2020-01-06, 01:29
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Men gör inte banken individuella beslut gällande lån? Eller sitter det en tomte på banken som alltid blev mobbad i skolan men minsann satte matten i taket och pluggade när alla andra barnen var ute och lekte.. och sedan kommer dom och sätter dit oss när vi vill låna pengar 30 år senare i livet hehe. Man börjar ju undra hur systemet är uppbyggt.

För det är väl ganska ovanligt att banken inte får sina pengar när allt kommer till kritan? Det är ju därför man betalar alla dessa försäkringar och a-kassor med extra tillägg. För att endå kunna betala av sina lån om något händer och man blir sjukskriven
Citera
2020-01-06, 01:32
Medlem
Banker räknar med att du ska klara en ränta på 7-8%, det tas med i kalkylen. Ordnar du en medlåntagare så bör det inte vara några problem. Har egen erfarenhet av att Handelsbanken ser till individen och erbjuder lite högre lån än andra banker.
Citera
2020-01-06, 02:16
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Banker räknar med att du ska klara en ränta på 7-8%, det tas med i kalkylen. Ordnar du en medlåntagare så bör det inte vara några problem. Har egen erfarenhet av att Handelsbanken ser till individen och erbjuder lite högre lån än andra banker.

Min mor är eventuellt medlåntagare om det skulle visa sig behövas. Men tack för tipset om Handelsbanken skall nog höra med dom hört mycket gott om den banken. Finns få "storbanker" idag annars som jag själv litar på iom att i princip ingen ens har ränta på sina sparkonton.

Individen skall gärna låna ut sina pengar till 0% ränta, men att låna pengar av banken då skall det ställas krav.
Citera
2020-01-06, 07:27
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurologhasse83
Min mor är eventuellt medlåntagare om det skulle visa sig behövas. Men tack för tipset om Handelsbanken skall nog höra med dom hört mycket gott om den banken. Finns få "storbanker" idag annars som jag själv litar på iom att i princip ingen ens har ränta på sina sparkonton.

Individen skall gärna låna ut sina pengar till 0% ränta, men att låna pengar av banken då skall det ställas krav.

Tja, du tar ingen risk om du lånar ut pengar till banken p.g.a insättningsgaranti och marknadsräntorna är låga. När banken lånar ut till dig så förmedlar de pengar från någon annan, och tar en risk. Självklart måste de ställa krav för att det ska gå ihop, annars blir det som i USA med NINJA(No Income,No Job,No assets) loans och hela skiten kollapsar.

Ju högre avgift desto lägre lån beviljar banken dig såklart. Om du stöter på en liten bostadsrätt med en avgift på 7000 så ska priset vara lågt för att motivera det.
Citera
2020-01-06, 12:27
Medlem
Citat:

Personalen på Handelsbanken är kanske lite väl dryga när man besöker kontoret, det ligger dem i fatet. De ser gärna (som alla banker såklart) att du samlar allt hos dem. Men för ditt ändamål är det ändå värt att prata med dem.

Innan du blir kund i Handelsbanken bör du tänka på att det är en oerhört skötsam bank så det är bra men dem ligger ljusår efter i det här med digitala lösningar tex Onlinemöten eller annat smidigt du kan tänka dig kan du glömma. Du kan i princip bara vända dig till ditt kontor om det är något, att gå in på Handelsbanken i en annan del av stan eller gud förbjude, på annan ort, funkar inte.

Personalen är dryg som sagt, på gränsen till nedlåtande vilket ligger dem i fatet. Ju mer pengar du har desto mer lyssnar dem vilket de inte hymlar med. Men som sagt, en skötsam bank och bra App etc. föredrar du en bank som ligger i framkant vad gäller digitala lösningar osv är väl Nordea bäst, även om den banken lämnar en del i övrigt att önska.
Citera
2020-01-06, 14:55
Moderator
HelgeBuks avatar
Man får rätta mun efter matsäcken helt enkelt. Vill du bo i nyproducerad bostadsrätt får du skaffa pengar först. Vill du köpa bostadsrätt ensam med låg inkomst får du leta nåt billigare. Hur svårt ska det vara?
Citera
2020-01-06, 16:36
Medlem
Citat:
Arbetar för ett stort företag här i Sverige. Varit på samma plats i 4 år och drar in cirka 30-31.000 innan skatt. Bor dock ensam i en hyresrätt och betalar totalt ~15.000:- i avgifter för en 2:a centralt nyproduktion (hyran+kostnader inkluderat). Med detta så har jag rätt så gott om pengar över endå.

Kollat runt på en 2:a nyproduktion för 2.3 i utgångspris. Men vilka banker om det ens finns någon skit bank i detta land skulle tänkas vilja bevilja mig ett sådant lån. Min släkt och familj bor på samma ort. Kan det hjälpa om man har någon inom familjen med god ekonomi och värdehandlingar som går i god, eller är sådant lönlöst.

SEB = beviljar 1.400 000
SEB = om man är en extra "vuxen" med inkomst på 16-17 tusen = 2 650 000
och då har jag endå fyllt i att jag gärna betalar 6-7k till föreningen och ammorterar högt..

Är bankerna verkligen såhär giriga. Eller kan man få andra siffror om man faktiskt gör ett besök till en bankman än när man sitter och klickar i olika fält på deras hemsida.

