• 1
  • 2
2020-01-07, 08:33
Medlem
Ja, om vi leker med tanken att jag blir hemlös nu i Januari/Februari/Mars och tar en praktikplats utomlands i förhoppning att få avlönat jobb senare... Har alla mataffärer omklädningsrum där man får lägga alla sina värdesaker i ett skåp som man kan låsa och ha kvar låset 24/7? Sedan har mataffärerna väl en spis och ugn för att tillaga mat?

Så det är egentligen inget som stoppar mig från att bli hemlös förutom vädret såklart?

Moderator: Kunde inte hitta någon mer passande forumdel eller rubrik.
Senast redigerad av TampaBay 2020-01-07 kl. 08:43.
Citera
2020-01-07, 09:28
Medlem
Bum1s avatar
Tror du att någon skulle vilja anställa en hemlös som ska bo i butiken. Jag är tveksam.
Citera
2020-01-07, 10:29
Medlem
Arsenikarsles avatar
Hemlös i Sverige alltså?
Jag tror det är mer slitsamt för psyket än vad de flesta pallar med faktiskt.

Och jag förstår inte hur du tänkt tillaga mat i en matbutik? De har väl inte spisar framme på coop och ica?
Citera
2020-01-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Tror du att någon skulle vilja anställa en hemlös som ska bo i butiken. Jag är tveksam.
Nej jag har inte tänkt bo i butiken... Finns säkert många ställen att sova under, eller på gatan.
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Hemlös i Sverige alltså?
Jag tror det är mer slitsamt för psyket än vad de flesta pallar med faktiskt.

Och jag förstår inte hur du tänkt tillaga mat i en matbutik? De har väl inte spisar framme på coop och ica?
ICA och Coop har väl en spis där man kan laga maten i fikarummet? I alla fall dom stora butikerna eller hur?

Det kommer självklart vara tufft, ingen tvekan om saken men jag känner mig så jävla trött på livsstilen jag har just nu.
Citera
2020-01-07, 11:00
Medlem
Nattjags avatar
Utomlands gäller det att ha koll på deras lösdriverilagar. Har du det?
Citera
2020-01-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Utomlands gäller det att ha koll på deras lösdriverilagar. Har du det?
Jag tror ytterst få utlänningar har stenkoll på alla lagar, sunt förnuft räcker väl långt? Jag har tänkt mig Norge.
Senast redigerad av TampaBay 2020-01-07 kl. 11:11.
Citera
2020-01-07, 11:16
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TampaBay
Jag tror ytterst få utlänningar har stenkoll på alla lagar, sunt förnuft räcker väl långt?

Vet inte. Misstänker att det skiljer sig vad som är sunt förnuft också, från plats till plats. I sverige är hade jag tältat i skogen och köpt ett gymkort. I USA hade jag sovit i en bil på wallmarts parkering, men vet inte hur bra der funkar beroende på stat och county. I tyskland vete fanken vad man gör. På många håll daltar man inte med lösdrivare, man vill helt enkelt inte ha dem strykande omkring.
Citera
2020-01-07, 11:17
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Nej jag har inte tänkt bo i butiken... Finns säkert många ställen att sova under, eller på gatan.

ICA och Coop har väl en spis där man kan laga maten i fikarummet? I alla fall dom stora butikerna eller hur?

Det kommer självklart vara tufft, ingen tvekan om saken men jag känner mig så jävla trött på livsstilen jag har just nu.

Jaha, så du tror att personalen kommer släppa in en hemlös i fikarummet så han kan laga lite mat? Nej vännen, det kommer inte hända.

Vad har du för livsstil nu som gör att du överväger hemlöshet?

Mitt förslag till dig är att du börjar volontärarbeta med hemlösa, stå i ett soppkök eller så. Då kan du fråga dem hur de klarar sig och se om de tror att det är en lyckad idé eller ett steg neråt för dig.
Citera
2020-01-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Jaha, så du tror att personalen kommer släppa in en hemlös i fikarummet så han kan laga lite mat? Nej vännen, det kommer inte hända.

Vad har du för livsstil nu som gör att du överväger hemlöshet?

Mitt förslag till dig är att du börjar volontärarbeta med hemlösa, stå i ett soppkök eller så. Då kan du fråga dem hur de klarar sig och se om de tror att det är en lyckad idé eller ett steg neråt för dig.
Om man har praktik på arbetsplatsen på heltid så varför inte?

