2020-01-06, 19:30
Medlem
stormtides avatar
Har eget AB som går bra inom finans-IT. Har inget förtroende för Sverige på sikt och tänker att när det är dags för pension om en 20-30 år så blir det förmodligen ingen allmän pension då staten är pank, kommunerna i konkurs och arbetslösheten ligger runt 25%. Jag sätter därför min framtid på tjänstepensionen, men den vill jag ju inte ha i varken SEK eller i Sverige då framtida politiska konstellationer nog kan lagstifta för att komma åt även den. Har idag ca 1 miljon på Avanza i TJP, antar att den inte går att flytta till något annat ställe än ett "godkänt" svenskt institut. Om jag dock skulle vilja göra framtida TJP inbetalningar till något annat EU land i EUR går det över huvud taget på lagligt vis?

Det kanske är kört och man är helt begränsad med TJP inbetalningar från bolaget till en "godkänd" svensk bank/institut finns i så fall något annat sätt? Observera att jag inte är ute efter någon skatteflykt här, jag betalar den även om så vare ovilligt både på lönen, TJP, leasingbil och allt annat.
Citera
2020-01-07, 11:11
Medlem
Finans.killens avatar
För din TJP: För att ta bort risken för ekonomisk kollaps så kan du investera enbart i utlandsfonder, utlandsaktier och utländska räntor, om du vet att du ska flytta till ett Euroland när du går i pension så är det bara att köpa fonder och aktier som handlas i Euro så har du tagit bort valutarisken.

För att minimera risken för att eventuella övriga investeringar tvångsinlöses så kan du ju öppna konto hos mäklare utomlands, t.ex. Interactive Brokers tar emot Svenskar.
Citera
2020-01-07, 20:12
Medlem
stormtides avatar
Tack för ideerna, jo har några delar TJP placerat i EUR och USD, även om jag nu på sistone avverkat en del USD fonder då jag tror dollarn kommer fara åt skogen inom snar framtid. För övriga investeringar har Guldcertifikaten betalt sig bra på sistonde dock är de i SEK samt i fel instrument för långsiktigt sparande så de avyttras nog snart de med. Synd att man inte kan betala in TJP till något institut utanför svenska gränserna.

Men så slog det mig, vilket säkert inte håller men ändå, de månatliga inbetalningarna för TJP kan man väl bara styra om till ett utländskt konto, who is the wiser? Man borde ju kunna påvisa att man inte rört pengarna men samtidigt slår det mig nu att så vore helt uppåt väggarna för skattesmitningen skulle ju vara ett faktum om man pensionerade sig och flyttade utomlands då :/ Kanske går att motivera i sin skalle då det ändå är dubbel beskattning då man redan skattat på TJP pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in