Rip dagens ungdomar som kommer få bo hemma tills dom är 30 och spara pengar livet ut. Finns ju inte en enda 2000-talist som kommer att ha bostadsrätt om det skall vara såhär som ensamstående.

Jag har c:a 45k i lön och får inte så värst höga lån som ensamstående. Skulle jag bo i Stockholm kanske jag skulle få låna ihop till en 1a.
Citera
2020-01-06, 16:46
Medlem
Tropicalss avatar
Du får alltså ut ungefär 23.500 efter skatt? En hyra på 15.000 och då tycker du att du har gott om pengar kvar efteråt? Äter du och ditt barn inget? Ingen bil, inga kläder eller gör något alls utom att sitta hemma och glo på tv? Jag är imponerad över inställningen.
Citera
2020-01-06, 21:35
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Du får alltså ut ungefär 23.500 efter skatt? En hyra på 15.000 och då tycker du att du har gott om pengar kvar efteråt? Äter du och ditt barn inget? Ingen bil, inga kläder eller gör något alls utom att sitta hemma och glo på tv? Jag är imponerad över inställningen.

Fast hyra:~9600:-
Bil: ~1000:-
Försäkringar: ~350:-
Bredband: 399:-
El,vatten: 250:-
Utemat på jobbet: 1500:-
Mat hemma: ~1500:-
= 13-15k

23-13 = 10 000:- och detta varierar såklart. Ibland äter jag nästan ingenting ute och ibland kör jag nästan inget med bilen. Men faktum kvarstår att jag i nuläget betalar 13-14 000:-/mån i hyra, och endå har pengar kvar. Med bankens uträkningar skulle hyra+ammortering+ränta = 7-8 000:-

23 500 som exempel - 8000:- = 15.500 SEK
Det tycker då jag iallafall borde räcka gott och väl till oförväntade räntehöjningar. Ponera då också att man kanske blir på A-kassa av någon galen anledning. Med dom försäkringar jag betalar in i premier så får jag endå ut 80% av lönen. Och har inte för avsikt att gå och självdö. Har även en person som kan gå i "borgen" för lånet som medsökande, men trots detta så ger bankernas hemsidor avslag(!).

Visar grönt och fint när man fyller i alla siffror, men avslag på grund av UC-score kalkyleringar blabla ,.. skräp-snack... står ju dessutom klart och tydligt att varje värdering görs individuellt. Hur kan dom skriva så när deras tröga hemsida gör en orealistisk check mot en helt annan sida som minsann räknat på hur ALLA svenskar hanterar pengar med en viss lön.
Citera
2020-01-06, 23:06
Medlem
Citat:
Bil: ~1000:-
Försäkringar: ~350:-
Bredband: 399:-
El,vatten: 250:-
Utemat på jobbet: 1500:-
Mat hemma: ~1500:-
= 13-15k

23-13 = 10 000:- och detta varierar såklart. Ibland äter jag nästan ingenting ute och ibland kör jag nästan inget med bilen. Men faktum kvarstår att jag i nuläget betalar 13-14 000:-/mån i hyra, och endå har pengar kvar. Med bankens uträkningar skulle hyra+ammortering+ränta = 7-8 000:-

23 500 som exempel - 8000:- = 15.500 SEK
Det tycker då jag iallafall borde räcka gott och väl till oförväntade räntehöjningar. Ponera då också att man kanske blir på A-kassa av någon galen anledning. Med dom försäkringar jag betalar in i premier så får jag endå ut 80% av lönen. Och har inte för avsikt att gå och självdö. Har även en person som kan gå i "borgen" för lånet som medsökande, men trots detta så ger bankernas hemsidor avslag(!).

Visar grönt och fint när man fyller i alla siffror, men avslag på grund av UC-score kalkyleringar blabla ,.. skräp-snack... står ju dessutom klart och tydligt att varje värdering görs individuellt. Hur kan dom skriva så när deras tröga hemsida gör en orealistisk check mot en helt annan sida som minsann räknat på hur ALLA svenskar hanterar pengar med en viss lön.

Det faktum att du verkar räkna in alla dina utgifter som bil och mat i "hyra" gör att du bör diskvalificeras från att låna... 🙄
Citera
2020-01-07, 00:10
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:

Men faktum kvarstår att jag i nuläget betalar 13-14 000:-/mån i hyra, och endå har pengar kvar. Med bankens uträkningar skulle hyra+ammortering+ränta = 7-8 000:-

Din hyra är 9600 kronor, inte 13-14 tusen eller 15.000 som du skrev först.
Citera
2020-01-07, 00:35
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Din hyra är 9600 kronor, inte 13-14 tusen eller 15.000 som du skrev först.

Jag skrev fel. Men notera att det står "fast hyra" i det jag summerade. Ville bara ge en inblick i vad jag har efter jag betalat det jag faktiskt använder i månaden. På så vis ger man väl en bättre överblick i den ekonomiska situationen individen har inför ett eventuellt låntagande?

Nu menar jag inte att jag skall sitta på bankens kontor och säga att jag kör 500m med bilen på söndagar och att jag tankar för si och så mycket. Men till och med dom borde väl tycka att min ekonomi går ihop om jag istället väljer att låna pengar och ammortera högre än vad jag förväntas ammortera. Kan även lägga undan en mindre buffert varje månad ju ovanpå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in