• 3
  • 4
2020-01-07, 23:33
Medlem
Gjorde just Swedbanks lånekalkyl och där står det att jag skulle kunna låna 1,7mkr med en kontantinsats på 300k förutsatt att inkomsten är 32k och man ej har skulder och barn.
Citera
2020-01-08, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurologhasse83
Fast hyra:~9600:-
Bil: ~1000:-
Försäkringar: ~350:-
Bredband: 399:-
El,vatten: 250:-
Utemat på jobbet: 1500:-
Mat hemma: ~1500:-
= 13-15k

23-13 = 10 000:- och detta varierar såklart. Ibland äter jag nästan ingenting ute och ibland kör jag nästan inget med bilen. Men faktum kvarstår att jag i nuläget betalar 13-14 000:-/mån i hyra, och endå har pengar kvar. Med bankens uträkningar skulle hyra+ammortering+ränta = 7-8 000:-

23 500 som exempel - 8000:- = 15.500 SEK
Det tycker då jag iallafall borde räcka gott och väl till oförväntade räntehöjningar. Ponera då också att man kanske blir på A-kassa av någon galen anledning. Med dom försäkringar jag betalar in i premier så får jag endå ut 80% av lönen. Och har inte för avsikt att gå och självdö. Har även en person som kan gå i "borgen" för lånet som medsökande, men trots detta så ger bankernas hemsidor avslag(!).

Visar grönt och fint när man fyller i alla siffror, men avslag på grund av UC-score kalkyleringar blabla ,.. skräp-snack... står ju dessutom klart och tydligt att varje värdering görs individuellt. Hur kan dom skriva så när deras tröga hemsida gör en orealistisk check mot en helt annan sida som minsann räknat på hur ALLA svenskar hanterar pengar med en viss lön.

Hur stor kontantinsats har du då? Varför lägger du inte undan 10 000/mån i ett par års tid om det nu är så att det ändå är pengar ”du har över”? Banken blir ju genast mer inställsamma om man visar att man har sparkapital iaf. Vi sparade ihop 200 000 kr före vi köpte bostad, är ju så man får göra om man inte kan sälja den bostad man bor i med rejäl vinst.
Citera
2020-01-08, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurologhasse83
Men gör inte banken individuella beslut gällande lån? Eller sitter det en tomte på banken som alltid blev mobbad i skolan men minsann satte matten i taket och pluggade när alla andra barnen var ute och lekte.. och sedan kommer dom och sätter dit oss när vi vill låna pengar 30 år senare i livet hehe. Man börjar ju undra hur systemet är uppbyggt.

För det är väl ganska ovanligt att banken inte får sina pengar när allt kommer till kritan? Det är ju därför man betalar alla dessa försäkringar och a-kassor med extra tillägg. För att endå kunna betala av sina lån om något händer och man blir sjukskriven

Systemet beror på det usla bostadsbyggandet och hög efterfrågan, vilket pressar upp bostadspriserna, till nivåer som egentligen inte passar ensamståendes inkomster.

Vi har bostadslån på 2 miljoner och då är vi en hög- och en låginkomsttagare. Det var vad banken beviljade oss. Men visst görs en individuell bedömning, min äkta hälft är tex läkare med obefintlig risk för arbetslöshet och det gillade banken (utöver sparkapital), dock fick vi teckna försäkring som gäller om hen trillar av pinn, så jag slipper hela lånet själv.
Senast redigerad av Florman 2020-01-08 kl. 01:32.
Citera
2020-01-09, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Inte ens bankerna räknar med en ränta på 7%! Realistisk ränta för försiktighetskalkyler torde vara 4-5%.

Om räntan på bolånet skulle vara 7% så skulle vi även ha en inflation i landet på 5-6% och det känns inte så sannolikt att vi får uppleva det närmsta 20 åren.

Sist jag pratade med min bankman (några månader sedan) sa han att det var den räntan de räknade med. Kan säkert variera något från bank till bank. Var får du dina siffror från?
Citera
2020-01-09, 00:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Sist jag pratade med min bankman (några månader sedan) sa han att det var den räntan de räknade med. Kan säkert variera något från bank till bank. Var får du dina siffror från?

Sorry! De kräver att kunderna ska klara 7% ränta fastän de vet att räntan yttetst sannolikt aldrig kommer bli så hög! De borde stresstesta kunderna på 5% istället! Och dessutom växer ju inte lånebeloppet över tid men inflationen krymper det på 20 år realvärdemässigt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in