2020-01-03, 20:42
Medlem
Nu blir det tveksamt, detta dementerades först men nu denna tweet: https://twitter.com/ahmadhuzaifah_/s...047547393?s=19
Citera
2020-01-03, 20:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du menar nog än mer än idag? Frågan är bara om det kommer dyka upp fler miliser och fraktioner som kommer kaosa runt i det redan sönderbombade Irak?

Det kan nog dyka upp fler. Både pro iranska och pro USA. Fast jag tror inte att detta kommer att minska Irans inflytande i landet. Vad jag har sett hittills så har det ökat kraven i Irak på att USA ska lämna landet.
Citera
2020-01-03, 20:43
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Så måste det vara. Även att det nu skickas 3000 soldater till Iraq måste varit förberett länge och inget man scramblat ihop på en dag.

Planer för liknande scenarios har redan arbetats fram och ligger i en hög och väntar på att dammas av. Ambassadattacken kom nog mest lägligt för Trump och hans krigshetsare och gav ytterligare incitament att rycka fram den här planen. Mest troligt hade man tagit Soleiman ur spel även utan ambassadattacken.

Jag misstänker att något kommer attläcka fram kommande veckan som visar att Soleiman varit i siktet ett tag och hade skett oavsett.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Sant, Irans ledare var sponsrad av väst för att mota kommunismen till vilket pris som helst, men som du säger, var Irak bättre eller sämre med Saddam, Pest eller kolera?
Ryssland med eller utan Tsaren och det resultatet vet vi redan.
US skapar och sponsrar olika diktaturer med ofta dåliga resultat, förr var hotet kommunismen och numera är det Islamister och rent historiskt så borde US låta dem dem vara ifred med de har olja och skapar man krig i ett land med mycket olja så kan man ta över distributionen, just saying...

I Irans fall så avsattes kungen redan på 50-talet då han redan var hatad av folket då. Men den nya regeringen ville nationalisera oljan vilket USA och Storbritannien inte tänkte gå med på så de orkestrerade en statskupp och avsatte mousadeq och satte in Shahen igen. I detta fallet avsatte man alltså en mer normal regim till fördel för en auktoritär för att den var bättre för oljebolagens intressen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Nu blir det tveksamt, detta dementerades först men nu denna tweet: https://twitter.com/ahmadhuzaifah_/s...047547393?s=19

Endgame nu ifall det här Stämmer!!!!
Citera
2020-01-03, 20:44
Medlem
Whitfieldss avatar
Carte blanche att slakta så mkt diktaturslödder det bara går, prästerskap, hizbollah etc, bara vi inte får hit en enda getknullare. Done deal.
Citera
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Förhoppningsvis blåser Iran jänkarna av kartan.

Är du sjuk i huvudet? vill du ha massa islamister som styr världen heldre en usa? kom igen nu, man kan iallafall ha ett gott liv i usa, lycka till i iran, speciellt om du är kvinna, bög, trans eller whatever som inte "profeten" tillåter..
Citera
Medlem
Minegensyns avatar
Tror Usa aktar sig för att gå in i Iran har väl en befolkning på 120 milj Har väl en arme på minst 1 miljon man
Citera
2020-01-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Exempel?

Minns inte exakt! Det var ett mord på en Iranier i Tyskland som ska ha varit beordrat från högsta hönsen. Årtal minns jag ej. Några mer ex . Har jag inte för tillfället.

Att Irans ledning stöttar Hizbollah. Men begreppet statsterrorism, eller statsunderstödd terrorism är komplext.

Johan Pestes bok Religion och terrorism skriver han
"Ett politiskt laddat problem är att det internationellt sett relativt svaga stater som Irak, Iran och Sudan ofta utpekats som exempel på statsterrorism."
Citera
2020-01-03, 20:47
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Iran är skapligt IQ befriade om de attackerar en amerikansk militärbas Om så sker kommer de få tiofalt tillbaka.
Citera
2020-01-03, 20:50
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det kan nog dyka upp fler. Både pro iranska och pro USA. Fast jag tror inte att detta kommer att minska Irans inflytande i landet. Vad jag har sett hittills så har det ökat kraven i Irak på att USA ska lämna landet.

Ja, Iraks ledning verkar ta chansen nu för att få ut USA. Får se vad det leder till. Lämnar USA kommer landet bli ett rövhål igen.
Citera
2020-01-03, 20:51
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Planer för liknande scenarios har redan arbetats fram och ligger i en hög och väntar på att dammas av. Ambassadattacken kom nog mest lägligt för Trump och hans krigshetsare och gav ytterligare incitament att rycka fram den här planen. Mest troligt hade man tagit Soleiman ur spel även utan ambassadattacken.

Jag misstänker att något kommer attläcka fram kommande veckan som visar att Soleiman varit i siktet ett tag och hade skett oavsett.

Så är det. Detta är något som man har planerat att rulla ut länge. Ambassadprotesterna var bara ett brus vid sidan om. Läser man Mats Larssons krönika i Expressen så har man ju haft ögonen på Soleiman länge.

https://www.expressen.se/kronikorer/...a-inte-vagade/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in