2020-01-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det laddas automatisk OCKSÅ. Om man kör långa sträckor. Räcker det. Men inte annars.
Googla batteriladdare. Och laddning.
Jag laddade mitt batteri idag. Fast jag kör rätt långa sträckor. Det behövdes ändå. Det är så mycket elektronik i bilarna nuförtiden så det behövs en laddning då och då.
Det är enkelt att göra. Men man behöver närhet till en kontakt.

Vad för kontakt behöver man närhet till för att ladda ett batteri?
Citera
2020-01-05, 23:27
Medlem
Leta på utländska sidor.
Personligen låter det som ett typiskt franskt el fel. Det kan vara vad som helst.
Har du tur får du tag i någon som haft exakt samma problem och kanske lyckats åtgärda det.
Gissning är att det är nå fel på kablage nånstans. Fukt eller annat skit som stör kontakten.
Citera
2020-01-05, 23:30
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtarnekoll
Vad för kontakt behöver man närhet till för att ladda ett batteri?

En vanlig elkontakt bara.
Men som du säkert läst har jag fått skit för mitt råd. Och kanske har dom rätt. Jag är en vanlig bilägare, ingen bilmekaniker. Men det är vad jag skulle gjort med min bil. Först innan jag gick vidare.
Citera
2020-01-05, 23:30
Medlem
Utebliven instrumentbelysning har föga med batterispänningen att göra, mer något som påverkas av värmen. Om det gällt någon större elförbrukare kunde det ha varit rimligt, men inte det som ts angav.

Har en bil som vid låg spänning visst går igång, men för att optimera laddningen vid låg nivå under starten kopplas en del förbrukare bort, radio med förstärkare, vissa fläktar mm. Dessa återaktiveras sedan utan något annat än att batteriet fått en tids laddning. Se dock inte detta som något som kan gälla för ts.
Citera
2020-01-05, 23:35
Medlem
Kan ha ett litet backup batteri som startbatteri som det är i alla bilar med bensin värmare? Att det vanliga batteriet inte har tillräckligt med kräm men backupen startar bilen och efter dagis finns kräm i batteri så instrument tänds? Kanske kör för korta sträckor så batteri inte har ladd hela natten
Citera
2020-01-05, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Kan vara dåliga lödningar på instrumentpanelens baksida/kretskort. När det blir varmare utvidgar sig metallen och där det förut var avbrott så får ledarna åter kontakt.
Jag är själv gammal proffslödare och har själv haft ett sådant fel på en bil där det var ett lite lagom känt fel. Jag plockade ut kretskortet och lödde om alla punkter, sedan dess har jag inte haft problem med instrumentpanelen mer på många år nu.
Det är ju inget som säger att det är det här som har hänt i just ditt fall, men det käns troligt och mitt fall var varken det första eller sista i historien.

Vad kostar en sådan reparation?
Citera
2020-01-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Kan ha ett litet backup batteri som startbatteri som det är i alla bilar med bensin värmare? Att det vanliga batteriet inte har tillräckligt med kräm men backupen startar bilen och efter dagis finns kräm i batteri så instrument tänds? Kanske kör för korta sträckor så batteri inte har ladd hela natten

Kör 2,2 mil till jobbet varje dag och 2,2 mil hem. Räknas det som kort sträcka?
Citera
2020-01-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Köp ingen laddare för guds skull han svamlar, om batteriet orkar starta så orkar den driva lite lampor m.m skulle gissa på fukt, trögt relä eller glappkontakt. prova att ställa inomhus ett dygn för att torka ut ordentligt, köp sedan en multimeter på biltema för 200 och kolla att den laddar typ 13,8 volt
har du haft problem länge eller sen i höstas?
om du startar om direkt funkar allt då?

Inte om jag startar om direkt utan jag måste vara borta i 5-10 minuter (handla, lämna ungar på dagis exempelvis).
Citera
2020-01-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Kör 2,2 mil till jobbet varje dag och 2,2 mil hem. Räknas det som kort sträcka?
tycker jag inte . kanske behöver nytt batteri.
Citera
2020-01-05, 23:59
Medlem
Du kan köpa en billig laddare på lidl
Citera
2020-01-06, 00:31
Medlem
Amazon-mannens avatar
Startmotorrelät drar tjuvström. Om instrumentbelysningen inte tänds kan du ha ett glapp i relät då strömmen går till startmotorn( men ej solenoiden) och då instrumentbelysningen inte drar så många a märks det inte att startmotorn får litelite ström. När motorn blir varm och börjar producera överskottsvärme till kupévärme, går relät tillbaka då det blivit uppvärmt..
Citera
2020-01-06, 00:49
Medlem
mrvecks avatar
Med tanke på att TS inte ens har koll på vilket eluttag som passar till en batteriladdare är det nog inte läge o mecka för mycket själv med bilen.

Till TS: jag skulle kontakta en verkstad eller leva med felet tillsvidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in