolut kan en robotvagn operera enskilt och frifräsa, dock håller jag det för osannolikt i just det här fallet. Iran har haft alla möjligheter att gruppera och länka systemet optimalt, i det ingår stöd med förvarning och identifiering, luftlägesorienteri och analysförmåga, här kikar man efter det som finns att kika på, inklusive civil transponder, så varför skulle man inte vara optimalt förberedda.

Man kan störa en transpondersignal, sannolikt också stänga av den. Finns väl ingenting som direkt talar emot att man kan ta sig in i flygplanets system via sattelit, Boeing har ju forskat på att kunna fjärrstyra i händelse av kapning, finns artiklar om det.

Generalen har ju om jag minns rätt påstått att man hade kommunikationsproblem, och litar man på allt annat han säger om misstag och annat så kan man väl lika bra lita på en sån sak, eller man ska plocka det som passar bara?

Vem kan bevisa att något sådant har hänt, och i så fall, vem gjorde det?

Ska bli intressant att se när folk har räknat på allting, var transpondern avstängd när första roboten träffade bör man kanske fundera på ett och annat.

Jag tycker att många tänker i alldeles för konventionella banor, modern krigföring är okonventionell.

Jag påstår inte att det handlar om ett sabotage, räknar dock inte bort att det kan ha varit det.
Citera
2020-01-14, 16:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Ja så fungerar vissa iallafall men kanske inte alla samt vad som händer om grejerna inte funkar borde vara att iallafall stridsspetsen ej utlöses.

Men Pass på det mesta av detta, så djupt ner kan jag inte.

Ok. Tack.
Citera
2020-01-14, 16:40
Bannlyst
Citat:
Okej. Ja inbland önskar man att vapen kunde vara ineffektiva på ett funktionellt sätt när det hade varit det mer passande.

Finns det olika slags missiler? Eller är det en för alla tillfällen?

Olika laddning/stridsspets?

Är splitter effektivt mot kryssningsrobotar? De verkar idealiska mot piloter i en cockpit...
Missiler kan mycket möjligt vara olika men sedan så kan dom i vissa fall också programeras innan avfyrningen hur/när dom skall detonera men såklart också vart dom ska.

finns fö vanliga kanonskott som också programmeras innan avfyrning tex
https://sv.wikipedia.org/wiki/57_Mk3 som oavsett vad en del säger om kustkorvetternas Lv så är det en jävla bra kanon som kan träffa missiler fint i nyllet om den är styrd av något bra system tex ett svenskt
Citera
2020-01-14, 16:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Området må va skyddsvärt men det förefaller iodningsställt för att hantera enstaka robotangrepp. Dessutom flyger trafikplanen där som sagt.

Jo, en sak till: givet att din störning av adsb inte förklarar varför folk är på fötter med kameror, väl?, så skulle jag tro att ngt annat är å färde. Filmaren av träffen hade uppgivit att han hade hört ngn form av avfyrning eller skott (jag minns inte ordalydelsen nu) och hans hundar är på fötter och skäller från sekund ett. Jag skulle tro att något väckt dem.

Kan skälet till att ingen el få lagt märke till den första krevaden eller ljusskenet av denna helt enkelt vara att ingen (få) är vaken och ute och ingen tittar upp? Gatlampor och stadsljus o billampor o.a. gör att flertalet missar den? Och att smällen är mycket påtagligare och kommer med betydande fördröjning?

Sannolikt färre människor vakna och ute än senare den här dagen. Någon satt bevisligen och tittade på tv-nyheter om attacken i Irak, har för mig att det var samma man som när han gick ut efter kraschen såg en massa kommungubbar vid nedslagsplatsen, förutom de som har filmat.

Ja, något har ju sannolikt fått folk att ta sig ut och kolla.
Citera
2020-01-14, 16:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om man tittar på saken rent krasst, Tor 1 är ett system bestående av ett antal komponenter, absolut kan en robotvagn operera enskilt och frifräsa, dock håller jag det för osannolikt i just det här fallet. Iran har haft alla möjligheter att gruppera och länka systemet optimalt, i det ingår stöd med förvarning och identifiering, luftlägesorienteri och analysförmåga, här kikar man efter det som finns att kika på, inklusive civil transponder, så varför skulle man inte vara optimalt förberedda.

Man kan störa en transpondersignal, sannolikt också stänga av den. Finns väl ingenting som direkt talar emot att man kan ta sig in i flygplanets system via sattelit, Boeing har ju forskat på att kunna fjärrstyra i händelse av kapning, finns artiklar om det.

Generalen har ju om jag minns rätt påstått att man hade kommunikationsproblem, och litar man på allt annat han säger om misstag och annat så kan man väl lika bra lita på en sån sak, eller man ska plocka det som passar bara?

Ska bli intressant att se när folk har räknat på allting, var transpondern avstängd när första roboten träffade bör man kanske fundera på ett och annat.

Jag tycker att många tänker i alldeles för konventionella banor, modern krigföring är okonventionell.

Jag påstår inte att det handlar om ett sabotage, räknar dock inte bort att det kan ha varit det.

Det är mord. Skulle orsaka folkstormar. Genomförandet av det hela med önskat resultat är osäkert och värdet av genomförandet av det hela är högst tveksamt.

