Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Tack. Det kan bli så där när man sitter och resonerar... Detta i sin tur manar då fram tankar kring om detta är en form av begränsning som kan ha bidragit till misstaget (överraskning, underbemanning, annan enhet vägrar skjuta/ har satt sig i skydd, får fel på systemet/ eldavbrott, förlorar radiokontakt odyl.) eller om det handlar om att man vet om att man inte skjuter mot en robot utan ngt långsammare och mindre hotfullt. (Ev kan man tänka sig att flera enheter skulle vara precis vid gränsen för räckvidd och bara få en chans men det kanske inte myvket talar för.)
Jag funderade också i linje av om en enhet kan ha blivit så överraskad att man först s.a.s. sköt med vad man råkade ha i röret, om det skulle kunna vara applicerbart på de här systemen. Det skulle då handla om om det finns en annan form av missil än den splittervariant som sen avfyras, en som mest smäller, eller som ska slå ut elektroniken hos en robot snarare än försöka fälla en flygmaskin... Eller om man kan tänka sig någon variant på detta: missilen är korrupt och bryts sönder i luften så att endast tändhatt el. motsv. detonerar, man avbryter angreppet när missilen är i luften och styr den mot marken utan att den exploderar, missilen penetrerar kabinen men exploderar inte. Det finns ju möjlighet att tänka sig mycket men det ska ju helst gå att förankra... (Kan man tänka sig annan eldgivning med annan form av vapen (luftvärnskanon?) eller ngn i princip orelaterad händelse?)
Man kan tänka sig att fler än två missiler har skjutits också, men det har hittills saknats faktiska vittnesuppgifter om mer än en enskild detonation av otvetydigt slag. Indicium på att något föregår som väcker uppmärksamhet före denna finns ju dock. Något sätter igång filmandet etc.
Jag har nu också tittat på new York times videoskildring. Den har stort värde så här långt. Det är två saker som är särskilt intressanta där:
de menar att transponder försvinner 30 sek. före den första detonationen. Det kan nog ligga i linje med mitt resonemang ovan. Jag ska titta på det igen. Det är f.ö. ett tidsintervall som antyder att samma enhet skjuter igen eller att två enheter skjuter efter varandra. Sen har de tagit med cctv-filmen som finns från en uppskjutning av en missil:
https://www.nytimes.com/video/world/middleeast/100000006911696/iran-crash.html
Eller så har någon stört transpondersignalen, om man inte har mottagning ifrån den 30 sekunder före första roboten, tänker jag.
Ingen civil transponder, ja då kan det vara vad som helst, och kan förklara att man väljer att bekämpa.
Nu vet vi inte hur luftvärnet var organiserat, men en spontan tanke är att man hade gott om förberedelsetid, och således väljer att gruppera som en stridsenhet, 4 robotenheter samt ledningsvagn och allt sammanlänkat med någon typ av långräckviddig radar med möjlighet att identifiera objekt samt förvarning. Det torde vara så man får ut mest effekt av robotsystemet. Lägg därtill att området är känsligt och mycket skyddsvärt.
Nja, jag utesluter än så länge inte att luftvärnet har lurats att avfyra robotar mot UIA.
EDIT; En snubbe som förklarar hur man använder luftvärnsrobotar. Avfyra en robot, vänta ungefär 5 sekunder, avfyra nummer två, vänta och se, är objektet borta, inga fler robotar behövs, är objektet kvar, avfyra en tredje, allt sker på ungefär 30 sekunder, typ.
https://youtu.be/W55vSd_8QaQ