2020-01-08, 01:47
Medlem
Elyons avatar
Hej allesammans,

Enligt den så kallade hedonistiska utilitarismen skall man ju alltid välja de handlingar som maximerar välbefinnandet. Om jag kan välja mellan ett antal olika handlingar, skall jag alltså, alltid, under alla omständigheter, välja den handlingen som maximerar "lyckonettot" i världen.

Vad tror ni om den här teorin? Är det en rimlig teori, eller är det allt för lätt att hitta på scenarion i vilka de handlingar som maximerar välbefinnandet i världen helt uppenbarligen känns vidriga eller på något annat sätt moraliskt förkastliga?
Citera
2020-01-08, 02:10
Medlem
Tyrannosaurus6s avatar
Svaret handlar nog om att göra sin egen resa så betydelsefull som möjligt den tid som finns för den individuella individen beroende på vad individen tycker är betydelsefullt.

Sen kommer livet och testat dig genom att saker oväntat händer som du inte räknade med.

Men tack vare nedfallet så kan man förhoppningsvis fortsätta göra sin resa mer betydelsefull och nu helt plötsligt undvika det som gjorde resan mindre betydelsefull tack vare det livet "elakt" gjorde mot en vilket istället ledde till att livet "snällt" gav dig kunskap och erfarenhet som du kan använda för att resan skall utvecklas dit som individen strävar och inte dit individen inte strävar.
Senast redigerad av Tyrannosaurus6 2020-01-08 kl. 02:14.
Citera
2020-01-08, 10:11
Jakten efter njutning är det som oftast kallas för (Hedonism) och även undvikande av lidande. Vem skulle inte kunna känna att det är ju faktiskt så för oss tvåbenta mänskliga varelser.

Ingen vill väl frivilligt lida man vill ännu hellre njuta av livet så mycket som möjligt! Oavsett vad så tycker jag att det ska vara ett centralt mål för människan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in