Pga omständigheterna så blir det självklart tufft oavsett vad jag än väljer, men rent konkret så känner jag att det är ett steg i rätt riktning på 2 olika sätt. Däremot kan jag tycka att det kommer vara tufft att vara utan elektronik i kanske 3 månader? Det är väl det som är den största utmaningen?
Citera
2020-01-07, 12:23
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursäkta mig, men du vet nog inte vad du går från och till tänker jag då.
Det är alldeles för lätt att tro att det inte är så märkvärdigt men jag kan inte veta hur mycket du pallar med och klarar av.
Försök att vara hemlös på prov innan du verkligen är det så att du har ett humm om vad det kommer innebära för dig.

Jag har umgåtts med dom som är hemlösa, dom visar så klart inte ALLT om hur det är att vara hemlös, man mörkar lite så klart inför allt och alla runt omkring.
Men t.ex. en person som jag känner ganska bra, bor i tält, såg rejält sliten ut sist jag såg han. Och han är inte den som har ekonomin till att supa så grovt så att all den slitenheten endast var ifrån krökandet, fiffty fifty kanske kan jag tänka mig.
Och det är inget jag skulle vilja ha själv heller, jag är för bekväm av mig personligen.
Dusch, varm säng när man vill ha det, säkerheten inne i hemmet. TV, kylskåp. Var beredd på att ge upp allt på det, åtminstone i vissa\flesta stunder.

Jag vill direkt avråda dig ifrån det här och nu.

Edit: Och finns inte risken för att du fastnar i hemlöshet TS?
Mest därför tänker jag då.
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-07 kl. 12:44.
Citera
2020-01-07, 13:08
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Om man har praktik på arbetsplatsen på heltid så varför inte?

Pga omständigheterna så blir det självklart tufft oavsett vad jag än väljer, men rent konkret så känner jag att det är ett steg i rätt riktning på 2 olika sätt. Däremot kan jag tycka att det kommer vara tufft att vara utan elektronik i kanske 3 månader? Det är väl det som är den största utmaningen?

Du skrev "praktik utomlands"?
Men ponera att du får praktik på ica, tror du verkligen du kommer hinna värma upp en spis och laga mat på de 30min de kommer ge dig i rast?
Möjligtvis att du kan micra en panpizza då men det blir dyra pengar om du ska leva utan inkomst/på bidrag och äta färdigmat varje dag.

Det vore bättre om du höll dig nära ett soppkök, där får du gratis mat och i vissa fall även tillgång till hygienartiklar och sånt.
Ett annat alternativ är att du ordnar grejer till en campingplats med stormkök osv där du kan bo under de varma månaderna (med risk för att dina saker blir stulna)
Citera
2020-01-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Ursäkta mig, men du vet nog inte vad du går från och till tänker jag då.
Det är alldeles för lätt att tro att det inte är så märkvärdigt men jag kan inte veta hur mycket du pallar med och klarar av.
Försök att vara hemlös på prov innan du verkligen är det så att du har ett humm om vad det kommer innebära för dig.

Jag har umgåtts med dom som är hemlösa, dom visar så klart inte ALLT om hur det är att vara hemlös, man mörkar lite så klart inför allt och alla runt omkring.
Men t.ex. en person som jag känner ganska bra, bor i tält, såg rejält sliten ut sist jag såg han. Och han är inte den som har ekonomin till att supa så grovt så att all den slitenheten endast var ifrån krökandet, fiffty fifty kanske kan jag tänka mig.
Och det är inget jag skulle vilja ha själv heller, jag är för bekväm av mig personligen.
Dusch, varm säng när man vill ha det, säkerheten inne i hemmet. TV, kylskåp. Var beredd på att ge upp allt på det, åtminstone i vissa\flesta stunder.

Jag vill direkt avråda dig ifrån det här och nu.

Edit: Och finns inte risken för att du fastnar i hemlöshet TS?
Mest därför tänker jag då.
Då är frågan vad är alternativet hemma i Sverige då? Riskera och få utmattningssyndrom med tanke på min sömn?

Sömnen kommer garanterat bli bättre utomlands. Risken med sömnbristen är att man kanske hamnar på psykakuten och vad psykiatrin gör med människors hälsa är allmänt känt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in