Man kan tänka sig att USA haft i åtanke att stressa iranierna på olika sätt, kanske. Och att man kanske skulle kunna hoppas vinna på iranska misstag, men det är ju av yppersta betydelse att Iran i så fall verkligen får begå misstagen på egen hand. Jag tror vi kommer landa. I ett annat scenario.
Citera
2020-01-14, 16:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Missiler kan mycket möjligt vara olika men sedan så kan dom i vissa fall också programeras innan avfyrningen hur/när dom skall detonera men såklart också vart dom ska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/57_Mk3 som oavsett vad en del säger om kustkorvetternas Lv så är det en jävla bra kanon som kan träffa missiler fint i nyllet om den är styrd av något bra system tex ett svenskt

Du menar att de där samma missilenheterna också har luftvärnskanon, eller kan byta ut missilen mot en patronliknande sak eller hur de gör? Det kan ju vara aktuellt här...
Citera
2020-01-14, 16:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Hade Iran haft den där hade de inte behövt ngt annat!

Men hur ter den sig på de här SA-15-vagnarna?

Kan en annan stridsenhet ha försökt bekämpa målet med en sån?
Citera
2020-01-14, 16:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Du har rätt i att Iran borde kunna ta vara på sig själva strategiskt och militärt, vad gäller de här stridskrafterna och deras insats. Vilket gör nedskjutningen än mer märklig förstås.
Citera
2020-01-14, 17:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är mord. Skulle orsaka folkstormar. Genomförandet av det hela med önskat resultat är osäkert och värdet av genomförandet av det hela är högst tveksamt.

Man kan tänka sig att USA haft i åtanke att stressa iranierna på olika sätt, kanske. Och att man kanske skulle kunna hoppas vinna på iranska misstag, men det är ju av yppersta betydelse att Iran i så fall verkligen får begå misstagen på egen hand. Jag tror vi kommer landa. I ett annat scenario.

Klart att det i så fall är mord, vore i så fall inte första gången som till exempel USA eller Israel mördar för att nå mål.

Ja, folkstorm är väl ungefär det vi bevittnar i Iran just nu, och var det en false flag var det sannolikt syftet, och det är väl knappast tveksamt att de stater jag nyss nämnde vinner på att Iran av "misstag" dödade 176 personer. Målet är ju att få bort regimen i Iran och göra landet fogligt. PSYOPS är billigare än kryssningsrobotar och badwill om man kan sopa igen spåren efter sig.

Har läst någonstans att det var ett jäkla liv på Iran när Ryssland misstänktes sälja, eller sålde programmkod eller nycklar(något sådant) till Tor 1 systemet, till Israel. Ska inte fördjupa mig, men det finns artiklar på nätet som talar för att det var något knussel angående det.

Stämmer det är det ju inte långsökt att Israel skulle kunna vara en aktör i den här händelsen. Googla 8200 om du vill fördjupa dig.

Naivt att enbart tro att kraschen beror på en olycklig omständighet när vi ser vilken effekt det blev, tycker jag.
Citera
2020-01-14, 17:29
Bannlyst
Citat:
Klart att det i så fall är mord, vore i så fall inte första gången som till exempel USA eller Israel mördar för att nå mål.

Ja, folkstorm är väl ungefär det vi bevittnar i Iran just nu, och var det en false flag var det sannolikt syftet, och det är väl knappast tveksamt att de stater jag nyss nämnde vinner på att Iran av "misstag" dödade 176 personer. Målet är ju att få bort regimen i Iran och göra landet fogligt. PSYOPS är billigare än kryssningsrobotar och badwill om man kan sopa igen spåren efter sig.

Har läst någonstans att det var ett jäkla liv på Iran när Ryssland misstänktes sälja, eller sålde programmkod eller nycklar(något sådant) till Tor 1 systemet, till Israel. Ska inte fördjupa mig, men det finns artiklar på nätet som talar för att det var något knussel angående det.

Stämmer det är det ju inte långsökt att Israel skulle kunna vara en aktör i den här händelsen. Googla 8200 om du vill fördjupa dig.

Naivt att enbart tro att kraschen beror på en olycklig omständighet när vi ser vilken effekt det blev, tycker jag.
Glöm inte att Israel har F-35 som skall vara rätt svårt att upptäcka!

Men jag tror att det är den civila delen som klantat sig rejält och skickat iväg flygplan utan att militären sagt OK, då blir det inte en militär som bli åtalad för mord utan en civil för dråp.

Oavsett vad så skulle inte luftrummet vara öppet när dom själva nyss skickad en missil till ett annat land som rimligen skulle kunna svara med samma mynt.
Citera
2020-01-14, 17:30
Bannlyst
Citat:
Hade Iran haft den där hade de inte behövt ngt annat!

Men hur ter den sig på de här SA-15-vagnarna?

Kan en annan stridsenhet ha försökt bekämpa målet med en sån?
Vad menar du, vad ter sig?
Citera
2020-01-14, 17:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Med den typen av framförhållning som man då kan anta och skönja så skulle jag föreställa mig att det finns tid att planera ett scenario som inte behöver klassas som brottsligt. Tölp är en sak, mördare en annan... Man utnyttjar svagheterna. Det här blir ju lätt lite vidlyftigt att diskutera, för det går över våra huvuden, men vill man tro, så håller man sig inom vad som är rätt, där det betyder ngt. Det där har ju också sina kontexter förstås. Man bemöter hot efter förtjänst. Men man skjuter inte först. Och man håller sig undan det som är oförsonligt. Det är där vitsen ligger tror jag. Sen kan man naturligtvis, när man ändå spekulerar, tänka sig en rad saker som gjorts för att undergräva ett redan maktkorrupt system. Men man kan inte ha det blodet på händerna. Det fungerar inte så. Det blodet skulle inte kunna sonas, och man vinner inget, utan förlorar allt. Man kan inte tvinga, de måste vilja själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in