Citat:
Ursprungligen postat av
Fittgaffel
80 jävla år och springer runt med en bössa. Givetvis ska han få ha bössan men den ska enligt mig enbart få användas i personens hus eller gård isåfall.
En sådan här "jaktbössa", vilken sorts ammunition har dom? Hur kan skadan i ryggen tänkas se ut? Helt bortblåst midjeparti? Ett litet/stort hål rakt genom kroppen? En mycket stor träffyta med småsår & sönderköttad rygg?
Kan verkligen ingenting om vapen men jag vill en dag äga ett för att kunna försvara sig med.
Det finns många 80-åringar som både är skarpa i hjärnan och kroppen. Många av de bästa jägare jag träffat är 60+. Däremot har de sällan jägarexamen och man har sett att olyckorna minskade drastiskt efter jägarexamen blev obligatoriskt. Det är allra oftast äldre jag ser med bössan i vågrät ställning och pipan pekandes lite här och var.
Vapenhanteringsdelen är tyvärr ofta alldeles för kort i många kurser, men det är alltså ändå mycket mer kunskap än den äldre generationen tycks ha fått.
Ett gevär för vildsvin är kräver klass 1-ammunition. Det innebär vissa krav på kulvikt och vilken energi den har på 100 meter. Ovanpå det måste kulan vara expanderande, vilket innebär att den öppnar upp vid träff. Det är alltså något som ska orsaka maximal skada när det träffar.
Man ska ha en jäkla tur om man klarar sig bra efter ett skott av ett sånt vapen.