2020-01-04, 22:19
Medlem
Zezemas avatar
Jag var ute och sysslade med natriumhydroxid/kaustik soda i vatten för ca 2.5 timmar sedan (från fabrikatet mr.muscle https://handla.ica.se/handla/produkt...7310200000803/).

Jag tog kaustiksodan i vatten och lade i aliuminium i hopp om att bilda vätgas. Jag har gjort det minst 10 gånger innan. Jag skulle hälla ner det i en flaska men så sprack påsen med natriumhydroxid så att det kom överallt det var ca. 500ml. det mesta ramlade på marken men ett dussin hamnade innuti skon. En del letade sig in innanför strumpan. En annan del i ett sår på min högerhand. Tänkte inte så mycket mer på det blev mest en suck att jag vart så klumpig att spilla ut allt.

Fortsatte i ca. 30 minuter tills det började svida i högerfoten. Visste om att kaustiksoda ska vara frätande så jag tog fingret och tog bort det mesta som fastnat innanför sockan. 10 minuter senare så gick jag nöjt hem igen med 2 ballonger fyllda med vätgas.

Påvägen hem så märkte jag av att min hud blivit mycket hal, kladdig och äcklig. Vart hemma efter 10 minuter och gick direkt hem för att bada i ett badkar. (Tänkte att det vore bättre än duscha. Men så var det verkligen inte eftersom natriumhydroxid löser upp sig lätt i vatten och samma vatten finns då runt hela kroppen.)

Märkte då av att min högra fot blivit röd och fått en liten blåsa. Jag låg kvar i vatten i kanske 10 minuter till för att sedan söka upp hur illa kaustiksodan gör på huden. Hittade tråden (FB) Hur snabbt fräter natriumhydroxid på huden????!!. Bytte snabbt till duschen och duschade i minst en timme flera omgångar med tvål mycket intensivt. Blåsan försvann då, fast det var fortfarande rött runt.

Sitter nu ca. 2.5 timmar efter första kontakt med kaustiksodan. Handen mår också bra och inget gör ont. Finns det något mer man kan göra för att förminska konsekvenserna?
Citera
2020-01-04, 22:33
Bannlyst
Så länge hydroxiden är bortsköljd finns nog inte så mycket mer att göra. Hade du fått det i ögonen så hade ett besök på akuten varit på sin plats.

Det spelar ingen större roll om du badar eller duschar eftersom mängderna är såpass små ändå.
Citera
2020-01-04, 23:02
Medlem
Zezemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Så länge hydroxiden är bortsköljd finns nog inte så mycket mer att göra. Hade du fått det i ögonen så hade ett besök på akuten varit på sin plats.

Det spelar ingen större roll om du badar eller duschar eftersom mängderna är såpass små ändå.

så det finns inte så mycket mer jag kan göra och det kommer inte få några större konsekvenser?
Citera
2020-01-04, 23:13
Medlem
Om du ska tvätta med vatten, använd då KALLT vattenför det stänger porerna, medans varmt vatten öppnar dem.
Citera
2020-01-05, 00:33
Medlem
sommarlovs avatar
Neutralisera med svag syra?
Du kanske har ättika eller vinäger hemma, eller citron...!
Citera
2020-01-05, 18:50
Medlem
Zezemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Om du ska tvätta med vatten, använd då KALLT vattenför det stänger porerna, medans varmt vatten öppnar dem.

jo tänkte just på det och duschade i kallt vatten
Citera
2020-01-05, 18:51
Medlem
Zezemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Neutralisera med svag syra?
Du kanske har ättika eller vinäger hemma, eller citron...!
jag tog avstånd från att göra det efter jag läst den här inlägget: https://www.quora.com/I-just-spilled...at-should-I-do men det kanske är bra endå?
Citera
2020-03-12, 22:36
Medlem
Zezemas avatar
update

jag överlevde med ett litet ärr på foten

slutsats: Se till att visa lite respekt till det du håller på med. Får du natriumhydroxid på huden är det lungt så länge du sköljer av det snabbt. Märker du inte att du har det på huden innan 10 minuter efter du fått det så borde man duscha och tvåla sig i kallt vatten. Vänta några dagar blir det värre så borde man söka hjälp annars kan man låta bli. Oftast blir det inte värre, jag hällde på rejällt med kaustiksoda och inget hände förutom ett ärr ca 1 kvadratcentimeter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in