Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 23:24
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Här är flightradar24's publicering av detaljerad data från händelsen:

https://www.flightradar24.com/blog/ukrainian-flight-ps752-crashes-shortly-after-take-off-from-tehran/

Ni kan tanka ner "Granular CSV data".

Signalen försvinner helt plötsligt utan någon som helst förvarning. Jag läser på forumet Airliners.net där det är mycket mer insatta personer som diskuterar händelsen.
De flesta är iallafall inne på att det är något helt "catastropic mid-air explosion" som måste ha inträffat. Om det inte är en missil så är kvarvarande möjligheter mycket små:
- farligt gods som exploderat.
- bränsletank som exploderat, som i TWA800. Men det verkar osannolikt med en toppmodern 737:a.

Så mest troliga orsaken är en missil.

Den svenska flygexperten Jan Ohlsson som var med på SVT:s Aktuellt sändning kl 21:00 lyfte också fram detta faktum.
Han säger givetvis inte att det var en missilattack men det faktum att transpondern slutar sända skall inte ske enbart för att en motor fattar eld utan det måste ha varit något riktigt katastrofalt som har hänt i detta fallet.

Det pratas även om avläsningen av de svarta (egentligen oranga) lådorna.
I ett sådant här fall när två länder är i konflikt med varandra skall lådorna läsas av i något land som inte är inblandat i konflikten för att ingen skall kunna hävda att det har manipulerats med avläsningen.

Länder som har möjlighet att göra detta var tydligen Frankrike, Kanada, Tyskland och England.
Citera
Medlem
Boeing är väl amerikanskt? Räcker det för att trigga hämndlystna iranier att sabotera planet (eller skjuta ner det) oavsett vilka som är ombord? Människoliv tycks ju ha föga värde i den delen av världen....
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Tycker det ändå är viktigt att se på alla möjliga .. (finns ju lägen då det är svårt med täckningen)

Citat:
Jag skrev förut om det kan ha varit en planerad attack.
Kom nu att tänka på att detta flygplan var försenat med en hel timme.
Kan det ha blivit förväxlat med något annat flygplan?
Vilka andra flyg hade planerats avgå vid den tiden?

Sant, kan vara svårt med täckning i centrala Iran har jag läst. Men trots allt, ett attentat mot ett visst flygplan görs knappast slarvigt. Var man ute efter ett visst flygplan förväxlar man inte, har svårt för att tro det.
Citera
2020-01-08, 23:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Informativ video, med flygbilder från nedslagsplatsen. Jag får varna för en del "fläskkött" på en del av bilderna:

https://cdn.isna.ir/d/2020/01/08/0/61535763.mp4

Platsen där det slog ner ser ju ut att vara en mycket bra plats för en nödlandning, så eftersom det bara blev grus kvar av planet så kan vi nog helt avfärda att piloterna hade någon som helst kontroll på den brinnande flygplanskroppen som slog ner.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Iran är en av många länder som investerat i systemet.
Ingen har väl verifierat att bilden är tagen på plats dock, men delen är från en SA-15 det är sant.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Då är vi ense. Det blir spännande att följa utvecklingen. Inte minst nyheten om att man har funnit en del av en missil i närheten. Det kanske är fejk, men om det är äkta kan nog detta redas ut ändå.

Här är en 737 med motorfel där branden spred sig till flygkroppen. Så alla ni som tror att ett motorfel inte kan få katastrofala följder behöver tänka om.

https://www.skybrary.aero/index.php/B732,_Manchester_UK,_1985
Citera
2020-01-08, 23:26
Medlem
Den bilden måste vara fejk. Inte troligt att en raketliknande föremål och engångsportion hamnar på exakt samma ställe för att få oss att tro att det hör till flygplanet.
Citera
2020-01-08, 23:27
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Det var ordentlig ljud där. Finns inga vittnen som säger sig hört detta ljud.

Avfyringsplatsen kan vara över en mil bort...
Citera
2020-01-08, 23:28
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Platsen där det slog ner ser ju ut att vara en mycket bra plats för en nödlandning, så eftersom det bara blev grus kvar av planet så kan vi nog helt avfärda att piloterna hade någon som helst kontroll på den brinnande flygplanskroppen som slog ner.

När det är mörkt ser man inte just något alls på marken, förutom lampor. Maskinen har efter att ha slagit i marken åkt igenom ett par tegelmurar och sedan vidare mot ytterligare några tegelmurar.
Jag skulle säga att det är en väldigt dålig plats att nödlanda, fast det har ju aldrig vart aktuellt på så vis i detta fall, varken nödlandning eller att kunna se vart det hade gått.

https://www.isna.ir/amp/98101813851/?__twitter_impression=true

Tionde bilden räknat nedifrån/slutet visar nedslaget på en sorts åttakantig form av betong(?) sedan har maskinen fortsatt framåt höger i bild och passerat två tegelmurar. Rörelsen har fortsatt över/genom ytterligare ett par murar och i riktning klockan ett i bilden mot kraftledningarna.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2020-01-08 kl. 23:34.
Citera
2020-01-08, 23:28
Medlem
estetiks avatar
Om en motor haverar i luften så kan det orsaka splitter på flygplanskroppen. Det skedde för Southwest airlines flight 1380 den 17 april 2018. Boeing 737-700

Kort efter start så sprängdes motorn, vilket orsakade splitter som spräckte ett fönster och en kvinna höll på att sugas ut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Southwest_Airlines_Flight_1380

Så helt osannolikt verkar det inte vara att Boeing havererar.
Citera
2020-01-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Här är en 737 med motorfel där branden spred sig till flygkroppen. Så alla ni som tror att ett motorfel inte kan få katastrofala följder behöver tänka om.

https://www.skybrary.aero/index.php/B732,_Manchester_UK,_1985
Om du inte tror att motorfel var orsaken i detta fall så är andra fall av akademiskt intresse. Ingen verkar göra det, främst på grund av helt andra orsaker, främst frånvaron av signaler via FR24.
Citera
2020-01-08, 23:30
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Jag kollade detta imorse på imam Khomeinis hemsida. Om jag inte missminner mig så var flighten före Turkiet, och flighten efter Dubai eller någon stad som började på M (tror det var en iransk stad?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in