2020-01-06, 22:01
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
När jag var gift inkluderade vi singlar och barnfria. Kanske naivt att tro att det var normen?
Det är ovanligt, skulle jag säga. Efter en skilsmässa blir det ofta tyst, särskilt för den ena parten eftersom de gamla vännerna dels väljer sida och dels är rädda för "smittorisken".
Jag har inga egna barn så jag kan inte sätta mig på mina höga hästar och peka finger. För mig är detta bara ett sorgligt konstaterande.
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Beror på att singel männen ofta lever ett helt annat liv. Hade en gammal kompis som bara ville gama hela tiden. Aktiviteterna han erbjöd var heldagar gaming med chips och cola. Jag frågade om han ville ta en lunch när jag vara pappaledig men det fanns inget intresse av det. Tröttnade på honom och lät det rinna ut i sanden.
Så kan det ju också vara. Många småbarnsföräldrar är så upptagna av sina barn och det livet att det inte finns mycket annat att prata om. Andra jag snöat in helt på sina intressen, som din gamingvän.
I båda fallen finns inte den öppenhet och tid som behövs för att odla relationer. Kvar finns bara främlingskapet.
Senast redigerad av DoraF 2020-01-06 kl. 22:06.
Citera
2020-01-06, 22:03
Medlem
Citat:
Du belyser ju lite av problemet med att fråga. Man riskerar att minska sannolikheten att bli bjuden ännu mer. Knepigt svar du fick hursomhelst.

Han hade inget egentligt svar. Det var svar på min fråga om han skulle ha allt för sig själv. Jag var helt enkelt inte den killen han gjorde sånt med trots att jag vid den tiden var hans andra eller tredje närmaste vän. Sen kanske det inte gick upp för honom hur upprörd jag var av det förrän det kokade över men han visste att jag satt ensam... Jag tror att han gillade det övertaget på mig eftersom han nog såg sig som underlägsen i de övriga avseendena. Så fort en vän på något sätt missunnar eller jämför sig med dig är det dags att släppa honom. Det är inte en riktig vän som känner så.
Citera
2020-01-06, 22:03
Medlem
Citat:
Stämmer noll med mig dock. Inte heller med andra frånskilda jag känner. Vi är ju samma slags familjemän som innan skilsmässan.

Ok, om du är skild tror jag kärnfamiljer omkring dig är rädda att ditt "beteende" som skild ska sprida sig. Jag upplever helt klart en kärnfamiljsnorm där t.o.m. par utan barn successivt utesluts. Särskilt kvinnor är extremt rädda för sociala hot.
Citera
2020-01-06, 22:04
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Kvinnor har behov av emotionell närhet. Om det utbudet inte existerar kan de förlika sig med situationen. Män vill "senare" i åren ha både emotionell närhet och sex. Smällen blir dubbelt för mannen.

Så, du menar att det är mannens sexbehov som ställer till det för honom? Om män hade obegränsad tillgång till sex så skulle han vara nöjd med att vara singel?
Citera
2020-01-06, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det besvarar inte varför män har större behov av relationer med kvinnor än kvinnor har av relationer med män.

För mig är det att mina samtal med män är ofta jävligt platta. Det talas mest om maskiner typ. Jag orkar inte snacka sportbil jämt. Och jag har svårt att känna samhörighet när det är så avskalat.

Med många kvinnor så kommer jag mer in på lite djupare samtal. Jag menar inte "gråta ut"nu eller prata "känslor". Snarare mer reflektion i samtalet.
Jag tror jag mår bäst av att umgås med båda könen. Det är bara de kvinnor jag känner som det känns som dom bryr sig.
Citera
2020-01-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
För mig är det att mina samtal med män är ofta jävligt platta. Det talas mest om maskiner typ. Jag orkar inte snacka sportbil jämt. Och jag har svårt att känna samhörighet när det är så avskalat.

Med många kvinnor så kommer jag mer in på lite djupare samtal. Jag menar inte "gråta ut"nu eller prata "känslor". Snarare mer reflektion i samtalet.
Jag tror jag mår bäst av att umgås med båda könen. Det är bara de kvinnor jag känner som det känns som dom bryr sig.

Jag upplever att många män har stort behov av att prata om djupare frågor men att samtidigt många män är rädda för att leda in samtalet på djupa frågor. De gånger jag leder in samtal på djupare ämnen är det sällan det skjas bort utan vanligtvis leder det till att även andra öppnar upp sig.

Att du pratar med djupare frågor om kvinnor beror nog på att du öppnar upp dig mer för dem.
Citera
2020-01-06, 22:08
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
För mig är det att mina samtal med män är ofta jävligt platta.

Med många kvinnor så kommer jag mer in på lite djupare samtal.

Intressant. Personligen upplever jag att det överlag är svårt att finna goda samtalspartners, de flesta är hopplöst ytliga, saknar vettiga intressen och totalt oförmögna att föra ett reflekterande analytiskt samtal med djup.
Citera
2020-01-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Så, du menar att det är mannens sexbehov som ställer till det för honom? Om män hade obegränsad tillgång till sex så skulle han vara nöjd med att vara singel?

Ja. Mannen hade varit tillräckligt nöjd. Det tär på ett annat sätt för honom även fast han inte får några kåtslag som i unga år. Mannen lider sexuellt av dåliga äktenskap, kvinnan psykologiskt.
Citera
2020-01-06, 22:10
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Vad gäller umgänge med familjer och par, varför tar inte du initiativ och bjuder in dem, istället för att sitta och vänta på en inbjudan? (Hjälper förstås inte just vad gäller att träffa damer)
Det ligger det naturligtvis en del i, även om man ju uppfattar det som en signal när man bara bjuds på grabbkvällar.

Om man tar tiden just efter en separation är det dock trist att man ska behöva vara stark och initiativrik när livet är som jobbigast. Jag antar att vi alla kan lära av det och sträcka ut våra egna händer när andra har det tungt.
Citera
2020-01-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Ja. Mannen hade varit tillräckligt nöjd. Det tär på ett annat sätt för honom även fast han inte får några kåtslag som i unga år. Mannen lider sexuellt av dåliga äktenskap, kvinnan psykologiskt.

Ja, största skillnaden mellan kvinnor och män är dock att män vill leva i en relation medan kvinnor vill leva i en nära relation.

Om jag hade fått välja hade jag knappt pratat med min fru utöver middagarna men jag är ju inte dummare än att jag inser att det hade slutat i skilsmässa då. Ha ha ha

Kvinnor vill känna sig lyssnade till och bekräftade och det är det bara att ge dem det.
Senast redigerad av Mafia 2020-01-06 kl. 22:15.
Citera
2020-01-06, 22:14
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ok, om du är skild tror jag kärnfamiljer omkring dig är rädda att ditt "beteende" som skild ska sprida sig. Jag upplever helt klart en kärnfamiljsnorm där t.o.m. par utan barn successivt utesluts. Särskilt kvinnor är extremt rädda för sociala hot.
Så kan det säkert vara. Och skilsmässa smittar ibland, dock främst mellan kvinnor tror jag. Det paradoxala är att mitt ex som var den som ville skiljas inte verkar behandlas lika illa. Livet är inte alltid särskilt rättvist.
Citera
2020-01-06, 22:18
Medlem
Citat:
Så kan det säkert vara. Och skilsmässa smittar ibland, dock främst mellan kvinnor tror jag. Det paradoxala är att mitt ex som var den som ville skiljas inte verkar behandlas lika illa. Livet är inte alltid särskilt rättvist.

Beror nog på att mannen ges skulden för skilsmässan eftersom folk utgår från att kvinna gjort sitt. Dessutom är ensamstående män en grupp som står lågt i rang i Sverige. Media har däremot lobbat för ensamstående kvinnor i årtionden nu.

Dessutom är det ofta så att det är kvinnan som är förmedlare i de flesta av familjernas sociala relationer och hon fortsätter i den rollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in